۰

اجتماعی

گره ترافیک میدان مهدیه یزد همچنان کور است

جولای 24, 2016 در 10:02 ق.ظ توسط

شهروندان یزد همچنان با ترافیک سنگین میدان مهدیه یزد به ویژه در ساعات اولیه شهر درگیر هستند؛ حال آنکه هنوز راهکارهای پیش رو برای سامان دادن ترافیک این میدان به نتیجه نرسیده است و گره ترافیکی این خیابان همچنان کور است.
میدان مهدیه به عنوان یکی از اولین تقاطع‌های غیرهمسطح شهر یزد به صورت زیرگذر و میدان اجرا شده است. این تقاطع غیرهمسطح در ابتدای امر جوابگوی ترافیک بود اما با گذشت زمان کم کم نواقص آن خود را نشان داد و امروز همین تقاطع به یکی از مهم‌ترین معضلات ترافیکی شهر یزد تبدیل شده است.
این روزها اگر حدود ساعت 8 شب گذرتان به میدان مهدیه بیفتد، باید دقایق زیادی را در ترافیک این میدان سپری کنید تا بتوانید میدان را طی کنید. این در حالی است که این میدان نقش مهمی در هدایت ترافیک بافت جدید به بافت قدیم و مرکز شهر یزد دارد اما همواره شلوغ و پرترافیک است.
راهکارهای بسیاری از جمله مسقف کردن زیرگذر و تبدیل دوباره میدان به چهارراه برای حل این معضل مطرح است.
برخی ایجاد دوربرگردان در بلوار شهید بهشتی و بلوار شهید منتظر قائم را برای حل این مشکل ترافیکی مطرح می‌کنند اما بررسی‌های کارشناسی نشان داده است که فضای کافی برای ایجاد این دوربرگردان‌ها در میدان وجود ندارد و اجرای آنها ممکن است این گره کور را تنگ‌تر کند.

ارائه راهکارها به شورای شهر
معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار یزد با بیان این‌که راهکارهای حل مشکلات ترافیکی این میدان به شورای اسلامی شهر یزد ارائه شده است به همشهری می‌گوید: یکی از راهکارهای دائمی برای حل مشکلات ترافیکی این میدان، مسقف کردن آن است که به دلیل هزینه‎های سنگین به تصویب شورای اسلامی شهر یزد نرسیده است.
«محمدرضا شفیعی» ادامه می‌دهد: یکی از راهکارهای پیشنهادی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری یزد، مسدود کردن مسیر دسترسی به میدان از بلوار شهید بهشتی و هدایت ترافیک به بلوار امام جعفر صادق(ع) است تا به این ترتیب خودروها در اولین دوربرگردان در بلوار امام جعفر صادق(ع) به میدان بازگردند. به این ترتیب بسیاری از شهروندان می‌توانند از مسیرهای جایگزین برای رسیدن به مقصد عبور کنند که در نهایت از ترافیک میدان کاسته خواهد شد. این پیشنهاد نیز به شورای اسلامی شهر یزد ارسال شده است.
این مسئول درباره اجرا ی دوربرگردان در بلوار شهید بهشتی و بلوار شهید منتظر قائم نیز می‌گوید: فضای کافی برای ایجاد این اصلاحات هندسی در این بلوارها وجود ندارد و اجرای آنها ممکن است ترافیک میدان و تصادفات را نیز تشدید کند.

