زیر ساختهای شهری نا امن است
اکتبر 24, 2016 در 7:02 ب.ظ توسط admin
با توجه به سونامی شهر نشینی و نبود فرهنگ بالای ترافیکی و همچنین نامناسب بودن زیر ساختهای شهری حوادث ترافیکی در حال افزایش هستند. ایران بعد از 6 کشور آفریقایی و یک کشور آسیایی از نگاه سازمان بهداشت جهانی جایگاه هشتم جهان را در زمینه حوادث ترافیکی به خود اختصاص داده است.
استان یزد نیز با توجه این که تعداد موتورسیکلتسواران آن بیشتر از دیگر استانهای کشور است، دارای آمار بالای حوادث ترافیکی در بین عابران پیاده و موتور سواران است؛ اما با تدابیر اندیشیده شده، آمار فوتیهای حوادث ترافیکی استان در 4ماه اول سال، 14 درصد کاهش یافته است.
همشهری برای اطلاع یافتن از آمار حوادث استان و دلیل رشد حوادث ترافیکی در استان با «حسنجانفدا» رئیس اداره کاهش خطر در حوادث و بلایای مرکز بهداشت استان گفتوگویی انجام داده که میخوانید.
برای رسیدن به جامعه ایمن در استان چه راهبردهایی دارید؟
متاسفانه مسیرهای ایمنی برای پیاده روی از قبیل پیاده رو، پل عابرپیاده و خط کشی خیابانها به ویژه در مکانهای پردتردد شهر، فراهم نشده است. به عنوان مثال در مقابل کلینیک فوق تخصصی خاتم الانبیا که از درمانگاههای پر جمعیت استان است، پل عابر پیاده مکانیزه راه اندازی نشده؛ این در حالی است که بیشترین تردد در این منطقه که در محدوده بلوار آیتالله طالقانی است، از سوی بیماران بومی و غیر بومی صورت میگیرد. خودرو، جاده، شهر ایمن، خیابان، آموزش ایمنی و در یک کلام جامعه ایمن محصول این باور است که راهکارهایی را در سیاستگذاریها، در نظر بگیریم. چراکه یزد به سمت سالمندی پیش رفته ولی زیر ساختها اعم از پل عابر پیاده، خیابانها، خط کشی برای سالمندان و ایمنی آنها مناسب سازی نشده است؛ بر همین اساس سالمندان بیشترین آمار حوادث ترافیکی را بین دیگر اقشار جامعه به خود اختصاص میدهند.
یزد در زمینه حوادث ترافیکی عابران پیاده و همچنین موتور سواران جزو استانهای پر خطر است؛ در این زمینه توضیحاتی بفرمایید.
آمار حوادث برای عابرین پیاده و موتورسیکلتسواران بیشتر از دیگر حوادث ترافیکی خودنمایی میکند. به طوری که در سال گذشته، در هر 5 روز یک موتورسوار و در هر 6 روز یک عابر پیاده جان خود را از دست دادهاند. در مجموع آمار فوتیهای سال94، 77نفر موتورسوار و 36 نفر عابر پیاده بوده است. آمار 4ماهه حوادث سال 94 نسبت به سال93، 8 درصد کاهش داشته است. همچنین در 4ماه اول سال95 هم آمار فوتیها در حوادث ترافیکی 14درصد کاهش داشته است. این در حالی است که آمار مجروحان با 14/2 درصد با افزایش نسبی روبهرو بوده است.
دلایل رخداد حوادث ترافیکی در استان چیست و برای برطرف کردن این مشکلات، چه راهکارهایی تدوین شده است؟
طبق بررسی ها، مهم ترین عامل حوادث، سرعت غیر مجاز بوده و در رده بعدی عامل دیگر حوادث ترافیکی، خودرو بررسی شده است. برای کاهش این آمار و پیشگیری از سرعتهای غیر مجاز در شهر یزد، 114 دوربین نصب شده که 4 دوربین سرعت ثبت میکند و تا حدودی این سرعت را کاهش داده است. در سال گذشته با نصب دوربینهای کنترل ترافیک در شهر یزد، حوادث ترافیکی کاهش داشته اما با این حال عابرین پیاده آمار بالایی از حوادث ترافیکی را به خود اختصاص داده اند.
ارگانهایی که مستقیم و یا غیر مستقیم با ترافیک و فرهنگ ترافیک ارتباط دارند چه برنامههایی را در این زمینه داشته یا چه اقداماتی انجام دادهاند؟
در بخش آموزش ترافیک، دانشگاه علوم پزشکی، شهرداری، نیروی انتظامی، آموزش و پرورش و اعضای شورای ترافیک استان برنامهها و دورههای آموزشی مختلفی را برای بالا بردن فرهنگ ترافیک برگزار کردهاند. دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، هم در هفته اول اسفندماه در 12 دبیرستان و هنرستان در حاشیه شهر یزد دورههای آموزشی برگزار کرده که بازتاب خوبی داشته است. شهرداری هم در مدارس خاص ترافیک ، دورههای آموزشی داشته که نحوه تاثیر پذیری از این آموزشها یکی از مشکلات قابل تامل است. قابل توجه است که 75درصد علل فوتیهای استان واردشدن ضربه به سر است که در این زمینه هم دانشگاه شهید صدوقی در برگزاری آزمونهای مختلف بهرهگیری از «کلاهایمنی» را امتیاز باز آزمونی قرار داده است. در این راستا جلسات ایمنسازی زیرساختها با همکاری نمایندگان و شهرداریها در استان برگزار شد که پیرو آن در شهرستانهای مهریز، میبد، ابرکوه و بهاباد هم جلسات متعددی برای ایمن سازی زیر ساختهای شهری با مسئولان و فرمانداریهای این شهرستانها برگزار شده است.
منبع: همشهری یزد
برچسبها:حوادث ترافیکی, زیر ساختهای شهری, یزد, یزدِ آگاه