۰

اجتماعی

یزد؛ پیشرو در توریسم درمانی

دسامبر 5, 2016 در 12:50 ب.ظ توسط

گردشگری سلامت یا به عبارتی توریسم درمانی شاخه‌ای از گردشگری است که با بهره گیری از خدماتی برای بهبود یا افزایش سلامتی و افزایش روحیه فرد در مکانی خارج از محل سکونتش انجام می‌شود. این سفر باید بیش از 24 ساعت باشد و فرد در کنار خدمات پزشکی از جاذبه‌های گردشگری و صنایع دستی شهر مقصد بهره بگیرد.
یزد هم با توجه به قرار گرفتن در مرکز کشور و شهرت پزشکان چیره دست خود و نیز وجود مراکز خوب پزشکی و پایین بودن هزینه‌های درمانی، یکی از قطب‌های پزشکی و درمانی کشور به شمار می‌رود. علاوه بر اینها وجود جاذبه‌های گردشگری، تاریخی، کویری و همچنین شهرت استان در رشته‌های خاص پزشکی مانند درمان ناباروری، چشم پزشکی و جراحی‌های قلب باعث شده بیمارانی از جنوب شرق کشور و حتی کشورهای همسایه برای درمان به این استان سفر کنند.

ضعف‌ها و تهدیدهای گردشگری سلامت استان
یکی از بیماران غیر بومی‌که برای جراحی قلب باز به یزد سفر کرده است، می‌گوید: وجود پزشکان صاحب‌نام‌ در یزد و پایین بودن هزینه جراحی قلب در مقایسه با دیگر مراکز مطرح کشور باعث شد یزد را برای جراحی انتخاب کنم.
«سیامک صمدی» 40 ساله اهل کرمان می‌افزاید: کادر پزشکی در یزد دارای اخلاق و منش مردمی ‌هستند و من از خدمات پزشکی یزد رضایت کامل دارم.
وی اضافه کرد: تنها مشکل بیمارانی که به شهر یزد برای درمان سفر می‌کنند نبود اسکان مناسب برای همراهان آنهاست.
یک شهروند یزدی می‌گوید: حضور بیماران غیر‌بومی و چادر زدن بیماران در خیابان‌های اطراف مراکز پزشکی و شلوغی مطب‌های پزشکان به یک معضل شهری تبدیل شده است که باید برای آن چاره اندیشی شود.
یکی دیگر از شهروندان یزد بیان می‌کند: آنچه در تعریف گردشگری سلامت آمده با نوع خدمات‌دهی به بیماران غیر بومی ‌در استان متفاوت است و باید این گردشگران از هتل‌ها و مراکز اقامتی استفاده و در کنار آن از جاذبه‌های گردشگری هم بازدید کنند اما در یزد خدمات دولتی است و اسکان در چادر مسافرتی یا خانه‌های اجاره‌ای است.
«علی دهقانی زاده» ادامه می‌دهد: باید در کنار این مراکز مهمانسرا‌ یا مراکزی برای اقامت راه‌اندازی شود تا رفاه حال مسافران درمانی را فراهم کند.

آمادگی 5 سرمایه‌گذار برای توریسم درمانی
یزد از استان‌های مطرح در بخش گردشگری سلامت و پذیرای بیش از 40‌درصد از بیماران جنوب شرق کشور و حتی کشورهای همسایه است. معاون برنامه ریزی و سرمایه گذاری اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان در این باره می‌گوید: برای بهره گیری از ظرفیت‌های گردشگری سلامت استان «کمیته گردشگری سلامت» تشکیل شده است.
«محمدرضا نصیری» بیان می‌کند: برای توسعه مراکز اقامتی و مطلوب شدن خدمات برای گردشگران سلامت، 5 سرمایه گذار آماده سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری سلامت هستند که دونفر خارجی و 3 نفر دیگر هم از سرمایه گذاران داخلی هستند.
وی می‌افزاید: اقدام‌های مناسبی برای بالا بردن خدمات گردشگری سلامت در استان انجام شده و مراکزی هم برای بهره گیری گردشگران سلامت از خدمات پزشکی ایجاد شده است.
نصیری اظهار می‌کند: در بخش گردشگری سلامت 110 میلیارد تومان سرمایه گذاری شده تا برای 10 سال آینده استان بخش گردشگری سلامت استان ارتقاء یابد و یزد از این ظرفیت‌ها به نحو مطلوبی استفاده کند.
وی ادامه می‎دهد: مهم ترین پروژه‌هایی که برای بخش گردشگری سلامت در نظر گرفته شده کمپ توریستی محمد رسول الله‌(ص) در جاده تفت روبه‌روی پارک کوهستان است که تا 80‌درصد پیشرفت کار داشته است، همچنین میراث فرهنگی یک منطقه نمونه گردشگری سلامت را برای متقاضیان در نظر گرفته که طرح آن در حال مطالعه است.

