۰

شهرستان ها

كمبود اعتبار، طرح‌های شهری بهاباد را متوقف کرد

آگوست 8, 2016 در 5:41 ب.ظ توسط

بهاباد با نزدیك به 12‌هزار نفر جمعیت، مركز شهرستان بهاباد است كه این روزها به دلیل كمبود اعتبار ‌با مشكلات بسیاری مواجه شده است به گونه‌ای كه به گفته شهردار این شهر،‌ طرح‌های شهری به دلیل كمبود اعتبار به كلی متوقف شده است.
نیمه تمام ماندن بسیاری از طرح‌های عمران شهری شهر بهاباد از جمله طرح ورودی جنوبی این شهر، ایجاد معابر جدید شهری،‌ تكمیل پارك كوهستان و توسعه فضای سبز شهری،‌ آسفالت معابر و مرمت معابر فرسوده، نارضایتی شهروندان بهابادی را به همراه داشته است، حال آنكه شهرداری این شهر به دلیل محرومیت از صنایع،‌ درآمدی برای مدیریت شهر ندارد.
شهروندان بهاباد كه تا حد بسیاری در مدیریت شهر با شهرداری مشاركت و عوارض خود را بموقع پرداخت می‌كنند، ‌از كیفیت و سطح خدماتی كه در شهر دریافت می‌كنند راضی نیستند و انتظار دارند شهرداری برای اجرای طرح‎های شهری،‌ شتاب بیشتری بگیرد كه در شرایط فعلی و كمبود اعتبار، این امكان برای شهرداری مقدور نیست.

خواسته‌های شهروندان
یكی از شهروندان بهاباد با تاكید بر اینكه شهروندان در پرداخت عوارض نهایت همكاری را با شهرداری دارند،‌از شهردار خواست نسبت به تكمیل پارك كوهستان در این شهر تسریع كند.
«رضا قاسمی» ادامه داد: ساخت پارك كوهستان برای توسعه فضای سبز و ایجاد منطقه‌ای برای گذراندن اوقات فراغت و تفریح اهالی شهر بهاباد لازم و ضروری است و شهرداری باید با جذب اعتبارات دولتی و استانی،‌این طرح را به سرعت به نتیجه برساند.
وی افزود: شهروندان بهاباد انتظار دارند كه به دلیل محرومیت‌های اقلیمی و گرما وخشكی هوا،‌شهرداری فضای سبز بیشتری برای شهروندان فراهم و به پارك‌های موجود از جمله كوثر و طوبی نیز رسیدگی کند.
یكی دیگر از شهروندان هم بر ضرورت مرمت آسفالت معابر شهر بهاباد تاكید كرد و افزود: متاسفانه كیفیت آسفالت برخی از معابر شهر بسیار نامطلوب است و باید از سوی شهرداری مرمت شود اما به رغم پیگیری‌های متعدد،‌ هنوز اقدامی صورت نگرفته است.
«احمد فاضلی» همچنین اهمیت آسفالت كردن معابر خاكی را بیان کرد و گفت: برخی از معابر شهر حتی به رغم درخواست‌های مكرر اهالی،‌همچنان خاكی است حال آنكه در حال حاضر حتی معابر روستایی نیز آسفالت هستند و وجود معبر خاكی در شهر معنایی ندارد.
وی اظهار كرد: اصلاح معابر و ایجاد معابر جدید،‌اولین وظیفه شهرداری‌ها در هر شهری است. امیدواریم كه شهرداری بهاباد هم این مهم را مورد توجه قرار دهد و برای بهسازی شبكه معابر شهر چاره‌ای بیندیشد.
این شهروند بر ضرورت ساماندهی معابر ورودی شهر بهاباد تاكید كرد و افزود: معابر ورودی شهر هم در جذب گردشگران و هم معرفی سیما و منظركلی شهر،‌نقش موثری دارد و قطعا اصلاح و ساماندهی ورودی‌های شهر بهاباد،‌ جایگاه این شهر را ارتقا خواهد بخشید.

