۰

گفتگو

گشایش در روابط بین‌الملل یزد با شهرهای اروپایی

آگوست 10, 2016 در 11:44 ق.ظ توسط

مسئول امور بین‌الملل شهرداری یزد از باز شدن دریچه‌های جدید در روابط بین‌الملل برای توسعه خواهرخواندگی شهر یزد با شهرهای اروپایی خبر داد و افزود: شاید آثار برجام در جامعه چندان محسوس نباشد اما در روابط بین‌الملل به خوبی مشهود است.
اولین پیمان خواهرخواندگی شهر یزد با شهر هولگین جمهوری کوبا در سال‌79 منعقد شد و در ادامه نیز با تلاش‌ شهرداری یزد در سال‌86 ‌پیمان رسمی خواهرخواندگی شهرهای یزد و یاسبرین از شهرهای كشور مجارستان منعقد شد. در طول این سال‌ها تلاش‌های زیادی برای توسعه و تقویت روابط بین‌الملل شهرداری یزد در قالب انعقاد قراردادهای خواهرخواندگی صورت گرفته كه در نتیجه آن شهر یزد با 6 شهر جهان،‌ خواهرخوانده شده است.
شهر یزد در حال حاضر با شهرهای هولگین جمهوری کوبا، یاسبرین مجارستان، جاکارتای اندونزی، هومس سوریه، نزبی عمان و یئوسوی کره‎‎جنوبی خواهرخوانده است اما می‌توان گفت كه یاسبرین ‌اكنون جدی‌ترین و مهم‌ترین خواهرخوانده یزد محسوب می‌شود. شهرداری یزد همچنین انعقاد پیمان خواهرخواندگی با چند شهر دیگر از جمله ونیز را در برنامه دارد وشهر یزد قرار است با شهرهایی از كشورهای لهستان،‌آلمان،‌ ایتالیا و‌گرجستان خواهرخوانده شود كه خواهرخواندگی یزد با گرجستان تا یك ماه آینده منعقد می‌شود و پیگیری‌ها برای خواهرخواندگی یزد با ونیز نیز به قطعیت رسیده و امسال محقق خواهد شد.

خواهرخوانده‌های جدید شهر یزد
مسئول امور بین‌الملل شهرداری یزد با بیان اینكه شهر یزد در حال حاضر با 6 شهر از كشورهای مختلف جهان‌خواهرخوانده است،‌ اعلام كرد: پس از برجام،‌ دریچه‌های امیدی برای تقویت روابط بین الملل شهرداری با شهرهای اروپایی باز شده است كه امیدواریم هر چه زودتر به نتیجه برسد.
«محمدجواد عاشق‌توس» ادامه داد: تاكنون خواهرخواندگی شهر یزد با بندر پوتی كه یكی از بنادر مهم تجاری و گمركی این كشور است، به نتیجه رسیده است و قرارداد خواهرخواندگی شهرهای یزد و پوتی تا یك ماه آینده منعقد خواهد شد.
وی با تاكید بر اینكه در حال حاضر شهرهای اروپایی، مقاصد اصلی خواهرخواندگی و تقویت روابط بین‌‌الملل برای شهرداری یزد هستند، ‌افزود: شهردار و هیات همراه از این بندر تجاری بازدید كردند و توافقات اولیه انجام شده است.
عاشق توس از مطلوب بودن نتایج پیگیری خواهرخواندگی شهرهای یزد و ونیز خبر داد و افزود: شاید آثار برجام برای عموم جامعه ملموس نباشد اما در حوزه بین‌‌الملل دریچه‌های خوبی را برای شهرهای كشورمان به ویژه برای تقویت روابط با شهرهای اروپایی گشوده است.

