۰

اجتماعی

مصرف آب در یزد به اوج خود رسید

ژوئن 24, 2020 در 9:36 ق.ظ توسط

سرپرست شرکت آب و فاضلاب استان یزد با بیان این که استان در اوج مصرف آب است، از افزایش ۳۰ درصدی مصرف آب توسط یزدیها در خرداد ماه سال جاری خبر داد.

«محمد فاتحی» در نشست ویدئو کنفرانسی با اصحاب رسانه گفت: با توجه به شیوع بیماری کرونا و رعایت بهداشت فردی مصرف آب حدود ۱۵ درصد افزایش یافته و این در حالیست که به دلیل افزایش دما در خردادماه سال جاری و استفاده از کولرهای آبی در استان یزد شاهد افزایش ۱۵ درصدی مازاد بر افزایش مصرف ناشی از کرونا هستیم به طوری که طی این مدت در مجموع ۳۰ درصد افزایش مصرف در استان داشته‌ایم.

وی با اشاره به این که استان یزد در حال حاضر نسبت به تیرماه سال گذشته اوج مصرف را دارد، اظهار کرد: این افزایش مصرف باعث شده تا منابع آب داخلی را وارد مدار آبرسانی به مشترکان استان کنیم.

این مسئول در این باره خاطرنشان کرد: درصد اختلاط آب انتقالی با آب منابع زیرزمینی استان در حال حاضر ۵۰ به ۵۰ است، البته EC آب چاه‌ها در مناطق مختلف استان، متفاوت است به طوری که در برخی مناطق، تغییر مزه آب احساس می‌شود اما از لحاظ کیفیت اطمینان می‌دهیم که آب مصرفی مشترکان هیچ مشکلی ندارد.

وی ادامه داد: با توجه به این که ۵۰ درصد آب موجود در شبکه آب انتقالی است، متوسط EC آب شرب مصرفی مردم استان بین ۶۰۰ تا ۷۰۰ خواهد بود ولی در برخی از ساعات به‌ دلیل افزایش مصرف، مجبور می‌شویم چاه‌های آب شربی که در اختیار آبفا قرار دارد را در مدار قرار دهیم که در این زمان، EC آب کمی بالاتر می‌رود.

وی با تاکید بر این که تمام شهر یزد از آب باکیفیت و با شاخصه‌های استاندارد برخوردار است، تاکید کرد: در ارتباط با EC آب، استعلام‌های لازم از مرکز بهداشت صورت گرفته است.

فاتحی خاطرنشان کرد: با وجودی که حد مجاز EC برای بدن دو هزار و ۲۰۰ است، میانگین آن در یزد از ۶۵۰ فراتر نرفته و در شرایط خاص هم در نهایت تا ۱۶۰۰ رسیده است.

سرپرست آب و فاضلاب استان یزد در این مورد متذکر شد: آبفای یزد از پیشرفته‌ترین سیستم گندزدایی مولتی اکسیدان برخوردار است و اولین گواهینامه ایمنی استاندارد آب در سطح کشور را دریافت کرده است.

وی توجه به بحث مدیریت مصرف را بسیار حائز اهمیت دانست و خاطر نشان کرد: تلاش آبفا بر این است که آب در استان جیره‌بندی نشود و به دلیل این که منابع آبی استان محدود بوده و این منابع به تنهایی جوابگوی مردم نیست، مدیریت مصرف در این دوران ضروری است.

فاتحی یکی از کارهای مهمی که در راستای تامین آب شرب استان صورت گرفته است را راه‌اندازی ایستگاه های برداشت آب شرب در شهرهای اردکان ، میبد و یزد عنوان کرد و در مورد تامین آب پایدار در روستاهای استان نیز گفت: ایجاد مجتمع‌های آب‌رسانی برای تامین آب پایدار روستائیان در دستور کار قرار گرفته که با دستور مقام معظم رهبری، بودجه این طرح‌ها از صندوق توسعه ملی برداشت شده و این مجتمع‌ها در استان یزد بیش از ۱۸۰روستا را با جمعیتی بالغ بر ۲۲۰ هزار نفر را تحت پوشش قرار داده است.

