۰

اجتماعی

نصب 30 مانیتور در ایستگاه‌های اتوبوس شهر

دسامبر 5, 2016 در 12:47 ب.ظ توسط

شهروندان یزدی استقبال چشمگیری از ناوگان حمل‌ونقل عمومی به ویژه اتوبوس‌ها ندارند و استفاده از تاکسی‌های تلفنی را به انتظار در ایستگاه‌ها ترجیح می‌دهند.
آنها عقیده دارند که زمان طولانی انتظار در برخی از ایستگاه‌ها، تمایل به استفاده از ناوگان حمل‌ونقل عمومی را از شهروندان گرفته است و باعث شده که بسیاری از شهروندان با خودروهای شخصی در شهر تردد کنند. همین موضوع سبب شده که ظرفیت محدودی از ناوگان اتوبوسرانی شهرداری مورد استفاده قرار گیرد.
سازمان حمل ونقل بار و مسافر شهرداری یزد برای افزایش استقبال شهروندان از ناوگان اتوبوسرانی و ساماندهی خدمات‌رسانی این ناوگان، طرح مانیتورینگ ایستگاه‌های اتوبوس را در دستور کار قرار داده و قرار است مانیتورهایی که در ایستگاه‌ها نصب می‌شوند، مسیر حرکت اتوبوس را به مسافران منتظر در ایستگاه نشان دهند.
به این ترتیب مسافران می‌توانند با اطلاع از زمان تخمینی توقف اتوبوس در ایستگاه‌ها، با برنامه ریزی دقیق‌تری از ناوگان اتوبوسرانی استفاده کنند و دیگر انتظارهای طولانی در ایستگاه‌ها بدون اطلاع از زمان توقف اتوبوس، مسافران را از ناوگان فراری ندهد.در حال حاضر برخی از مسافران زمانی که به ایستگاه مراجعه می‌کنند اصلا اطلاعی از زمان عبور اتوبوس از ایستگاه و یا در مسیر بودن اتوبوس ندارند و همین باعث می‌شود بعد از مدتی انتظار، به دلیل بی‌اطلاعی از زمان دقیق رسیدن اتوبوس به ایستگاه، از سوار شدن اتوبوس منصرف شوند.
قطعا تجهیز ایستگاه‌ها به مانیتورینگ، هم مسافران را از زمانی که باید در ایستگاه منتظر بمانند و هم از مسیری که اتوبوس در حال حرکت است، مطلع می‌کند که همین باعث می‌شود شهروندان بابرنامه مشخص‌تری در ایستگاه منتظر بمانند.
مدیر عامل سازمان حمل ونقل بار و مسافر یزد از ساماندهی خطوط اتوبوسرانی برای کاهش زمان انتظار مسافران در ایستگاه‌ها خبرداد و افزود: برای اطلاع رسانی زمان دقیق توقف اتوبوس در ایستگاه‌ها، مانیتورهایی در 30 ایستگاه شهر نصب می‌شود تا مسیر حرکت اتوبوس برای مسافران مشخص شود.

