۰

میراث فرهنگی / یادداشت

رونق گردشگری با بلیط شهر جهانی! واقعیت‌ها و الزامات

ژانویه 28, 2018 در 11:00 ب.ظ توسط

مهدی قدکی / فعال فرهنگی
انتخاب شهر نمونه گردشگری کشورهای اسلامی از سال 2015 و به پیشنهاد سازمان کنفرانس اسلامی معروف به سازمان همکاری کشورهای اسلامی (OIC) کلید خورد. این سازمان که با 57 کشور، دومین سازمان بین دولتی پس از سازمان ملل متحد است، از تمامی کشورهای عضو درخواست کرد که به منظور معرفی شهرهای نمونه گردشگری جهان اسلام، یکی از شهرهای شاخص خود را به‌عنوان نماینده آن کشور برای انتخاب شهر نمونه گردشگری سازمان همکاری اسلامی معرفی کنند که دو شهر تبریز و یزد با توجه به ظرفیت‌ها و شرایط، مدنظر این سازمان به‌عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران معرفی شد. پیش از این شهرهای قدس، قونیه به ترتیب به‌عنوان شهرهای نمونه گردشگری سال‌های 2015 و 2016 انتخاب شده بود. در نهمین اجلاس وزرای گردشگری کشورهای اسلامی که سه‌شنبه (1 دی 1394) در شهر نیامی، پایتخت جمهوری نیجر برگزار شد افزون بر انتخاب شهر تبریز برای سال 2018، شهر مدینه عربستان سعودی هم برای سال 2017 انتخاب شد.
شهرهای تالینگ مالزی، پالقا و سیلد بنگلادش، ماردینگ ترکیه و مدینه از جمله رقبای شهر تبریز بودند که از میان 9 رأی این شهر باشکوه ایرانی با 7 رأی انتخاب شد.
دلایل انتخاب شهر تبریز داشتن مناطق مختلف گردشگری نمونه، داشتن 17 موزه، طبیعت و شرایط اقلیمی مناسب، داشتن 17 مرکز اقامتی قابل قبول در سطح جهانی، وجود ده‌ها کنسولگری کشورهای جهانی در این شهر، قدمت تاریخی، مشاهیر و تاریخ تمدن این شهر است. افزون بر این‌ها تبریز از یک اثر ثبت جهانی شده (بازار بزرگ تبریز)، 1759 اثر ثبت ملی شده، 300 خانه تاریخی و شهر ربع رشیدی، اولین شهرک دانشگاه اسلامی در جهان اسلام با قدمت 700 سال برخوردار است. همچنین روستای کندوان که در مسیر جهانی شدن قرار دارد بر این مزیت می‌افزاید. در زمان انتخاب تبریز، رشد گردشگری داخلی این شهر در سال پیش از آن 25 درصد و ضمن آنکه نرخ رشد گردشگری خارجی 35 درصد بود. همچنین ورود گردشگران خارجی ثبت شده در سال‌های 91 و 92 به ترتیب به حدود 461 و 670 هزار نفر می‌رسید. برگ برنده دیگر در کلان شهر زیبای تبریز، برگزاری جشنواره‌های مختلفی چون گل محمدی، آدم‌برفی، تخم مرغ‌های رنگی و … صنایع دستی برگزار می‌شود.
طبق آمارهای موجود، درآمد گردشگری این شهر یک سال پیش از انتخاب (سال 93) حدود صد میلیارد تومان بوده که تنها، مربوط به بخش‌هایی همچون درآمد هتل‌ها و اماکن اقامتی، رستوران‌ها و غذاخوری‌ها، مانَک‌های تفریحی، موزه‌ها، جشنواره‌ها و بازار بزرگ تبریز بوده است.
این در حالی است که انتخاب یزد به عنوان شهر میراث جهانی آن‌هم به صورت مشروط گرچه می‌تواند کورسوی امید رونق صنعت گردشگری و دورنمای نویدبخشی برای اقتصاد رو به افول گذاشته دیار سخت‌کوشی و قناعت باشد؛ اما هرگز نباید باعث شود که با دل بستن به این اندک، چشممان را بر حقیقت‌ها ببندیم. فاصله یزد ما با شهرهایی چون اصفهان و تبریز و مشهد و شیراز در حوزه گردشگری بسیار زیاد است. امکانات رفاهی، تفریحی و اقامتی ما هرگز با این شهرها قابل قیاس نیست. رفتارهای خیلی از کسبه، فروشندگان و مسئولان و خدمات ما جهانی نیست، ما در این مهر و موم‌ها چشممان را بر ثبت و معرفی میراث‌های معنوی، رونق جشنواره‌ها و مراسم‌های منحصر به فرد شهر یزد بسته‌ایم آیین‌های منحصر به فرد سینه‌زنی، چاووشی خوانی، روضه‌خوانی، نوحه‌خوانی. نقل گردانی، شکوهمند و رؤیایی است. این همه در کنار استفاده از ظرفیت‌های ارزشمند و استثنایی میراث هم شهریان زرتشتی و کلیمی یادمان جشن‌های ایرانی مهرگان و اسفندگان و …، گویش گبری و محلی از جاذبه‌های منحصربه‌فرد نگین کویر است.
به هر تقدیر برای رسیدن به جایگاهی ارزشمند، تبدیل شدن به قطب نمونه گردشگری و جبران عقب‌ماندگی‌های موجود چاره‌ای عاجل باید با همدلی، تلاش مضاعف با دیدی جهانی و اندیشه‌ای آسمانی همراه با بهره‌گیری از ظرفیت همه نخبگان دلسوز و سرمایه‌های انسانی کاردان.

برچسب‌ها:, , , ,

دیدگاهتان را بنویسید