۰

اجتماعی

ساماندهی دستفروشان در بازارهای محلی

سپتامبر 10, 2016 در 12:14 ب.ظ توسط

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر یزد که پیش از این گفته بود دیدگاه شورای اسلامی شهر یزد حذف دستفروشان نیست، از تمرکز دستفروشان در 2 نقطه شهر و تعیین ساعت کار برای آنها خبر داد و افزود: راه‌اندازی این بازارهای محلی برای ارتقای سیما و منظر شهری ضرورت دارد. ستفروشان یزد که این روزها در حاشیه پارک‌ها، میادین، تقاطع‌ها و حتی خیابان‌های شهر بساط می‌گسترانند، نگرانی‌های بسیاری را متوجه سیما و منظر شهری، کرده‌اند. شهرداری و شورای اسلامی شهر یزد بارها در این باره به بحث و گفت‌وگو پرداخته است.
دیدگاه شورای شهر با توجه به مشکلات اقتصادی حاکم بر جامعه و وابسته بودن اقتصاد خانواده‌های دستفروشان به فعالیت آنها در گوشه و کنار شهر، حذف نکردن دستفروشان و دوره‌گردان است اما مسئولان و مدیران شهری به این نتیجه رسیده‌اند که با ساماندهی و متمرکز کردن دستفروشان، هم سیما و منظر شهری حفظ می‌شود و هم جلوی امرار معاش دستفروشان گرفته نمی‌شود.
اعضای کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر با بررسی دقیق این موضوع تصمیم‌های جدیدی برای دستفروشان گرفتند که در نهایت به تمرکز آنها در 2‌پایانه اتوبوسرانی درون‌شهری در 2‌نقطه شهر منجر و قرار شد در یکی دیگر از پایانه‌های اتوبوسرانی داخل شهر نیز برای استقرار دستفروشان معرفی و ساماندهی شوند.
آنها مصوب کردند که ایستگاه‌های اتوبوس سه راه شحنه و میدان امام علی(ع) برای فعالیت دستفروشان ساماندهی و مهیا شود و ایستگاه شهدای محراب هم یکی دیگر از پیشنهادهای اعضای کمیسیون برای استقرار دستفروشان بود که به‌علت مشکلات ترافیکی، با مخالفت پلیس راهور مواجه شدند. در کنار تعیین محل استقرار برای تمرکز دستفروشان، ساعت کار آنها نیز از ساعت 10 شب تا یک بامداد تعیین شد تا در این بازه زمانی که مغازه‌های شهر تعطیلی هستند، خسارتی به کاسبی مغازه داران وارد نشود.
آنها همچنین ضمن بازدید از روزبازارهای شهر شامل پنجشنبه‌بازار و جمعه بازار، ساماندهی این بازارها، اضافه کردن ساعت کار جمعه بازارها در صبح جمعه تا قبل از اذان ظهر را نیز مصوب کردند.

