۰

یادداشت

لزوم فعالیت های فرهنگی هنری سازمان های مردم نهاد در یزد

سپتامبر 21, 2017 در 12:07 ب.ظ توسط

امین ملک ثابت – نام شهر یزد از دیر باز با فرهنگ و تمدن گره خورده است اما این روزها حال و هوای شهر حکایت دیگری دارد، شهری باجمعیت حدود ۶۵۰ هزار نفر که هر روز خاکستری تر می شود. شهر یزد در خوشبینانه ترین حالت ۵۰ نهاد، معاونت، سازمان و تشکل فرهنگی داشته باشد یعنی به ازای هر ۱۴ هزار نفر یک مرکز فرهنگی که البته بیشتر آنها دولتی هستند، بگذریم که تعدادی از این نهادها فقط پسوند فرهنگی را یدک میکشند و بیلان کاری مشخص و هدفمندی در راستای رشد و توسعه فرهنگ و هنر در شهر ندارند.
چه بر سر این شهر آمده که طبق آمار رسمی کشور یزد غمگین ترین شهر ایران معرفی شده است؟
چرا بزرگترین تفریح مردم غذای جسم است؟ چرا نقش غذای روح در یزد با غنای فرهنگی بالا و داشتن جمعیت قابل توجه تحصیل کرده به فراموشی سپرده شده؟
شاید زمان آن رسیده که رویکرد فرهنگی متفاوت با همیت بیشتر و جدی گرفتن نقش جوانان امروز به شهر دمیده شود.

موسسات و تشکل های فرهنگی متشکل از بدنه جوان و فعال که با رویکرد ایجاد فضای فرهنگی در راستای اثر بخشی اجتماعی تشکیل شده اند می بایست با فعالیت های موثر خود در این عرصه فضا را برای کار فرهنگی و هنری نسل جوان مهیا سازند و تاثیرگذاری مثبت خود را در شهر نشان دهند و چون در جوامع امروز بیشترین نقش فرهنگی هنری را سازمان های مردم نهاد بازی میکنند این سبک تأثیر گذاری اجتماعی در مقوله فرهنگ و هنر می تواند بیشترین تغییر را در وضعیت موجود شهر یزد ایجاد کند.

شهر یزد امروز بیش از پیش نیازمند کار فرهنگی و هنری است و باید جوانان تازه نفس و پر انرژی با فکر و ایده های جدید و به روز وارد عرصه شوند تا بتوانند در بستری که خود مهیا ساخته اند فعالیت کنند و خود را در روند کار سهیم بدانند تا ما شاهد رشد فرهنگ و هنر و توسعه آن در این شهر کهن باشیم.

متأسفانه در سال های اخیر شاهد طرح ها و برنامه هایی فرهنگی هنری بوده ایم که نقش جوانان در آن نادیده گرفته شده و اصل مهم مخاطب شناسی در آن رعایت نشده و صرفاً از سر رفع تکلیف فعالیت هایی انجام شده که نتیجه مثبت و سازنده ای در پی نداشته است.

موسسات و تشکل های فرهنگی می توانند با برگزاری نشست های فرهنگی هنری، کارگاه های آموزشی، جلسات نقد و بررسی، جشنواره‌های استانی و ایجاد جنبش نرم افزاری در مقوله فرهنگ و هنر، سعی داشته باشند جوانان خوش فکر و با استعداد و دلسوز را جذب نمایند و بستری را فراهم آورند تا مسیر درست و رو به رشد در جلوی جوانان خوش فکر و با استعداد یزدی قرار گیرد.

منبع: شرق یزد

برچسب‌ها:, ,

دیدگاهتان را بنویسید