۰

اجتماعی

دود بلاتکلیفی طرح توسعه امامزاده جعفر(ع) یزد در چشم مردم

آوریل 9, 2017 در 1:06 ب.ظ توسط

مدیر فرهنگی آستان مقدس امامزاده جعفر(ع) با اشاره به مشکلات کنونی مردم و زائران این آستان مقدس در رابطه با پارکینگ و سرویس‌های بهداشتی، اظهار می‌کند: مسئولان تنها مشکلات فنی و مداخله این طرح در بافت تاریخی را مطرح می‌کنند در حالی باید ایرادات این طرح مرتفع و رفع مشکلات جدی مردم در اولویت قرار گیرد.

به گزارش ایسنا، طرح توسعه امامزاده جعفر (ع) یزد در سال 1389 با تصویب مراجع قانونی و کمیسیون ماده پنج و اخذ مصوبه دولت وقت آغاز به کار کرد ولی با توجه به واقع شدن این طرح در محدوده بافت تاریخی شهر از همان ابتدا و به دنبال تخریب چند خانه فرسوده در محدوده طرح، واکنش‌های زیادی را از سوی رسانه‌های داخلی و حتی خارجی به همراه داشت و دوستداران میراث فرهنگی را نسبت به این تخریب‌ها نگران کرد.

در حالی که مسئولان و متولیان امر اجرای این طرح را لازمه‌ی گسترش فضای امامزاده و احیای بافت تاریخی می‌دانستند ولی بسیاری اجرای این طرح را به مثابه تخریب بافت تاریخی و آن را بهانه‌ای برای آغاز تخریب‌های بعدی در بافت می‌دانستند.

به حاشیه رانده شدن اصل طرح توسعه امامزاده جعفر(ع) که از معتبرترین امامزادگان استان به شمار می‌رود، در نهایت منجر به توقف طرح و به دنبال آن علاوه بر پابرجا ماندن مشکلات قبلی، بروز تبعات و معضلات زیاد دیگری نیز در این محدوده از شهر شد.

از مهمترین مشکلات کنونی آستان مقدس امامزاده جعفر(ع) که بیشتر برای مردم مشهود است، مشکل محدودیت ظرفیت پارکینگ روباز مجاور امامزاده و نیز مناسب نبودن سرویس‌های بهداشتی این مجموعه است به نحوی در برخی مناسبت‌ها و مراسم‌ها حتی شب‌های جمعه شاهد مشکلات عدیده‌ای در این رابطه برای زائران هستیم.

«محمد حسن برجیان» مدیر فرهنگی آستان مقدس امامزاده جعفر(ع) در رابطه وضعیت کنونی اجرای این طرح توسعه در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا – منطقه یزد، می‌گوید: در حال حاضر این طرح مراحل تخریب را پشت سر گذاشته و بخشی از طرح که پیشانی آن محسوب می‌شده است نیز مصوبه کمیسیون ماده پنج را نیز اخذ کرده ولی مابقی طرح همچنان بلاتکلیف است.

وی تصریح کرد: بافت تاریخی برای ما نیز مهم است و معتقدیم روح زندگی باید در بافت تاریخی دمیده شود اما امامزاده نیز که در دل بافت تاریخی است و نیاز به پارکینگ و فضاهای دیگر دارد که باید با تخریب خانه‌های قدیمی فاقد ارزش تاریخی و بعضاً مخروبه ایجاد می‌شد.

این مسئول یادآور شد: این طرح در دولت سابق به تصویب کمیسیون پنج رسید اما متاسفانه در دولت یازدهم ابطال شد و نهایتاً هزینه‌های هنگفتی را متحمل این آستان مقدس کرد.

برجیان با بیان این که مسئولان تنها مشکلات فنی و مداخله این طرح در بافت تاریخی را مطرح می‌کنند، می‌گوید: باید ایرادات این طرح مرتفع شود و مشکلات جدی و کنونی مردم شهر و زائران این آستان مقدس در رابطه با پارکینگ و سرویس‌های بهداشتی در اولویت قرار گیرد.

مدیر فرهنگی امامزاده جعفر(ع) رسیدگی به این مشکلات را باعث احیای شهر می‌خواند و عنوان می‌کند: متاسفانه این محدوده از شهر دارای کاروانسراهایی است که گاهاً محلی برای پاتوق افراد پرخطر و بی‌بند و بار شده است، از طرفی کافی است که رسانه‌ها و متولیان امر در برخی مناسبت‌ها از نزدیک مشکلات آمد و رفت مردم به این امامزاده را مورد بازدید خود قرار دهند تا از نزدیک ضرورت اجرای طرح را لمس کنند.

برچسب‌ها:, ,

دیدگاهتان را بنویسید