بلاتکلیفی در برخی ایستگاه‌ها
یکی از شهروندان گفت: زمان انتظار در برخی از ایستگاه‌ها به ویژه بافت جدید شهر بسیار طولانی است و مسافران بعد از مدتی بلاتکلیفی در ایستگاه، از سوار شدن و جابه‌جایی با اتوبوس منصرف می‌شوند و ترجیح می‌دهند با تاکسی تلفنی و آژانس خود را به مقصد برسانند.
«رضا زارع‌زاده» ادامه داد: در شرایطی که ایستگاه‌ها وضعیت مناسبی نداشته و از طرفی برخی از نقاط شهر هم ایستگاه اتوبوس ندارند، انتظار در ایستگاه‌ها بسیار دشوار است و مسافر را که از زمان دقیق توقف اتوبوس در ایستگاه مطلع نیست خسته می‌کند.
وی افزود: زمانی که مسافران از زمان توقف اتوبوس در ایستگاه‌ها مطلع باشند، قطعا با برنامه ریزی دقیق‌تری در ایستگاه منتظر می‌مانند و زمان انتظار در ایستگاه برای توقف اتوبوس طولانی نخواهد بود.
یکی دیگر از شهروندان هم بر ضرورت ساماندهی زمان توقف اتوبوس‌ها در ایستگاه تاکید کرد و افزود: زمان توقف اتوبوس‌ها در ایستگاه‌ها با زمانی که بر روی تابلوی برخی از ایستگاه‌ها درج شده است، مطابقت ندارد و شهرداری می‌تواند با نظارت دقیق‌تر بر ناوگان، رانندگان را به رعایت این زمان ملزم کند.
«ناصر میررحیمی» ادامه داد: اگر مسافران مطمئن باشند که اتوبوس چه زمانی در ایستگاه توقف می‌کند در نزدیک‌ترین زمان ممکن در ایستگاه حاضر می‌شوند و مجبور نیستند بدون اطلاع از زمان توقف اتوبوس، در ایستگاه منتظر بمانند. وی اضافه کرد: یکی از دلایل استقبال نکردن یزدی‌ها از اتوبوس‌های شهری، مشخص نبودن زمان حضور اتوبوس‌ها در ایستگاه‌ است به طوری که برخی از مسافران بعد از توقف طولانی در ایستگاه از آمدن اتوبوس ناامید می‌شوند و ایستگاه را ترک می‌کنند، البته این اتفاق بیشتر در ایستگاه‌هایی که از مرکز شهر دور هستند، می‌افتد.
این شهروند از شهرداری خواست برای اصلاح اطلاعات تابلوهای اطلاع رسانی برخی از ایستگاه‌های اتوبوس اقدام کند چرا که رعایت نکردن این زمان‌بندی از سوی برخی از رانندگان باعث شده مسافران به این اطلاعات اعتماد نکنند.

نصب اولین مانیتور در بلوار طالقانی
مدیر عامل سازمان حمل ونقل بار و مسافر شهرداری یزد از نصب مانیتور در 30 ایستگاه اتوبوس شهر برای مشاهده وضعیت اتوبوس‌ها تا یک سال آینده خبر داد و افزود: اولین مانیتور در آینده نزدیک در ایستگاه اتوبوس ابتدای بلوار طالقانی نصب خواهد شد.
«حسین صالحیان» ادامه داد: طرح ساماندهی خطوط اتوبوسرانی برای کاهش زمان انتظار مسافران در ایستگاه‌ها در دست اجراست و سپس بر اساس خطوط جدیدی که ایجاد می‌شود، مسیریابی اتوبوس‌ها در ایستگاه‌ها محقق خواهد شد. وی با بیان این‌که ناوگان اتوبوسرانی یزد شامل 195 دستگاه اتوبوس فعال داخل شهر و 30 دستگاه اتوبوس برای پوشش توابع شهرستان یزد است، اظهار کرد: در حال حاضر اتوبوس‌ها در 68 مسیر در حال جابه‌جا کردن مسافران هستند و تغییر خطوط برای اجرای طرح مانیتورینگ در دستور کار قرار گرفته است.
به گفته صالحیان، به این ترتیب با اصلاح خطوط، بستر برای اجرای طرح مانیتورینگ فراهم خواهد شد از این رو تغییر خطوط در یک سوم خطوط اتوبوس شهری اعمال شده و بقیه خطوط نیز تا 2‌ماه آینده ساماندهی خواهد شد.
وی ادامه داد: همه اتوبوس‌های شهری به جی.پی.اس مجهز هستند و زمانی که مانیتورها در ایستگاه‌ها نصب شود، مسافران می‌توانند ملاحظه کنند که اتوبوس در کدام ایستگاه قرار دارد و چند ایستگاه به محل انتظار آنها باقی مانده است.

زمان انتظار در ایستگاه‌ها
مدیر عامل سازمان حمل ونقل بار و مسافر شهرداری یزد با بیان این‌که زمان انتظار در ایستگاه‌های اتوبوس متفاوت و به طور متوسط بین 7 تا 9 دقیقه متغیر است، ادامه داد: کوتاه‌ترین زمان انتظار در ایستگاه‌های اتوبوس 5 دقیقه است اما زمان انتظار در ایستگاه‌های دور از مرکزشهر تا 25 دقیقه نیز می‌رسد. وی افزود: نصب مانیتورها در کاهش زمان انتظار در ایستگاه‌ها تاثیر چندانی ندارد و تنها مسافران از زمان توقف اتوبوس در ایستگاه‌ها مطلع می‌شوند اما قطعا با اصلاح خطوط که برای اجرای این طرح صورت می‌گیرد، زمان انتظار نیز کوتاه‌تر خواهد شد.

منبع: همشهری یزد

برچسب‌ها:, , ,

دیدگاهتان را بنویسید