ضرورت برگزاری جلسات مشترک مسئولان استان
اما رئیس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر یزد از پیشنهادات مطرح شده برای اصلاح ترافیک میدان مهدیه اظهار بی‌اطلاعی می‌کند و به همشهری می‌گوید: به نظر من همه مشکلات را نباید با کار فنی و عمرانی برطرف کرد چرا که می‌توان با اجرای برخی راهکارهای دیگر از جمله ارتقای فرهنگ ترافیک و معرفی معابر جایگزین به رانندگان، مشکل ترافیک میدان مهدیه را سامان داد. «مرتضی شایق» ادامه می‌دهد: مسئولان مدیریت ترافیک از جمله معاونت حمل ونقل و ترافیک شهرداری یزد و رئیس پلیس راهور استان باید با برگزاری جلسات مشترک به راهکارهای مثمر ثمر و قابل اجرا برای مدیریت ترافیک میدان مهدیه دست یابند.
وی می‌افزاید: ارتقای فرهنگ ترافیک و آموزش دادن شیوه صحیح رانندگی برای جلوگیری از بروز ترافیک هم راهکاری است که باید در کنار اجرای طرح‌های عمرانی و اصلاحات هندسی به آن فکر کرد.

قابل مدیریت بودن ترافیک در وضعیت فعلی
اما یکی از کارشناسان ترافیک استان نیز مدعی است که مشکل ترافیک میدان مهدیه یزد باید از دیدگاه‌های مختلف بررسی شود چرا که عوامل مختلف از جمله ضعف در سیستم حمل و نقل عمومی، رعایت نکردن حق تقدم در زمان رانندگی و همچنین شیوه اصلاح هندسی این میدان در ترافیک ایجاد شده نقش دارند.
«مهدی فلاح» در گفت‌و‌گو با همشهری می‌افزاید: هنوز هم می‌توان ترافیک این میدان را به همین شکل اما با مدیریت رفتار ترافیکی مردم مدیریت کرد و می‌توان با ایجاد 4 دوربرگردان استاندارد در معابر متصل به این تقاطع، این معضل را مدیریت کرد. وی می‌گوید: شیوه فعلی اجرای میدان مهدیه، آخرین گزینه برای اصلاح هندسی چهارراه مهدیه یزد بود که تقاطع به شکل زیرگذر و میدان به دلیل اصرار شورای اسلامی شهر وقت اجرا شد. در حالی که گزینه‌های اول ایجاد دوربرگردان‌های مناسبی در فاصله استانداردی از میدان بود.
فلاح ادامه می‌دهد: گزینه بعدی نیز اجرای زیرگذر به صورت تونل و چهارراه به صورت پوشیده بود که متاسفانه انجام نشد. در حالی که مشاور در زمان اجرا هم پیشنهاد داد که شمع‌های تقاطع در میان میدان نیز اجرا شود تا در صورت امکان به پوشیدن میدان اقدام شود اما این اتفاق نیفتاد.
وی با تاکید بر این‌که به شدت با اجرای روگذر روی میدان مهدیه مخالف هستم، اظهار می‌کند: البته در شرایط فعلی هم اگر مردم حق تقدم را رعایت کنند و در زمان شلوغی، وارد میدان نشوند تا ترافیک میدان کاسته شود، مشکلی برای مدیریت ترافیک وجود نخواهد داشت. اما رعایت نکردن حق تقدم باعث شده که مدیریت ترافیک این میدان جز با حضور ماموران راهنمایی و رانندگی میسر نشود.

ضرورت انتخاب مشاور و بررسی علمی راهکارها
کارشناس ترافیک استان بر ضرورت انتخاب مشاور علمی برای بررسی معضلات ترافیکی میدان مهدیه تاکید می‌کند و می‌گوید: تنها با بازدید میدانی و ارائه راهکار بدون بررسی جوانب علمی آن، نمی‌توان راهکار مناسبی برای مشکلات ترافیکی میدان پیشنهاد کرد چرا که تا بررسی‌های علمی صورت نگیرد نتیجه، مثبت نخواهد بود. «مهدی فلاح» می‌افزاید: در صورتی که مدیریت ترافیک میدان با اجرای فعالیت‌های فرهنگی و تغییر فرهنگ رانندگی، اصلاح نشود، بهترین گزینه مسقف کردن میدان و تبدیل آن به چهارراه چراغ‌دار است تا ترافیک نیز از زیرگذر میدان عبور کند.

منبع: همشهری یزد

برچسب‌ها:, , ,

دیدگاهتان را بنویسید