استقرار دستفروشان
رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی یزد از تعیین 2 نقطه از شهر برای تمرکز دستفروشان و جمع‌آوری آنها از گوشه و کنار شهر خبر داد و افزود: پایانه مسافربری میدان امام علی(ع) و پایانه سه راه شحنه برای استقرار دستفروشان ساماندهی خواهد شد.
«سپنتا نیک‌نام» اظهار کرد: یکی دیگر از پیشنهاد‌های کمیسیون خدمات شهری، استقرار دستفروشان در پایانه مسافربری درون شهری شهدای محراب بود که به دلیل بروز مشکلات ترافیکی، از سوی پلیس راهور مورد موافقت قرار نگرفت و مقرر شد ایستگاه دیگری در محدوده منطقه صفائیه برای این امر شناسایی و معرفی شود. وی ادامه داد: با ایجاد بازارهای محلی برای ساماندهی دستفروشان، هرگونه دستفروشی و دوره‌گردی در دیگرنقاط شهر ممنوع می‌شود و اداره اجرائیات شهرداری موظف است دراین زمینه قاطعانه با متخلفان برخورد کند.
این عضو شورای اسلامی شهر گفت: با توجه به این‌که از یکسو دستفروشان هیچ راه دیگری برای کسب درآمد ندارند و از اقشار ضعیف جامعه هستند، و از سوی دیگر ادامه روند دستفروشی در گوشه و کنار شهر، خوشایند نبود، راه اندازی بازارهای محلی ضرورت یافت.
وی افزود: یکی از مزایای استقرار دستفروشان در پایانه‌های مسافربری درون شهری، فراهم بودن زیرساخت‌ها از جمله روشنایی، کف سازی و نیازهای خدماتی بود و در کنار آن با توجه به این‌که این ایستگاه‌ها در ساعات روز مورد استفاده سازمان اتوبوسرانی است، شبهه‌ای بابت حق سرقفلی نیز ایجاد نخواهد شد.
نیک‌نام اظهار کرد: این طرح ابتدا در کمیسیون خدمات شهری و شورای اسلامی شهر و سپس در استانداری و فرمانداری مطرح و مورد موافقت واقع شد ولی باید به جای ایستگاه شهدای محراب، ایستگاه دیگری برای استقرار دستفروشان و ایجاد بازارهای محلی معرفی شود. وی ادامه داد: سازمان رفاهی- تفریحی شهرداری یزد متولی ساماندهی این وضعیت شد تا ایستگاه‌ها بعد از حضور دستفروشان برای استفاده به عنوان ایستگاه‌های اتوبوس شهری نظافت و ساماندهی شود.

همراه شدن با اتاق اصناف
رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر گفت: یکی از اقدامات مهم در این زمینه، هماهنگی با اتاق اصناف بود. در این جلسات تاکید شد که با توجه به وجود دستفروشان در شهر، چاره‌ای جز ساماندهی نیست که مورد موافقت مسئولان اتاق اصناف نیز قرار گرفت.
وی افزود: یکی از اقدامات شایسته اتاق اصناف در این زمینه، شناسایی این دستفروشان و تقسیم بندی آنها بر اساس اصناف بود که بانک اطلاعات کاملی از دستفروشان به دست آمد و در کنار آن مقرر شد دستفروشان فعالیت خود را از ساعت 10 شب که مغازه‌های شهر تعطیل هستند، آغاز کنند تا مزاحمتی برای کسبه ایجاد نشود.
نیک‌نام همچنین از اجرای این طرح در آینده نزدیک خبر داد و افزود: قطعا بعد از ساماندهی دستفروشان و ایجاد بازارهای محلی، تبلیغات شهری برای برخورد با دستفروشان و اطلاع رسانی به دستفروشانی که از این موضوع تبعیت نکنند، آغاز می‌شود؛ چرا که با این ساماندهی، شهر یزد دیگر جای دستفروشان نخواهد بود.

ساماندهی روزبازارها
رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر یزد از ساماندهی روزبازارها خبر داد و افزود: در بازدیدی که اعضای شورای شهر از روز بازارهای شهر داشتند، خواسته اصلی آنها ساماندهی پوش‌های غرفه‌های بازار بود که در آینده نزدیک دنبال خواهد شد. «سپنتا نیک‌نام» ادامه داد: بسیاری از مشکلات غرفه‌داران رفع و نیازهای خدماتی آنها تامین شده است و درخواست‌هایی درباره نحوه پرداخت هزینه اجاره غرفه‌ها نیز مطرح است که در کمیسیون خدمات شهری به آن پرداخته خواهد شد. وی افزود: یکی از مصوبات کمیسیون برای فعالیت روزبازارها، اضافه شدن ساعت فعالیت صبح برای جمعه بازار است. این بازار صبح روزهای جمعه فعال نبود، اما مقرر شد که این کسبه صبح روزهای جمعه نیز تاقبل از اذان ظهر به فعالیت بپردازند.

برچسب‌ها:, ,

دیدگاهتان را بنویسید