۰

اجتماعی

ممنوعیت خرده‌فروشی میوه در خیابان‌های یزد

نوامبر 14, 2016 در 10:27 ب.ظ توسط

مدیر عامل سازمان میادین میوه و تره بار شهرداری یزد از آغاز اجرای طرح ساماندهی وانت‌بارها و خرده فروشان میوه در شهر خبرداد و افزود: این طرح از نیمه آبان‌ماه آغاز شده و به مدت یک ماه اجرا می‌شود.
این روزها معابر و بلوارهای اصلی منتهی به ورودی‌های شهر و حتی میادین ورودی شهر به محل تجمع وانت‌بارهای عرضه کننده میوه تبدیل شده که سیما و منظر شهری را نازیبا و معابر را نیز ناامن کرده است. قرار گرفتن در حاشیه جاده و توقف خودروها درکنار وانت‌بارها برای خرید میوه، به ویژه در ورودی جنوبی یزد، همواره مورد انتقاد بسیاری از رانندگان و شهروندان است.
تعداد وانت‌بارهایی که میوه را با کیفیت‌های مختلف و قیمت‌هایی به اصطلاح ارزان‌تر از میوه‌فروشی‌ها در بازار عرضه می‌کنند، این روزها در حال زیاد شدن است. فعالیت وانت‌بارهای عرضه میوه و تره‌بار بدون پرداخت هزینه‌های کسب در شرایطی که میوه‌فروشی‌ها باید همه حقوق قانونی شامل عوارض و مالیات را پرداخت کنند، چندان برای میوه‌فروشان خوشایند نیست.

نارضایتی از فعالیت وانت‌بارها
یکی از میوه فروشان با گلایه از برخورد نامناسب مسئولان شهر با وانت‌بارهای متخلف عرضه کننده میوه گفت: متاسفانه هنوز برخورد جدی با این افراد صورت نگرفته است و آنها به راحتی و بدون هیچ نگرانی از برخورد مسئولان، هر ساعت از شبانه روز در هر نقطه‌ای که بخواهند توقف و فعالیت می‌کنند.
«رضا کمالی» افزود: کیفیت اجناسی که وانت‌بارها عرضه می‌کنند چندان مطلوب نیست و حتی بسیاری از آنها میوه را از داخل استان خریداری می‌کنند و در حاشیه معابر در دسترس مردم قرار می‌دهند؛ از این رو شعار ارزان بودن آنها اصلا درست نیست.
وی ادامه داد: شهروندان یزد اگر بخواهند میوه‌هایی با همین کیفیت را از میوه‌فروشی‌ها خریداری کنند، نباید هزینه بیشتری پرداخت کنند اما متاسفانه این تصور نادرست در بین مردم ایجاد شده که وانت‌بارها میوه ارزان‌تری دارند.
کمالی اظهار کرد: در همین شرایط میوه فروش باید با تحمل هزینه‌های کسب و کار و خسارت ناشی از خرابی میوه، هزینه سنگینی برای فعالیت قانونی پرداخت کند و در عوض مردم میوه‌هایشان را از وانت‌بارها تهیه کنند.
وی ادامه داد: در روزهای تعطیل نیز ورودی‌های شهر از میدان آقابابایی در جنوب تا میدان مدرسی در غرب و دروازه قرآن در شمال شهر محل فعالیت وانت‌بارها هستند و متاسفانه هیچ کس با آنها برخورد نمی‌کند. در حالی که یکی ازپیامدهای مستقیم حضور آنها در خیابان‌ها، کاهش امنیت و بروز تصادفات شهری است.

تفاوت نداشتن قیمت‌های عرضه میوه
یکی دیگر از میوه فروشان خواستار برخورد جدی با وانت‌بارهای میوه فروش شد و افزود: برخی از آنها برای محلی که توقف می‌کنند، ادعای سرقفلی دارند و خود را محق می‌دانند در حالی که کسب و کارشان در خیابان و یک فضای عمومی متعلق به همه شهروندان است.
«محمدناصر حیدری» افزود: میوه‌هایی که وانت‌بارها به اسم میوه تازه از محل برداشت در ورودی‌های شهر عرضه می‌کنند با همین کیفیت و حتی بهتر با قیمت مناسب‌تر در میوه‌فروشی‌ها عرضه می‌شود. وی ادامه داد: شهروندان باید دقت کنند که قیمت میوه متناسب با کیفیت آن تعیین می‌شود و مغازه دار هم حاضر است میوه با کیفیت پایین‌تر را ارزان‌تر بفروشد، از این رو مردم می‌توانند یک نوع میوه با کیفیت متفاوت را با قیمت‌های متفاوت از میوه فروشی خرید کنند.

اعمال نظارت بر عرضه کنندگان میوه
مدیر عامل سازمان میوه‌و‌تره‌بار و فرآورده‌های کشاورزی شهرداری یزد گفت: شهرداری برای ساماندهی عرضه میوه از سوی وانت‌بارها در معابر و میادین، به اجرای طرح ساماندهی وانت‌بارها و خرده‌فروشان میوه اقدام کرده است.
«ابوالفضل ابویی» با بیان این‌که این طرح از نیمه آبان ماه در شهر کلید خورده است و تا یک ماه ادامه دارد، افزود: طرح ساماندهی با هدف نظارت بر عرضه‌کنندگان میوه وتره بار و خرده فروشان محصولات کشاورزی شروع شده است.
وی از مزایای اجرای طرح ساماندهی وانت‌بارها را نظارت بر کیفیت محصولات و نحوه نرخ گذاری میوه نام برد و اضافه کرد: در این طرح پس از ثبت‌نام متقاضی و ارائه مدارک مربوطه، ایستگاه‌هایی در شهر یزد تعیین می‌شود که فقط وانت‌بارهای ثبت‌نام شده مجاز به توقف و ارائه محصولات در این ایستگاه‌ها خواهند بود.
مدیر عامل سازمان میوه و تره‌بار و فرآورده‌های کشاورزی شهرداری یزد ادامه داد: به این ترتیب حضور وانت‌بارهای میوه ثبت‌نام نشده، بعد از اتمام طرح و زمان ثبت‌نام، در معابر، بلوارها و میادین شهر ممنوع می‌شود.
ابویی افزود: در ایستگاه‌های در نظر گرفته‌شده نیز نسبت به درجه‌بندی محصولات، نرخ محصولات و شاخص سنجش ترازوی عرضه کننده از سوی بازرسان سازمان مورد بررسی قرار می‌گیرد تا میوه‌ها با کیفیت و قیمت مناسب به دست مصرف کننده برسد.
وی ادامه داد: قطعا اجرای این طرح نقش بسزایی در جلوگیری از هرگونه مشکلات شهری از جمله سد معبر خواهد داشت و نظارت مستمر بر عملکرد وانت‌بارها و حفظ حرمت و جایگاه شخصیتی عرضه کننده و توان رسیدگی به شکایت همشهریان، افزایش می‌یابد.

صدور جواز کسب برای فعالیت وانت‌بارها
مدیر عامل سازمان میوه و تره‌بار و فرآورده‌های کشاورزی شهرداری یزد از صدور جواز کسب موقت برای عرضه کنندگان میوه با وانت‌بار و خرده فروشان میوه خبر داد. «ابوالفضل ابویی» ادامه داد: لازمه صدور جواز کسب سیار و همچنین استفاده از ایستگاه‌های ثابت عرضه میوه برای وانت‌بارها، ارائه فاکتور خرید محصولات کشاورزی از میدان مرکزی میوه و تره است.

 

منبع: همشهری یزد

برچسب‌ها:, ,

دیدگاهتان را بنویسید