۰

اقتصادی

نامه عدم اجرای معافیت مالیاتی ماده 9 قانون دانش بنیان تسلیم نماینده یزد شد

دسامبر 23, 2016 در 3:37 ب.ظ توسط

نامه عدم اجرای معافیت مالیاتی ماده 9 قانون دانش بنیان  صبح پنجشنبه تسلیم نماینده محترم یزد شد و بلافاصله دستور بررسی موضوع از طریق اداره کل امور مالیاتی یزد صادر گردید.

 

 

برادر ارجمند جناب آقای مهندس موسوی

نمایندهٔ محترم مردم شریف یزد در مجلس شورای اسلامی

باسلام

احتراماً چنانچه استحضار دارید از زمان تصویب ماده ۴۷ قانون برنامه چهارم توسعه و عیناً ماده ۹ قانون حمایت از شرکتها و مؤسسات دانش بنیان (و آیین نامه های اجرایی مرتبط مصوب هیأت محترم وزیران) تاکنون یا اجرا نشده یا اجرای آن با اعمال سلیقه و تفسیر غیر قانونی به صورت ناقص اجرا شده است. مادهٔ ۹ صراحتاً بیان می دارد که به واحدهای پژوهشی، فناوری و مهندسی مستقر در پارکهای علم و فناوری اجازه داده می شود در جهت انجام مأموریتهای محوله از مزایای قانونی مناطق آزاد در خصوص روابط کار، معافیتهای مالیاتی و عوارض سرمایه گذاری خارجی و مبادلات مالی بین المللی برخودار گردند. بنابراین به استناد همین ماده شرکتهای مستقر در پاکهای علم و فناوری و کارکنان شاغل در آن از تاریخ صدور مجوز از موضوع معافیتهای مالیاتی موضوع ماده ۱۳ قانون چگونگی اداره مناطق آزاد تجاری – صنعتی مصوب ۱۳۷۲ و اصلاحات بعدی آن برخودار خواهند بود و مشمول قانون مالیاتهای مستقیم نیستند. متأسفانه سازمان امور مالیاتی کشور و تابع آن، اداره کل امور مالیاتی یزد بر اساس همچنان بخشنامه ها و مکاتبات داخلی خود و قانون مالیاتهای مستقیم رسیدگی نموده و از صدور معافیتهای قانونی مالیاتی تا حد امکان خودداری می نماید و حتی پاسخگوی قانونی هم نیست. از نماینده محترم مردم شریف یزد در خصوص موارد ذیل استدعا داریم ضمن دستور رسیدگی و بررسی نظارت بر اجرای قانون، از سوی وزیر محترم اقتصاد و دارایی و رییس محترم سازمان امور مالیاتی کشور در مجلس شورای اسلامی طرح سؤال شود.

۱- ماده ۹ نوع معافیت مالیاتی リ ذکر نکرده و صراحتاً معافیتهای مالیاتی مناطق آزاد リ لحاظ نموده است، چرا با صدور بخشنامه غیر قانون پیوست به شماره ۲۰۰/۹۳/۱۴۸ مورخ 23/12 /93 مانع از معافیت مالیات حقوق شده و حتی مصوبه هیات وزیران پیوست به شماره 165304/ت52234هـ مورخ 94/12/16 در جواب و لغو اين بخشنامه و اجرای مجدد روال قانونی ماده ۹ سرباز میزنید و بر اساس قانون مالیاتهای مستقیم درخواست ارسال لیست و معافیت مالیاتی پایه حقوق می نمایید؟

۲- تشخیص فعالیت مرتبط شرکتهای مستقر در پارکها و کارکنان شاغل در آن از زمان تصویب ماده ۴۷ قانون برنامه چهارم توسعه و عینا ماده ۹ قانون حمایت از شرکتهای دانش بنیان با مدیریت پارکهای علم و فناوری می باشد، که این موضوع در جهت تأکید مجدد در تصویب نامه هیأت وزیران به شماره 165304/ت52234هـ مورخ 94/12/16 ذکر گردیده است، چرا بر اساس مواد قانون مالیاتهای مستقیم رسیدگی و تشخیص می دهید؟

۳- شرط معافیتهای مالیاتی در ماده ۹ قانون دانش بنیان بر اساس ماده ۱۳ قانون چگونگی اداره مناطق آزاد در جهت انجام مأموریتهای محوله داشتن مجوز فعالیت استقرار در پارکهای علم و فناوری است نه صرفاً معافیت در آمدهای محقق شده در محدوده پارکها و مبادلات شرکتهای پارک با یکدیگر است، اساس و حوزهٔ فعالیتهای دانش بنیانی و خدمات فناوری و فروش محصولات شرکتهای مستقر در پارکها با تمام سازمانها، نهادها و واحدهای صنعتی و معدنی کشور یا خارج آن است که با معافیتهای مالیاتی قانونی موجب کاهش قیمت تمام شده محصولات و خدمات فناوری قابل رقابت در بازار که یکی از ارکان اقتصاد مقاومتی است، میباشد، لذا معافیت در آمدهای محقق شده در محدوده پارکها و بر اساس مبادلات شرکتهای پارک با یکدیگر توسط مفسران قانون مستقر در سازمان مالیاتی کشور و استانها آیا خلاف قانون یا محدود کردن قانون و در تضاد با اهداف و عمکرد پارکهای کشور و فرهنگ اقتصاد دانش بنیان نیست؟

 

با تشکر مجتبی مرآت، رضا جواد پور، مهدی آرمان مجمع نمایندگان پارک علم و فناوری یزد

 

برچسب‌ها:, , , ,

دیدگاهتان را بنویسید