۰

اجتماعی

معاون استاندار یزد: شکوفایی سازمان های مردم نهاد نیازمند اراده جدی است

آگوست 7, 2016 در 2:17 ب.ظ توسط

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار یزد گفت: شکوفایی سازمان های مردم نهاد نیازمند حمایت، تلاش و اراده جدی استان است.

به گزارش ایرنا، محمدعلی طالبی در نشست هم اندیشی ارتقای حوزه فرهنگی و اجتماعی استان، مشارکت مردم را سرآغاز ارتقای فعالیت های فرهنگی و اجتماعی عنوان کرد افزود: لازم است استان برای برندسازی در حوزه فرهنگی و اجتماعی و تقویت این برند تلاش کند.
وی ادامه داد: تلاش برای کسب برند «یزد، شهر خلاق یونسکو» یکی از فرصت های استان برای برجسته شدن در حوزه فرهنگی و اجتماعی محسوب می شود و شایسته است با حمایت همه جانبه استان شاهد برندسازی از این دست و برگزاری جشنواره های ملی و منطقه ای در استان باشیم.
وی اضافه کرد: اگر بتوانیم برگزاری جشنواره هایی از این دست را تثبیت کنیم و شاهد حضور گروه های فرهنگی، هنری و قرآنی به مناسبت برگزاری این جشنواره ها در استان باشیم، زمینه خوبی برای شناساندن و برندسازی یزد فرآهم خواهیم کرد.
طالبی از کم توجهی بنگاه های اقتصادی و شهرداری ها و شوراهای اسلامی شهرها در قبال توسعه انسانی اظهار گله مندی کرد و گفت: در گذشته بنگاه های اقتصادی که منابع مالی در اختیار دارند حمایت های جالب توجهی از برنامه های فرهنگی و اجتماعی می کردند؛ در حالی که اکنون نقش آنان کم رنگ شده است و اقدام درخور شایسته ای در این حوزه نکرده اند.
معاون استاندار ادامه داد: در همه دنیا اولویت شهرداری ها فعالیت های اجتماعی است؛ در حالی که شهرداری ها در کشور ما از نظر ساختار و نوع گفتمان بر حوزه عمرانی تاکید دارند و دغدغه مسائل اجتماعی و فرهنگی را ندارند.
وی با بیان اینکه یزد در حوزه فرهنگی و اجتماعی جزو استان های شاخص بوده و دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری نیز اقدام های خوبی در این زمینه انجام داده است، گفت: لازم است برای پیشتازی در این دو حوزه با عزم جدی گام برداریم.

صنعت و اقتصاد در خدمت فرهنگ و اجتماع
نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: با توجه به فراوانی تعداد و شدت اثرگذاری ائم جمعه و حوزه های علمیه لازم است برای فرهنگسازی و گفتمان سازی اجتماعی و فرهنگی به ویژه بحث آب با آنها تعامل شود.
سید ابوالفضل موسوی بیوکی افزود: در برخی موارد گنجایش هایی در بخش فرهنگی و اجتماعی وجود دارد که می تواند به کمک صنعت و اقتصاد بیاید پس طبیعی است باید فعالیت های متقابلی در این باره انجام شود.
وی خاطرنشان کرد: در بحث ارتقای بهداشت و روان و کاهش آسیب های اجتماعی فعالیت های درخور توجهی در استان انجام شده؛ هرچند ناکافی اما در حال انجام است.
نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس درباره دو بحث تعیین مرجع صدور مجوز و معافیت مالیاتی سازمان های مردم نهاد توضیح داد: هر سازمان که به درآمدزایی منجر شود موظف به پرداخت مالیات است و باید در نظر داشت که فعالیت های اقتصادی در پایگاه اطلاعاتی سازمان امور مالیاتی کشور شفاف سازی می شود؛ بااین حال، اگر مجموع درآمدها و هزینه ها در سازمان های مردم نهاد صفر باشد، طرحی تهیه و ارائه شود تا این موضوع را بررسی کنیم.

 ضرورت تشکیل خانه تشکل ها در استان
مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری یزد با بیان اینکه استانداری و نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی قادر به انجام فعالیت های مشترک بسیاری در حوزه اجتماعی و فرهنگی هستند، گفت: ترویج و تشویق جامعه به انجام فعالیت های داوطلبانه و گفتمان سازی فعالیت ها از اقدامات در حال انجامی است که باید همه بخش های فرهنگی و صنعتی استان برای تحقق آن تلاش کنند تا در جامعه نهادینه شود.
مجید جوادیان زاده سازمان های مردم نهاد را یکی از گروه هایی دانست که گنجایش درخور توجهی برای فرهنگسازی دارند و با تاکید به لزوم حمایت از آنها افزود: سازمان های مردم نهاد در دو بخش نیاز به شفاف سازی دارند که مجلس شورای اسلامی می تواند در این خصوص همکاری کند.
وی ادامه داد: تعیین مرجع صدور مجوز و معافیت مالیات سمن ها با توجه به شخصی نبودنِ فعالیت های آنها مواردی است که باید عادلانه شفاف سازی شود تا فعالیت های این گروه ها را آسان کند.
مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری بر ضرورت تشکیل خانه تشکل ها با هدف همگرایی، هم افزایی و شبکه سازی آنها تاکید کرد و گفت: انتظار ما تشکیل خانه تشکل ها در مرکز استان و هر یک از شهرستان به طور جداگانه است تا از پراکندگی سمن ها جلوگیری و باعث تعامل آنها شود.
جوادیان زاده با بیان اینکه انسان محورِ توسعه و توسعه در خدمت انسان است، افزود: شهر یزد باید به سمتی پیش برود که توسعه همه جانبه به مفهوم انسانی را محقق کند و برای توسعه انسانی لازم است مسائل اجتماعی و فرهنگی بیش از این در سند توسعه استان لحاظ شود.
وی گفت: لازم است فعالان اقتصادی در قبال استفاده از منابع عمومی و تجدید ناپذیر پاسخگو باشند و دست کم با حمایت مالی به توسعه انسانی توجه کنند.

برچسب‌ها:, , ,

دیدگاهتان را بنویسید