۰

یادداشت

نقش فضاهای شهری در پاسخ‌گویی به اوقات فراغت شهروندان

ژوئن 11, 2019 در 1:41 ب.ظ توسط

با نزدیک شدن به فصل تابستان و داغ شدن بازار اوقات فراغت، لزوم برنامه‌ریزی اصولی، ساخت بستر و زیرساخت‌های مناسب برای این امر، توجه بیش از پیش مسئولین را طلب می‌کند. بدیهی است که استفاده بهینه از این اوقات، جامعه را به سمت نشاط و پویایی سوق داده و در برابر آن، استفاده نادرست از این فرصت، جامعه را به سمت مسائل و ناهنجاری‌های اجتماعی خواهد برد.
مردم دیارمان جهت گذراندن اوقات فراغت خود، نیازمند فضاهایی هستند که در آن بتوانند هیجانات سالم خود را تخلیه کنند، با افراد دیگر جامعه تعاملات اجتماعی داشته باشند، فعالیت‌هایی را در آن انجام دهند که باعث افزایش روحیه و نشاط اجتماعی آنان گردد و نسبت به آن فضاها احساس آرامش و تعلق‌خاطر داشته باشند.
جهت پاسخگویی به این نیاز اجتماعی شهروندان، نیازمند وجود فضاهای شهری و عمومی با ویژگی‌ها و امکانات مناسب، در جای‌جای شهرمان هستیم تا این ظرفیت بزرگ اجتماعی در مسیر مناسب خود قرار گرفته و سبب شکوفایی استعدادها، خلاقیت، نشاط و سرزندگی افراد جامعه گردد.
با توجه به اینکه اوقات فراغت به‌طور مستقیم بر شاخص‌های توسعه اجتماعی و اقتصادی تأثیرگذار است، کیفیت فضاهایی که شهروندان در آن اوقات فراغت خود را می‌گذرانند نیز همانند سایر موضوعات شهری، نیازمند توجه و برنامه‌ریزی مدیران شهری می‌باشد. عدم توجه به مواردی چون اقلیم، شرایط جغرافیایی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی شهر و همچنین ناسازگاری فعالیت‌های موجود در این فضاها باعث بی‌هویتی این فضاها و همچنین عدم دل‌بستگی و تعلق‌خاطر شهروندان نسبت به این فضاها می‌شود.
حال با توجه به اهمیت اوقات فراغت و فضاهای شهری مناسب گذران آن، این پرسش‌ها از مسئولین امر و مدیران شهری مطرح می‌شود:
– آیا فضاهای شهری دیارمان با نیازها، علایق و ویژگی‌های شهروندان دیارمان مطابقت دارد؟
– آیا فضاهای شهری از لحاظ وسعت، تعداد و موقعیت مکانی نیاز جمعیت مردم را برآورده می‌سازد؟
– با توجه به وجود فضاهای غنی شهری در بافت تاریخی، آیا این فضاها با نیازها و علایق امروز شهروندان این مناطق، بازسازی و بهسازی شده است؟
– آیا فضاهای شهری پاسخگوی نیازهای رده‌های سنی مختلف شهروندان است؟
– آیا فضاهای شهری بر اساس ویژگی‌های اقلیمی و آب و هوایی گرم و خشک طراحی و بهسازی شده‌اند؟
– آیا فضاهای شهری برآورده کننده نیازهای بانوان به عنوان نیمی از جمعیت شهروندان و تأمین کننده امنیت آنان می‌باشد؟
– آیا برای ایجاد فضاهای شهری مناسب در دیارمان فضاهای مناسب و ارزشمند به این امر اختصاص می‌یابد یا از فضاهای پسماند و پرت برای ساخت این فضاها استفاده می‌گردد؟

امیر شیخعلیشاهی – مهندس شهرسازی

برچسب‌ها:, ,

دیدگاهتان را بنویسید