وی افزود: اولین طرح فایناس روستایی برای تامین پایدار آب در استان یزد اجرا شده و این طرح با اعتباری بالغ بر ۳۵۰ میلیارد تومان همزمان با سفر سال گذشته رئیس جمهور کلنگ زنی شده که با اجرای آن ۲۶۶ روستای استان یزد تحت پوشش قرار می‌گیرد.

فاتحی در خصوص تامین آب برخی از شهرستان‌ها نیز گفت: مشکل تامین آب شهرستان‌های تفت، مهریز و میبد تا حدودی برطرف شده اما هنوز امکان با کیفیت‌تر شدن آب این شهرستان‌ها وجود دارد.

این مسئول در مورد وضعیت آب برخی از مناطق روستایی هم بیان کرد: در برخی از روستاها به دلیل برخوردار نبودن از آب انتقالی، محدویت منابع آبی، خشکسالیهای متوالی، خشک شدن سفره های زیر زمینی در برخی از مناطق کوهپایه‌ای استان با کمبود و بحران اب مواجه هستیم که البته در روستاها با همکاری شوراها و دهیاری ها مصرف آب تا حدودی مدیریت شده است.

وی با بیان این که تابستان گرم‌تری را نسبت به سال گذشته داریم، عنوان کرد: به دلیل استفاده از کولرهای آبی، رشد مصرف دو چندان را داریم که باید با مدیریت مصرف توسط مردم آن را کنترل کنیم و به معنای واقعی شعار یزدی قدر آب می‌داند را داشته باشیم.

سرپرست شرکت آبفا یزد در خصوص پرداخت قبوض در ایام کرونا هم اظهار کرد: تنها ۲۰ درصد پرداخت قبوض را داشتیم و ۸۰ درصد مشترکین در بخش شهری و روستایی پرداخت نداشتند.

وی به فرسودگی خطوط آب استان اشاره کرد و گفت: به صورت میانگین بالای ۴۰ درصد از شبکه آب استان یزد فرسوده است، البته این میزان در نقاط مختلف متفاوت است و در بعضی مناطق که اعتبارات خوبی داشتیم فرسودگی کمتری داریم و در برخی دیگر از نقاط فرسودگی بالاتر از ۴۰ درصد است.

فاتحی در پاسخ به سئوالی عنوان کرد: نصب پمپ پس از کنتور به لحاظ قانونی خلاف است اما در صورتی که واحدهایی با مشکل فشار آب روبه‌رو هستند، به آنها توصیه می‌شود یک منبع آب ۵۰۰ یا ۱۰۰۰ لیتری تهیه کنند و پس از این منبع از پمپ استفاده کنند تا فشار آب آنها مناسب شود.

سرپرست آب و فاضلاب استان در ارتباط با وضعیت تصفیه‌خانه فاضلاب یزد و مشکلاتی که برای ساکنان نزدیک به این منطقه ایجاد کرده است، گفت: پساب تصفیه شده شهر یزد از طرف شرکت آب منطقه‌ای به چند شرکت تخصیص پیدا کرد که بنا بر مشکلاتی، این شرکت‌ها نتوانستند پساب حاصله را منتقل کنند.

وی افزود: با توجه به اینکه فاصله این تصفیه‌خانه تا مناطق مسکونی بیش از چهار کیلومتر است، این مکان برای مناطق مسکونی ایجاد خطر نمی‌کند ولی با همه این اوصاف با توجه به این که تصفیه‌خانه تحت پوشش شرکت آبفا قرار دارد، این شرکت مبارزه با پشه در سطح وسیع را در دستور کار خود قرار داده است.

فاتحی در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به مطالعات صورت گرفته به صورت روزانه اقدام به سمپاشی می‌کنیم و مقرر شده که مرکز بهداشت به صورت هفتگی و ماهیانه نمونه‌برداری‌های لازم را انجام دهد که خوشبختانه نمونه‌برداری‌های صورت گرفته در ماه‌های گذشته نشان می‌دهد که مشکلات گزارش شده در ماه‌های گذشته به‌صورت کامل انجام و برطرف شده است.

 

منبع: ایسنا

برچسب‌ها:,

دیدگاهتان را بنویسید