شرایط مساعد برای خواهرخواندگی یزد و ونیز
مسئول امور بین‌الملل شهرداری یزد در خصوص وضعیت خواهرخواندگی یزد و ونیز اظهار كرد: شهر ونیز ایتالیا از سال‌ها پیش یك مقصد بسیار مهم برای تقویت روابط بین‌الملل و خواهرخواندگی برای شهر یزد است و حتی این شایعه وجود دارد كه این دو شهر در حال حاضر هم خواهرخوانده هستند.
عاشق توس ادامه داد: بعد از برجام،‌ شرایط برای پیگیری این موضوع فراهم شد و امسال با همكاری بین شهرداری و اداره كل میراث فرهنگی استان و با توجه به نامگذاری سال جاری به نام سال خوشامدگویی به یزد و در شرف ثبت جهانی بودن بافت تاریخی یزد، پیگیری‌های خوبی برای تحقق این مهم انجام شد.
وی افزود: در گذشته قرار بود بخش‌خصوصی با توجه به روابط و ارتباطات،‌ فرصت خواهرخواندگی را برای شهرداری یزد فراهم كند كه این کار به نتیجه نرسید اما با توجه به شرایط فعلی، شرایط مساعدی برای این خواهرخواندگی‌ها فراهم شده است كه به نظر می‌رسد به انعقاد قرارداد خواهرخواندگی یزد با شهر ونیز در سال جاری منجر شود. مسئول امور بین‌الملل شهرداری یزد از ارسال دعوت نامه مشترك از سوی شهرداری یزد و اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان به شهردار ونیز و درخواست بازدید آنها از شهر یزد برای فراهم كردن فرصت خواهرخواندگی در آینده نزدیك خبر داد.

پیگیری برای خواهرخواندگی با والبریت
عاشق توس گفت: از دیگر شهرهای مقصد خواهرخواندگی با شهر یزد، ‌شهر والبریت در كشور لهستان است كه پیگیری‌ها برای تحقق این پیمان همچنان ادامه دارد اما به دلیل لابی صهیونیستی در این كشور این خواهرخواندگی هنوز به نتیجه نرسیده است و این موضوع در بسیاری از شهرهای اروپایی با توجه به اینكه شركای تجاری صهیونیسم هستند،‌ وجود دارد.
به گفته عاشق توس، خواهرخواندگی با این شهر كشور لهستان از سوی این كشور پیشنهاد شده بود اما بعد از پاسخ مثبت شهرداری یزد،‌ بی نتیجه ماند اما اكنون دوباره اعلام شده است كه مشكلات و سوء‌تفاهم‌ها حل شده و فرصت برای خواهرخواندگی فراهم است كه امیدواریم به زودی به نتیجه برسد.
وی یكی دیگر از شهرهای هدف خواهرخواندگی با شهر یزد را یكی از شهرهای كشور آلمان معرفی كرد و افزود: شهرداران بسیاری از شهرهای اروپایی علاقه‌مند به توسعه روابط خارجی با شهرهای ایران هستند اما متاسفانه نفوذ لابی‌های صهیونیستی،‌ مانع جدی در مسیر تحقق این پیمان‌هاست.

تاثیر تحولات خارجی و سیاست داخلی
مسئول امور بین‌الملل شهرداری یزد اظهار كرد: حوزه امور بین‌الملل شهرداری یزد تحت تاثیر سیاست خارجه، تعاملات بین كشورها و مسائل روز بین‌الملل قرار دارد و برنامه تقویت روابط بین‌الملل و انعقاد پیمان خواهرخواندگی متناسب با شرایط روز تدوین می‌شود به طوری كه هم با تحولات خارجی همسو باشد و هم از سیاست‌های كلی نظام تبعیت كند. وی افزود: البته شهرداری‌ها حتی در شرایطی كه دولت‌ها،‌ تبادل و تعاملی ندارند هم می‌توانند با یكدیگر ارتباط برقرار كنند چرا كه نهاد دولتی محسوب نمی‌شوند اما قطعا شهرداری‌ها مطابق با سیاست‌های خارجی كشور گام برمی‌دارند و با شهرهایی كه در این مسیر قرار می‌گیرند،‌ ارتباط برقرار می‌كنند.
وی با بیان اینكه بعد از برجام‌، اتفاقات جدیدی در روابط بین‌الملل كشور وقوع یافته است،‌ گفت: در حال حاضر درهای ارتباط بین شهرهای مختلف اروپایی با شهرهای ایرانی باز شده است و امیدواریم از این فرصت بهترین استفاده را برای تقویت روابط بین‌الملل شهرداری یزد با شهرهای اروپایی ببریم.
عاشق توس بیان كرد: مقوله خواهرخواندگی دارای جوانب و زوایای مختلفی است، به طوری كه هر چند شهرداری متولی انعقاد پیمان خواهرخواندگی است اما نهادهای مختلفی می‌توانند با طرح پیشنهاد، شهرداری را در تقویت روابط بین‌المللی یاری کنند.

