۰

اجتماعی

جمع‌آوری بنرهای متوفیان از سطح شهر

ژانویه 31, 2017 در 5:53 ب.ظ توسط

سازمان اجرائیات و کنترل انتظامات با همکاری سازمان آرامستان‌های شهرداری یزد از هفته اول بهمن‌ماه طرح جمع‌آوری بنرهای متوفیان از شهر را در دستور کار قرار داده‌اند چرا که به عقیده مسئولان بهداشت و درمان استان، نصب این نبرها، سلامت روانی و اجتماعی شهروندان را در معرض تهدید قرار داده است.
چند سالی است که نصب بنرهای بزرگ از متوفیان در ورودی محله‌های شهر، جلب توجه می‌کند. این حرکت که در حال تبدیل شدن به رسم است، ابتدا به محله‌های برخوردار شهر مربوط می‌شد اما امروز سر هر کوی و برزنی که یکی از اهالی آن فوت کرده است، شاهد نصب این بنرها در ابعاد بزرگ و چشمگیر هستیم.
عزادارعنوان شدن محله به دلیل فوت یکی از ساکنان آن، بزرگ خواندن متوفیان برای اهالی محله در حالی که حتی برخی از ساکنان، متوفی را نمی‌شناسند، نگرانی‌هایی را از این شیوه سوگواری وعزاداری در بین شهروندان ایجاد کرده است.
همچنین برپا کردن داربست‌های فلزی در ابعاد بزرگ و قراردادن بنرهای سیاه در برخی مواقع با عکس متوفیان، باعث شده است که میزان مرگ و میر در شهر یزد، بیشتر به چشم شهروندان بیاید و از این وضعیت نگران شوند.
این شیوه اطلاع رسانی تنها در یک نقطه از محله و مجاور محل سکونت خلاصه نمی‌شود، بلکه برخی بازماندگان حتی در تمام مسیرهای دسترسی محله به خیابان‌های اصلی شهر، به نصب این بنرها اقدام می‌کنند.

تهدید سلامت روانی شهروندان
به این ترتیب، شهروندان هر روز که از خانه خارج می‌شوند با آگهی‌های ترحیم در ابعاد بزرگ و تاثیرگذار مواجه می‌شوند که قطعا منجر به تضعیف روحیه آنها می‌شود و سلامت روان آنها را به خطر می‌اندازد.
مسئولان بهداشت و درمان استان با مشاهده این وضعیت، ضمن مکاتبه با شهرداری یزد خواستار برخورد با این شیوه عزاداری برای متوفیان شدند چرا که در این صورت، همه مردم با اندوه و غم ناشی از جان باختن شهروندانی که حتی شناختی از آنها ندارند، روز خود را شروع می‌کنند.
کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر یزد در آخرین جلسه خود بررسی راهکارهای مناسب برای بهبود این وضعیت را در دستور کار قرار داد. در نهایت جمع‌آوری بنرهای متوفیان با همکاری سازمان آرامستان‌ها و سازمان اجرائیات و کنترل انتظامات شهرداری مورد تایید قرار گرفت.
به این ترتیب مقرر شد که بازماندگان در زمان مراجعه به سازمان آرامستان‌ها برای دریافت مجوز دفن، تعهد دهند که از نصب بنرهای متوفیان در شهر خودداری کنند و تنها به نصب حجله در محل سکونت فرد، بسنده کنند و در صورتی که این تخلف از سوی بازماندگان اتفاق بیفتد، سازمان اجرائیات به جمع‌آوری این بنرها اقدام کند.

