۰

اجتماعی

طرح تخفیف پرداخت عوارض شهرداری تمدید شد

اکتبر 24, 2016 در 7:12 ب.ظ توسط

شهرداری یزد هر ساله بخشی از تحقق بودجه خود را به وصول عوارض مختلف از جمله ساخت و ساز، نوسازی، خودرو و بهای خدمات موکول می‌کند.
بر این اساس طرح‌های مختلفی نیز از سوی شهرداری و شورای شهر برای تسهیل در شرایط وصول این عوارض پیش‌بینی می‌شود که یکی از آنها اعطای تخفیف برای وصول عوارض است که این طرح برای وصول انواع عوارض از جمله ساخت و ساز، نوسازی و خودرو در حال حاضر اجرا و تمدید شده است.
اعضای شورای شهر یزد در آخرین جلسات طرح تخفیف، پرداخت عوارض شهرداری را به مدت یک ماه را تمدید کردند. این طرح که از عید سعید غدیر‌خم با اعطای تخفیف 15 درصدی به مودیان بدهکار عوارض کلید خورد و تا پایان مهرماه ادامه داشت، بر اساس مصوبه شورای شهر، یک ماه دیگر یعنی تا پایان آبان‌ماه تمدید شد.
اعضای شورای اسلامی شهر یزد همچنین طرح تخفیف جرایم و دیرکرد عوارض خودرو را نیز از پایان شهریور تا پایان آذرماه تمدید کردند.
این بازه زمانی همچنین مشمول تخفیف قبوض عوارض نوسازی می‌شود؛ یعنی اگر مودیان بدهکار عوارض نوسازی، بدهی خود را تا پایان آذرماه پرداخت کنند، از پرداخت جرایم دیرکرد معاف خواهند شد.
همه این تخفیف‌ها در شرایطی است که مودیان در طول سال، بدهی عوارض خود را به صورت نقدی به شهرداری پرداخت کرده باشند تا مشمول 15‌درصد تخفیف دائمی شوند این طرح به مدت 2 سال در شهرداری یزد اجرا شده است.

شهروندان یزدی؛ مودیان خوش حساب
معاون اداری- مالی شهرداری یزد با تاکید بر این‌که شهروندان یزد، مودیان خوش حسابی هستند، اظهار کرد: شهرداری هر ساله اقداماتی برای جلب مشارکت شهروندان در وصول درآمد عوارض در دستور کار قرار داده که خوشبختانه با استقبال و همراهی شهروندان همراه است.
«سیدعلی مشتاقیون» اظهار کرد: شهرداری در سال‌جاری برای افزایش مشارکت مردم در وصول درآمد عوارض، لایحه تخفیف عوارض ساخت‌و‌ساز را به مناسبت عید سعید غدیر خم به شورای شهر ارائه کرد که بر این اساس مودیانی که تا پایان مهرماه به پرداخت بدهی عوارض ساخت وساز اقدام کرده باشند، مشمول تخفیف 15‌درصدی شده‌اند.
وی با اشاره به تصویب این لایحه در شورای شهر، ادامه داد: با توجه به استقبال شهروندان و بر اساس پیشنهاد شهرداری، این پیشنهاد برای یک ماه دیگر نیز در شورای شهر مصوب شد و به این ترتیب مودیانی که تا پایان آبان‌ماه به پرداخت بدهی عوارض ساخت و ساز اقدام کنند، 15‌درصد تخفیف می‌گیرند.
این مسئول گفت: به این صورت شهروندان می‌توانند با مراجعه به شهرداری به دریافت تخفیف در بدهی عوارض خود اقدام کنند که میزان تخفیف بسته به میزان تقسیط بدهی، متفاوت است.
به گفته وی، امسال همچنین بعد از توزیع حدود صدهزار فیش عوارض نوسازی در بین شهروندان، شورای شهر یزد مصوب کرد مودیانی که در ابتدا تا پایان شهریور و مهلت تمدید شده تا پایان آذرماه، به پرداخت بدهی عوارض نوسازی اقدام کنند، از پرداخت جرایم دیرکرد بخشیده می‌شوند.
معاون اداری- مالی شهرداری یزد افزود: همچنین براساس لایحه پیشنهادی شهرداری و مصوبه شورای اسلامی شهر یزد، مویانی که تا پایان آذرماه امسال به پرداخت بدهی عوارض خودرو اقدام کنند، از تخفیف بخشودگی جرایم دیرکرد بهره‌مند می‌شوند.
وی ادامه داد: بر اساس قانون، مودیانی که هر‌سال به پرداخت عوارض خودرو اقدام نکنند، هر‌ماه مشمول 2 درصد جریمه دیرکرد می‌شوند که ممکن است در طول چند سال، به مبلغ قابل‌توجهی برسد؛ از این رو اعضای شورای شهر مصوب کردند هر شهروندی که اصل بدهی عوارض خودرو را پرداخت کند، از پرداخت جرایم محروم می‌شود.