3‌بیمارستان دیگر؛ پذیرای گردشگران سلامت
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد می‌گوید: در استان 13 بیمارستان دانشگاهی و 7 بیمارستان خصوصی در کنار مراکز درمانی و کلینیک‌های تخصصی و فوق‌تخصصی، پذیرای بیمارانی از داخل و خارج از کشور هستند.
«علی دهقان» بیان می‌کند: علاوه بر این 20‌بیمارستان، 3 بیمارستان دیگر هم با توجه به ممیزی نهایی راه اندازی می‌شود و واحد «بیماران بین‌الملل» خرداد ماه امسال برای گردشگری سلامت به این بیمارستان‌ها اضافه شد. وی می‌افزاید: این 3 بیمارستان شامل بیمارستان امام جعفر صادق(ع)در میبد، بیمارستان افشار و بیمارستان سید الشهداء است که مجوز پذیرش بیماران بین الملل را از وزارت بهداشت دریافت کرده و مجوز سایر بیمارستان‌ها در دست اقدام است.
به گفته وی، یزد در کنار ظرفیت‌های پزشکی و درمانی خود با توجه به بافت تاریخی خود از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و برای بهره گیری از این ظرفیت‌ها برای بیماران این بیمارستان‌ها که به عنوان گردشگر مراجعه می‌کنند، اقداماتی در دستور کار است.

کشورهای آسیایی؛ بیشترین گردشگران سلامت
دهقان بیشترین مراجعه بیماران و گردشگران سلامت را در استان به‌منظور بهره‌گیری از خدمات درمانی زنان و زایمان، قلب و عروق، مغز و اعصاب، گوش و حلق و بینی، چشم و درمان سوختگی و امراض داخلی عنوان کرد. وی ادامه می‌دهد: بیشترین خدمات در بخش زنان در زمینه درمان انواع ناباروری و بخش قلب خدمات جراحی باز قلب است که در این زمینه استان میزبان گردشگران سلامت از کشورهای قطر،کویت،شیعیان عراق،لبنان، هند و پاکستان است.

فاصله تا استانداردهای گردشگری سلامت
مدیر پژوهشکده علوم تولید مثل استان می‌گوید: «گردشگری سلامت» سیاحت و گردشگری به مقصدی برای بهبود شرایط روحی و روانی است که گردشگران مسافت‌هایی را برای مقصد مورد نظر طی می‌کنند. «محمد علی عبدلی» می‌افزاید: آغاز گردشگری سلامت توسط پروفسور عباس افلاطونیان سبب شد وضعیت گردشگری سلامت بهتر شود اما برای گردشگری سلامت آیتم‌هایی تعریف شده که با نگاه به این آیتم‌ها هنوز به نقطه ایده آلی نرسیده‌ایم.
به گفته وی، باید خدمات پزشکی،رفاهی و گردشگری برای گردشگران سلامت آماده باشد تا بهترین خدمات درمانی و باکیفیت در اختیار گردشگران قرار گیرد و استان هم پذیرای گردشگران از مقاصد متقاضی برای امور درمانی باشد.

افزایش گردشگران سلامت برای درمان ناباروری
مدیر پژوهشکده علوم تولید مثل استان ادامه می‌دهد: با توجه به فضای فیزیکی مرکز، اکنون ظرفیت نامحدودی از بیماران برای ارائه خدمات ناباروری به این مرکز مراجعه می‌کنند، ولی با افزایش ظرفیت فیزیکی، این بیماران 2برابر خواهند شد. وی بیان می‌کند: 90 درصد بیماران پذیرش شده از خارج از استان هستند و بیمارانی هم از عراق، هند و پاکستان به این مرکز مراجعه و خدمات پزشکی دریافت می‌کنند.

لزوم توجه به استانداردهای جهانی توریسم درمانی
مدیر پژوهشکده علوم تولید مثل استان می‌گوید: باید موسسات و مراکز جامعی برای پذیرش گردشگران سلامت به استان ایجاد شود و خدمات رفاهی در حد استانداردهای جهانی باشد. «محمدعلی عبدلی» بیان می‌کند: با توجه به ظرفیت‌های گردشگری استان و مراکز خوب پزشکی و درمانی امیدواریم نا بسامانی‌های گردشگری سلامت هرچه زود برطرف شود تا بهتر از این گردشگری برای رسیدن به اقتصاد پایدار استفاده کرد.

منبع: همشهری یزد

برچسب‌ها:, ,

دیدگاهتان را بنویسید