نصب تصاویر متوفیان در شهر
رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر یزد، می‌گوید: چند سالی است که شاهد نصب بنرهای متوفیان در ابعاد بزرگ و قابل توجه در نقاط مختلف شهر به ویژه حاشیه معابر و میادین اصلی شهر هستیم؛ در حالی که این شیوه عزاداری، ارتباطی با دین و رسوم مردم استان ندارد.
«سپنتا نیک‌نام» می‌افزاید: نصب تصاویر متوفیان در ابعاد بزرگ در گوشه و کنار شهر، به یک رسم و سنت تبدیل شده است و در کنار آن شاهد القاب‌سازی برای متوفیان به عنوان بزرگان محله و یا خاندان هستیم که رویه نادرستی است. وی می‌گوید: این حرکت از لحاظ بهداشتی و روانی درست نیست، چرا که شهروندانی که در شهر تردد می‌کنند با مشاهده این تصاویر، درگیر اندوه و غم می‌شوند و سلامت اجتماعی و روانی آنها در معرض آسیب قرار می‌گیرد. از این رو کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر یزد برای جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی این حرکت و شیوع این رسم غیرواقعی، وارد عمل شده است.
این عضو شورای شهر می‌افزاید: برای جلوگیری از ادامه این روند، اطلاع‌رسانی شد که تاثیرگذار نبود، حتی برخی بنرها از شهر جمع شدند اما نتیجه مطلوب حاصل نشد. از این رو قرار شد که سازمان آرامستان‌های شهرداری با دریافت تعهد از بازماندگان متوفی، از نصب این تصاویر و این شیوه عزاداری در شهر خودداری کند.
وی اظهار می‌کند: به این ترتیب خانواده‌های متوفی که برای دریافت مجوز دفن به سازمان آرامستان‌های شهرداری مراجعه می‌کنند، تعهد می‌دهند که این تصاویر را در شهر نصب نکنند. همچنین اسامی متوفیان از سوی سازمان آرامستان‌ها به سازمان اجرائیات شهرداری اعلام می‌شود تا ماموران اجرائیات هم از محل عزاداری مطلع و ضمن بازدید از محل، جلو تکرار این رسم را بگیرند.
نیکنام اضافه می‌کند: اگر زمان مراجعه ماموران سازمان اجرائیات شهرداری، بنرهای بزرگ در ورودی‌های محله و معابر اصلی شهر نصب باشد، جمع‌آوری خواهد شد و بعدا با شرایط خاص آزادسازی می‌شود.
وی ادامه می‌دهد: البته اعلام عزاداری خانواده‌ای در محله با نصب حجله در محل زندگی هیچ مشکلی ندارد و قرار نیست برخوردی با این حرکت صورت گیرد اما طبق آنچه به تازگی در شهر مرسوم شده است، اگر بنرهای بزرگ با عکس متوفی در شهر نصب شود، جمع‌آوری خواهد شد.

بنرهای بی‌مجوز
مدیر عامل سازمان آرامستان‌های شهرداری یزد هم با اشاره به هشدار مسئولان بهداشت و درمان استان درباره تاثیر مخرب روانی نصب بنرهای اطلاع‌رسانی و تصاویر متوفیان درشهر یزد، می‌گوید: سازمان آرامستان‌های شهرداری تاکنون هیچ مجوزی برای نصب این بنرها صادر نکرده است اما از ابتدای بهمن ماه برای جلوگیری از این شیوه اطلاع‌رسانی و عزاداری مشارکت کرده است.
«زارع» می‌افزاید: روزانه 10 متوفی در سازمان آرامستان‌های شهرداری یزد مجوز می‌گیرند و تقریبا هر روز 2 تا 3 بنر از تصاویر متوفیان در معابر و میادین اصلی شهر نصب می‌شود که تاثیر نامطلوبی در ذهن شهروندان می‌گذارد.
وی ادامه می‌دهد: به این ترتیب با فوت یکی از اهالی محله، همه محله عزادار عنوان می‌شوند و عناوین غیرواقعی برای متوفیان انتخاب و بیان می‌شود که مورد رضایت شهروندان نیست؛ این در حالی است که شاید اهالی محله هیچ شناختی از متوفی نداشته باشند.
این مسئول می‌گوید: این شیوه عزاداری و اطلاع‌رسانی از مراسم متوفیان، چند سالی است که در شهر یزد رواج پیدا کرده و روز به روز در حال گسترش است. باید قبل از تبدیل شدن آن به سنت و آیین، جلوی آن را گرفت؛ چرا که تاثیر مخربی بر سلامت روانی و اجتماعی شهروندان دارد.

به‌دنبال راهکارهای بهبود سلامت روانی شهروندان
اظهار نظرهای متفاوتی درباره سلامت روانی شهروندان یزد مطرح است. اتکا به نتایج نظرسنجی درباره میزان شادی شهروندان، بارها مردم یزد را مردمی غمگین ملقب کرده است و این بار اعلام هشدار مسئولان بهداشت و درمان استان درباره تاثیر روانی نحوه اطلاع رسانی از فوت شهروندان و مراسم ختم نشان می‌دهد که سلامت روانی شهروندان یزدی، اهمیت پیدا کرده است و مسئولان باید راهکارهای اساسی برای بهبود این وضعیت ارائه و اجرا کنند.

سارا گلابگیریان‌/ خبرنگار همشهری

 منبع: همشهری یزد

برچسب‌ها:, , ,

دیدگاهتان را بنویسید