۰

فرهنگ و هنر

واگذاری فعالیت‌های اداره ارشاد اسلامی یزد به موسسات فرهنگی

آگوست 10, 2016 در 11:47 ق.ظ توسط

«راه حل این مشکل، انجام کار فرهنگی است»، «اقدامات سلبی جواب نمی‌دهد و باید فرهنگسازی شود»، این جمله‌ها تعداد کمی از هزاران جمله‌ای است که بارها آنها را شنیده‌ایم؛ اما تعریف کار فرهنگی و فرهنگسازی چیست و در کدام زمینه‌ها موفق به برطرف کردن یک آسیب فرهنگی یا اجتماعی شده یا یک مسئله و موضوع مفید را ترویج کرده است؟
برای فرهنگ، تعاریف گوناگونی عنوان شده است از جمله این‌که آن را در برگیرنده اعتقادات، ارزش‌ها و اخلاق و رفتارهای متأثر از این موارد و همچنین آداب و رسوم و عرف یک جامعه می‌دانند که تاثیر آن در تمام شئون زندگی قابل مشاهده است. شاید بر همین مبنا کار فرهنگی درست، کاری است که بر پایه‌ اعتقادات، عرف، ارزش‌ها و اخلاق جامعه سعی در ترویج یا اصلاح اموری داشته باشد.
قالب‌های متداول و رایج کار فرهنگی در جامعه ما عبارت از فعالیت‌های قرآنی، ترویج فرهنگ مطالعه، گسترش محافل و مجامع ادبی و فرهنگی و هنری و سازمان‌های مردم نهاد است. برپایی نمایشگاه‌ها و جشنواره‌ها، اجرای تئاتر، نمایشنامه و دیگر فعالیت‌های نمایشی، استفاده از شهرنوشته‌ها، برپایی مراسم مذهبی و ملی و تاسیس فرهنگسراها، خانه‌های هنری- ادبی و موزه‌ها را می‌توان از دیگر موارد این نوع فعالیت‌ها در کشور دانست. اما کار در عرصه فرهنگ فراتر از این‌ موارد است، زیرا مسائل فرهنگی مانند ظرفی است که همه فعالیت‌های دیگر در آن جریان دارند و متاثر از آن هستند و واضح است که در چنین عرصه‌ وسیعی و در شرایطی که بخش عمده‌ای از توان و بودجه نهادهای دولتی صرف مسائل جاری می‌شود، نیاز مبرمی به مشارکت نهادهای مردمی وجود دارد. مجموعه‌های خودجوش مردمی نیز بر اساس دغدغه‌های فرهنگی موسسان خود و در پاسخ به همین نیاز وارد عرصه شدند.

فعالیت‌های فرهنگی در قالب سمن‌ها
در یزد هم چند سالی است که این مجموعه‌ها در قالب سمن‌ها یا موسسات فرهنگی فعالیت‌های خود را در زمینه‌هایی مانند تولید نوشت افزار ایرانی- اسلامی، رسانه، آموزش قرآن، فعالیت در عرصه ازدواج آسان، ترویج غذای سالم و طب اسلامی ایرانی و برنامه‌های تربیتی آغاز کرده‌اند. اگرچه این مجموعه‌ها مانند دیگر موسسات فرهنگی به انجام کار فرهنگی می‌پردازند ولی وجه تمایز آنها این است که محور مشترک همه این فعالیت‌ها تلاش برای احیا و ترویج سبک زندگی ایرانی- اسلامی است.
اگرچه مردم در سال‌های اخیر از خدمات این موسسه‌ها بهره‌مند می‌شدند، اما نقطه‌ عطف فعالیت این مجموعه‌ها حمایت مقام معظم رهبری از آنها و رسمیت بخشیدن به این فعالیت‌ها بود. ایشان در سخنرانی خود در نخستین روز سال 93 از جوانانی که در شهرهای مختلف مشغول کارهای خودجوش فرهنگی هستند، خواستند که این کارها را جدی‌تر دنبال کنند چرا که همین کارها نقش پررنگی در پیشرفت کشور و ایستادگی مقابل دشمنان دارد. ایشان همچنین در ابتدای امسال نیز با تاکید بر توسعه این مجموعه‌ها از مسئولان خواستند که از آنها حمایت کنند.

حمایت ارشاد از سازمان‌های مردم نهاد
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در گفت‌و‌گو با همشهری در مورد حمایت این اداره از سازمان‌های مردم‌نهاد و مجموعه‌های خودجوش فرهنگی گفت: انجمن‌های فرهنگی و هنری مانند انجمن شعر، نمایش و خوشنویسان از جمله سازمان‌های مردم نهاد هستند که با حضور هنرمندان هر رشته تشکیل می‌شوند.
به گفته «علی غیاثی ندوشن» امکانات این انجمن‌ها مانند مکان و هزینه‌های جنبی آن مانند هزینه آب و برق را اداره ارشاد پرداخت می‌کند و اجرای برخی برنامه‌های مرتبط نیز به آنها سپرده می‌شود. وی افزود: به عنوان مثال جشنواره تئاتر را انجمن نمایش با حمایت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان برگزار کرده است و بخشی از هزینه‌های آن را نیز از طریق گرفتن حامی مالی تامین می‌کنند. حوزه‌های دیگر مانند شعر و خوشنویسی نیز همین‌گونه است.
غیاثی ندوشن افزود: از ابتدای امسال به تمام انجمن‌های فرهنگی- هنری استان به طور مساوی کمک مالی پرداخت شد که در گذشته سابقه نداشت و موجب شد برخی انجمن‌های شهرستان‌ها نیز فعال شوند.

در انتظار شکل‌گیری خانه مطبوعات قوی
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با بیان این‌که در عرصه‌ مطبوعات منتظر شکل‌گیری خانه مطبوعات قوی هستیم که بتواند نماینده همه مطبوعات استان باشد، گفت: در این صورت برگزاری کارگاه‌های آموزشی، جشنواره مطبوعات و به طور کلی همه فعالیت‌های حوزه مطبوعات به غیر از نظارت را به آنها واگذار می‌کنیم. «علی غیاثی ندوشن» ادامه داد: صنوف و موسسات فرهنگی و هنری خصوصی، آموزشگاه‌های آزاد هنری که از اداره کل فرهنگ و ارشاد مجوز می‌گیرند، موسسات قرآنی و کانون‌های تبلیغاتی نیز از دیگر مجموعه‌هایی هستند که سعی می‌کنیم بخشی از وظایف خود را به آنها واگذار کنیم. وی در مورد حمایت از مجموعه‌های خودجوش فرهنگی اظهار کرد: این موسسات اگر طرح خلاقانه و تاثیرگذاری را ارائه کنند، مورد حمایت قرار می‌گیرند که از جمله آنها افتتاح بزرگ‌ترین استودیوی قرآنی کشور در یزد در موسسه قرآنی ثقلین به عنوان یکی از مجموعه‌های قرآنی فعال استان است که حدود 5 میلیارد ریال تجهیزات آن با کمک اداره ارشاد تامین شده هرچند ممکن است در برخی موارد این کمک‌ها رقم بالایی نباشد.

منبع: همشهری یزد

برچسب‌ها:, , , , ,

دیدگاهتان را بنویسید