مشخص نبودن سرانه عوارضی شهروندان
مشتاقیون با اشاره به نقش وصول عوارض محلی در تحقق بودجه شهرداری گفت: بودجه شهرداری یزد از دو محل یکی منابع متمرکز یا عوارض ملکی و دیگری عوارض محلی محقق می‌شود.
وی توضیح داد: با توجه به مشکلات اعتبارات دولتی و محقق نشدن مالیات ارزش افزوده به دلیل محقق نشدن مالیات بر ارزش افزوده واحدهای خدماتی و تولیدی، تحقق بودجه شهرداری از منابع ملی بسیار محدود شده است.
وی ادامه داد: با توجه به این‌که شهرداری‌ها منابع درآمدی پایداری ندارند، به این ترتیب می‌توان گفت که تحقق بودجه شهرداری یزد در حال حاضر بیشتر به منابع عوارض محلی وابسته شده و حتی می‌توان گفت که 70‌درصد از بودجه شهر از این محل محقق خواهد شد.
معاون اداری- مالی شهرداری یزد درباره سرانه عوارضی هر شهروند یزدی نیز گفت: یکی از معضلات شهرداری‌های کشور از جمله شهرداری یزد این است که متاسفانه هیچ ارزیابی برای سنجش سرانه عوارض شهروندان انجام نشده است تا نسبت به تعیین استاندارد هزینه شهری بررسی صورت گیرد و مشخص شود که شهرداری برای ارائه خدمات به هر شهروند چقدر هزینه می‌کند.
وی افزود: باید استانداردی برای ارزیابی این مهم تدوین شود اما استانداردها باید بر اساس شرایط و ویژگی‌های هر شهر، متفاوت تدوین شود.
مشتاقیون اضافه کرد: به عنوان مثال سرانه درآمدی شهروندان یزد در سال 600 هزار تومان است، اما این درآمد برای شهروندان تهرانی به نسبت جمعیت به بودجه، حدود یک میلیون و 200 هزار تومان یعنی 2 برابر است؛ در حالی که خدماتی که شهرداری در هر دو شهر به شهروندان ارائه می‌کند یکسان است و تورم ناشی از بزرگ بودن شهر تهران تنها 10 درصد در این میان نقش دارد و بقیه تفاوت‌ها ناشی از بی عدالتی است.

وضعیت تحقق بودجه شهرداری یزد
معاون اداری- مالی شهرداری یزد با بیان این‌که در 6 ماه نخست امسال 30 درصد از بودجه 400 میلیارد تومانی شهرداری یزد محقق شده است، ادامه داد: البته در مقایسه با سال گذشته هیچ عقب ماندگی‌ای در تحقق بودجه رخ نداده است. «سیدعلی مشتاقیون» اظهار کرد: این در حالی است که با توجه به کمبود اعتبارات دولتی و منابع ملی، تحقق بودجه بیشتر به منابع محلی و وصول عوارض متکی شده است، اما با این اوصاف به دلیل خوش حساب بودن شهروندان یزد، وضعیت شهرداری یزد نسبت به برخی شهرداری‌های کشور و استان، نسبتا بهتر است. وی پیش‌بینی کرد با توجه به این‌که میزان وصول مطالبات عوارض در نیمه دوم سال از نیمه اول سال بهتر است، قطعا میزان وصول عوارض و سهم آن در تحقق بودجه در نیمه دوم سال به مراتب افزایش خواهد یافت.

منبع: همشهری یزد

برچسب‌ها:, ,

دیدگاهتان را بنویسید