۰

اجتماعی

رهایی 12 محکوم به اعدام از پای چوبه دار در یزد

ژوئن 24, 2018 در 6:44 ب.ظ توسط

مدیرکل زندان‌های استان یزد به مناسبت گرامیداشت هفته قوه قضائیه در جمع اصحاب رسانه به تشریح عملکرد این سازمان پرداخت.
ذوالفعلی نژاد اظهار داشت؛ این سازمان در حوزه اقدامات تأمینی و اصلاح تربیت مجرمین نقش اساسی دارد و در ۵ حوزه ورود زندانیان، رسیدگی به مشکلات روحی و روانی این افراد، اجرای برنامه‌های فرهنگی در زندان، اشتغال، حرفه‌آموزی، سوادآموزی و مهارت‌آموزی به مدد جویان خدمت‌رسانی می‌کند.
وی با بیان اینکه فقر فرهنگی و اقتصادی مهم‌ترین عاملی است که باعث می‌شود افراد به زندان گرفتار شوند گفت: بیش از ۷۵ درصد زندانیان استان کم‌سواد و بی‌سواد بوده و بیش از ۲۷۰ نفر از مددجویان از کلاس‌های نهضت سوادآموزی بهره برده‌اند و باسواد شده‌اند.
این مسئول در ادامه افزود؛ بیش از ۶ کتابخانه با بیش از ۳۰ هزار کتاب در اختیار این زندانیان قرار دارد.
ذوالفعلی نژاد خاطرنشان ساخت؛ 1249 نفر از مددجویان این سازمان شاغل بوده و از این تعداد ۴۰۵ نفر مددجو در کارهای تولیدی مشغول بوده و بیش از ۷۰ درصد حقوق ماهیانه را از کارفرما دریافت می‌کنند.
وی در خصوص حمایت از خانواده‌های زندانیان نیز گفت: مرکز خدمات اجتماعی مشاوره بعد از خروج توسط این سازمان راه‌اندازی شده و این مرکز علاوه بر حرفه‌آموزی و اشتغال وام‌هایی نیز به این افراد برای ایجاد شغل اعطا می‌کند.
این مسئول اظهار داشت ۱۴۵ حرفه کارآموزی سال گذشته در زندان‌های استان برگزار شد و بیش از ۴ هزار زندانی در این دوره‌ها شرکت کردند که ۳۹۳ نفر گواهی مهارت دریافت کردند.
مدیرکل زندان‌های استان یزد ادامه داد؛ بیش از ۹۶ درصد زندانیان استان مرد و بیش از ۴ درصد زندانیان استان زن هستند. ۶۳ درصد جرائم مربوط به مواد مخدر و ۱۷ درصد سرقت و مابقی سایر جرائم بوده و ۶۵ درصد از زندانیان بومی و بیش از ۳۵ درصد غیربومی هستند. ۷۵ درصد تحصیلات زیر دیپلم و ۷۸ درصد شغل آزاد و کارگاهی دارند و برخی از زندانیان استان اتباع بیگانه و غیربومی هستند.
این مسئول در خصوص اشتغال زنان زندان در استان گفت: زنان مددجو در کنار سازمان در کارگاه‌های سرمه‌دوزی و کارهای هنری مشغول فعالیت بوده و اخیراً یک کارگاه شیرینی‌پزی برای اشتغال آنان ایجاد شده است.
وی در خصوص جشن‌های گلریزان استان افزود: این جشن‌ها در بیش از ۱۱ شهرستان استان برگزار شد و بیش از ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون برای زندانیان جرائم غیر عمد جمع آوری شده و با این مبلغ ۲۶ نفر آزاد شدند.
ذوالفعلی نژاد در رابطه با نجات محکومین به اعدام در قتل‌های غیر عمد اظهار داشت در سال گذشته 12 نفر از محکومین اعدام با تلاش نهادهای خیریه، ریش‌سفیدان و بزرگان از اعدام رهایی یافته‌اند.
ایشان اظهار داشت؛ ۱۹ نفر از مددجویان از مچ‌بند الکترونیکی استفاده می‌کنند که باعث کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها شده است.

برچسب‌ها:, ,

دیدگاهتان را بنویسید