دانشگاه یزد در فهرست 200 دانشگاه جوان برتر دنیا
آوریل 9, 2017 در 1:24 ب.ظ توسط admin
ششمین فهرست دانشگاههای تازه تاسیس برتر دنیا با قدمتی کمتر از 50 سال از سوی پایگاه رتبهبندی تایمز منتشر شد و براین اساس دانشگاه یزد در فهرست 200 دانشگاه جوان برتر دنیا قرار گرفت .
به گزارش ایسنا، دکتر «محمدجواد دهقانی» سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) گفت: موسسه بینالمللی تایمز در سال 2017 میلادی در رتبه بندی دانشگاه های جوان، تعداد دانشگاه های مورد بررسی خود را از 150 دانشگاه در سال 2016 میلادی به 200 دانشگاه افزایش داده است و بدین ترتیب دانشگاه های بیشتری توانستند در فهرست دانشگاه های برتر دنیا قرار گیرند .
وی افزود: از جمهوری اسلامی ایران نیز دو دانشگاه صنعتی اصفهان و دانشگاه یزد به ترتیب با کسب رتبه در بازههای 101 تا 150 و 151 تا 200 توانستند در جمع دانشگاههای برتر دنیا حاضر شوند.
دهقانی با بیان این که دانشگاه یزد اولین حضور خود را در جمع دانشگاههای جوان در رتبه بندی تایمز تجربه میکند، یادآور شد: این دانشگاه یزد در سال 2017 با رتبه 201 تا 250 برای اولین بار توانسته بود در جمع 300 دانشگاه برتر آسیا قرار گیرد.
وی اظهار کرد: در سال 2017 میلادی مؤسسه پلیتکنیک فدرال لوزان سوئیس برای سومین سال متوالی رتبه نخست دانشگاههای تازه تاسیس دنیا را از آن خود کرد. البته دانشگاههای آسیایی نیز همچنان در حال رشد و ارتقا جایگاه خویش در سطح دنیا هستند و توانستهاند برترین جایگاههای فهرست دانشگاههای برتر جوان را از آن خود کنند.
وی تصریح کرد: رتبهبندی تایمز یکی از مشهورترین نظام های رتبه بندی بینالمللی است که هر ساله دانشگاههای برتر دنیا را بر اساس 13 شاخص عملکردی در قالب پنج معیار کلی آموزش، پژوهش، استنادات، درآمد صنعتی و وجهه بینالمللی جهت انجام مقایسههای جامع و متوازن مورد ارزیابی و رتبهبندی قرار میدهد.
به گفته وی، رتبهبندی دانشگاههای جوان نیز از سال 2012 میلادی تاکنون به صورت سالانه صورت پذیرفته و از شاخصهایی مشابه رتبه بندی جهانی بهره برده است.
دکتر دهقانی در پایان نیز 13 شاخص رتبهبندی تایمز را شامل میانگین تعداد استنادها به ازای مقالات منتشر شده (در معیار استنادها)، بررسی شهرت پژوهشی، تعداد مقالات منتشر شده به ازای اعضای هیأت علمی و درآمد پژوهش (در معیار پژوهش)، بررسی شهرت آموزشی، نسبت مدرک دکتری ارائه شده توسط مؤسسه به تعداد اعضای هیأت علمی، نسبت تعداد کل دانشجویان به اعضای هیأت علمی، نسبت مدرک دکتری به کارشناسی ارائه شده توسط مؤسسه، درآمد مؤسسه نسبت به تعـداد اعضای هیأت علمی (در معیار آموزش)، نسبت اعضای هیأت علمی بینالمللی به بومی، نسبت دانشجویان بینالمللی به بومی، سهم مقالات منتشر شده مشترک با نویسندگان همکار بینالمللی (در معیار وجهه بین المللی) و درآمد پژوهشی حاصل از صنعت به ازای اعضای هیأت علمی (در معیار درآمد صنعتی)، عنوان کرد.
برچسبها:دانشگاه یزد, یزد, یزدِ آگاه