محدود بودن درآمد شهرداری به دریافت عوارض
شهردار بهاباد با تاكید بر اینكه طرح‌های شهری در سال جاری به دلیل كمبود اعتبار به كلی متوقف شده است،‌ادامه داد: درآمد شهرداری بهاباد تنها از محل عوارض ساخت و ساز و كسب و پیشه‌ای است كه از شهروندان دریافت می‌شود.
«مهدی خانی‌زاده» با بیان اینكه این شهر صنعت ندارد، اظهار كرد: بر اساس قانون فعلی، شهرهای فاقد صنعت از دریافت سهم درآمد مالیات بر ارزش افزوده معاف هستند. امیدواریم با اصلاح قانون و تخصیص استانی این اعتبار، ‌این وضعیت بهبود یابد و شهرهای كوچك هم از این درآمد بهره‌مند شوند.
وی گفت: وضعیت ركود در شهر بهاباد به گونه‌ای است كه بودجه شهرداری از 4 میلیارد و 700 میلیون تومان در سال گذشته به 3 میلیارد و 200 میلیون تومان كاهش یافته است چرا كه با توجه به محقق شدن 4 میلیارد و 500 میلیون ریال از بودجه سال گذشته و ادامه ركود، افزایش بودجه ممكن نبود.
خانی‌زاده درباره ایجاد منابع پایدار درآمدی در این شهر نیز گفت: متاسفانه زیرساخت مناسبی برای جذب سرمایه گذاری و مشاركت كننده برای ایجاد منابع پایدار درآمدی در شهر بهاباد وجود ندارد.
وی با تاكید بر اینكه خوش حساب بودن شهروندان بهاباد در پرداخت عوارض و عادت كردن آنها به پرداخت حقوق قانونی شهرداری،‌تنها منبع درآمدی شهرداری است كه سهم آن در تحقق بودجه سال جاری شهرداری یك میلیارد تومان پیش‌بینی شده است.

سهم ناچیز كمك‌‍‌های دولتی برای بهاباد
شهردار بهاباد درباره تحقق مابقی بودجه پیش‌بینی‌شده در شرایطی كه شهرداری فاقد منابع پایدار درآمدی است، گفت: البته سهم ناچیزی از كمك‍‌های دولتی مانند سایر شهرهای كشور،‌ نصیب شهر بهاباد نیز می‌شود اما در هر حال شهرداری در اجرای بسیاری از برنامه‌ها و طرح‌های شهری با مشكل مواجه است.
خانی‌زاده افزود: توقف بسیاری از طرح‌های بزرگ شهری از جمله ایجاد بلوار در امتداد بلوار شهید چمران در خروجی شهر،‌آسفالت بلوار شهید رفیعیان و توسعه فضای سبز و ایجاد پارك‌های جدید از جمله پارك كوهستان ناشی از كمبود اعتبار است. به گفته وی، پارك كوهستان از پارك‌های بزرگ شهری است كه در خروجی شهر بهاباد به سمت كرمان در حال ساخت است اما تا كنون فقط برق‌رسانی به این پارك انجام شده و فعالیت‌های عمرانی به دلیل كمبود اعتبار آغاز نشده است.
خانی‌زاده بیان كرد: البته در این شرایط هم شهرداری دست از كار نكشیده و اقداماتی از جمله بهسازی معابر را دنبال كرده است. به طوری كه سال گذشته یك میلیارد و 200 میلیون تومان اعتبار برای مرمت آسفالت معابر این شهر هزینه شده و این طرح در سال جاری نیز ادامه دارد.
این مسئول همچنین به اقدامات شهرداری برای بهسازی پارك‌های شهر اشاره كرد و افزود: بهسازی پارك‌های طوبی و كوثر كه بزرگ‌ترین پارك‌های شهر بهاباد هستند، از سوی شهرداری اجرا شده و رسیدگی به پارك‌های محله‌ای نیز در دستور كار است.

فرسودگی آسفالت 30 درصد معابر شهر بهاباد
شهردار بهاباد با بیان اینكه 70 درصد معابر این شهر آسفالت شده است، برضرورت تامین اعتبار برای آسفالت كردن معابر خاكی تاكید كرد. «مهدی خانی‌زاده» ادامه داد: البته آسفالت 30 درصد از معابر شهر هم فرسوده است و نیاز به مرمت دارد. امیدواریم با افزایش اعتبارات دولتی و بالا رفتن درآمد شهرداری،‌ رسیدگی به همه درخواست‌های شهروندان از جمله اصلاح و بهبود معابر شهر با سرعت بیشتری انجام شود. وی گفت: ركود اقتصادی‌ به شدت بر میزان درآمد شهرداری تاثیر گذاشته است. در این شرایط باید از اعتبارات دولتی، سهم شهرداری‌ها به وی‍‍ژه شهرداری‌های كوچكی كه منابع درآمدی پایداری ندارند،‌ افزایش یابد.

منبع: همشهری یزد

برچسب‌ها:, , ,

دیدگاهتان را بنویسید