ارائه پیشنهاد از سوی بخش‌خصوصی
مسئول امور بین‌الملل شهرداری یزد گفت: فعالان بخش دولتی و خصوصی که خود نسبت به برقراری ارتباط با کشورهای خارجی وارد عمل شده‌اند، می‌توانند با طرح پیشنهاد خود به بخش امور بین‌الملل شهرداری، زمینه انعقاد پیمان‌های جدید خواهرخواندگی را فراهم کنند. وی ادامه داد: با توجه به درخشش استان در علوم مختلف ارتباط آکادمیک و علمی دانشگاه‌های استان نیز در انعقاد پیمان‌های جدید خواهرخواندگی بسیار موثر است.
عاشق توس با اشاره به صنعتی بودن استان و تبادلات تجاری و بازرگانی بخش دولتی و خصوصی با کشورهای جهان، ارتباط بازرگانان و تولیدکنندگان استان با دیگر نقاط کشور را زمینه‌ای مناسب برای خواهرخواندگی و به دنبال آن تقویت مراودات سیاسی، اقتصادی و فرهنگی بین یزد و سایر شهرهای جهان دانست. مسئول امور بین‌الملل شهرداری یزد افزود: شهرداری پذیرای هر گونه پیشنهاد خواهرخواندگی با شهرهای مختلف جهان است و آمادگی دارد برای توسعه روابط بین‌الملل با هماهنگی وزارت امور خارجه، توسعه روابط جدید بین‌الملل را بررسی و دنبال کند.

خواهرخواندگی، میراث ماندگار
مسئول امور بین‌الملل شهرداری یزد درباره دیدگاه برخی از شهروندان درباره اعتباری كه برای انعقاد خواهرخواندگی‌ها هزینه می‌شود، گفت: شهرداری برای انعقاد پیمان خواهرخواندگی هزینه نمی‌كند بلكه با تلاش شهرداری هم بستری برای تبادل تجربه و ارتقای جایگاه شهر در بعد بین الملل فراهم می‌شود و هم فعالان بخش فرهنگی،‌تجاری و اقتصادی ‌فرصت بهره‌برداری از این بستر ارتباطی را به دست می‌آورند. «محمدجواد عاشق‌توس» با بیان اینكه برخی عقیده دارند خواهرخواندگی تنها به نصب نماد بسنده شده است،‌ادامه داد: نصب نماد تنها بخش سمبلیك و نمادین پیمان خواهرخواندگی است در حالی كه این تقویت روابط بین‌الملل،‌ بهترین بستر را برای توسعه روابط بین‌الملل در بخش دولتی و خصوصی ایجاد خواهد كرد. وی تاكید كرد: هر چند دولت‌ها‌، مسئولان و شهرداران در هر دوره تغییر می‌كنند اما پیمان خواهرخواندگی میراث ماندگاری است كه همواره قابل استفاده است. عاشق توس ادامه داد: شهر یزد از نظر تعدادی،‌ هم‌ردیف با شهرهای مطرح كشور از جمله اصفهان،‌خواهرخوانده دارد اما باید تاكید كرد كه تعداد شهرهای خواهرخوانده مهم نیستند بلكه تقویت روابط با شهرهای معتبر و همچنین انعقاد پیمان‌های محكم حائز اهمیت است.

منبع: همشهری یزد

برچسب‌ها:, , ,

دیدگاهتان را بنویسید