۰

گفتگو

تنگ‌نظری‌ها؛ عامل نپرداختن به موضوع زنان و آسیب‌های اجتماعی مربوط به آنان در نقاشی

ژانویه 28, 2018 در 11:30 ب.ظ توسط

بانوان در عرصه فرهنگ و هنر در شهر ما نسبت به آقایان فعالیت و درخشش کمتری دارند، نبود خودباوری و برخی محدودیت‌ها باعث عدم حضور آنان در این عرصه گردیده است، هستند بانوانی که با وجود همه تنگ‌نظری‌ها و محدودیت‌ها، علاقه‌مندی خود در عرصه هنر را دنبال نموده و به موفقیت‌هایی رسیده‌اند. در این رابطه با یکی از این بانوان هنرمند به گفتگو نشسته‌ایم.
لطفاً مختصری از بیوگرافی و فعالیت هنری خود برای خوانندگان بیان کنید
– من مهدیه ناصرقلی بافقی، متولد بافق هستم و در حال حاضر چند سالی است که در یزد ساکنم. در نوجوانی به رشته نقاشی علاقه‌مند بودم، ولی به علت مخالفت خانواده نتوانستم در این رشته تحصیل کنم. فارغ‌التحصیل رشته اقتصاد هستم و کارشناس امور مالی، پس از کسب مدرک کارشناسی به علت نداشتن مدرک مرتبت دیپلم هنر نتوانستم در رشته نقاشی ادامه تحصیل بدهم، بعدها که مدرک دیپلم تأثیری در رشته تحصیلی در دانشگاه نداشت، موفق شدم در رشته نقاشی از دانشگاه علمی کاربردی مدرک فوق‌دیپلم بگیرم و در حال حاضر هم دانشجوی کارشناسی ارشد در رشته نقاشی هستم.
بیشتر چه سبکی را در کارهایتان دنبال می‌کنید؟
– سبک‌های رئال و انتزاعی
تا به حال در مسابقه یا جشنواره‌ای شرکت داشته‌اید؟
– در رشته نقاشی – خط در دو جشنواره کشوری و استانی شرکت کرده‌ام
در تهیه ابزار و وسایل نقاشی به مسئله یا مشکلی برخورد کرده‌اید؟
– یکی از مسائل و مشکلات این رشته گران بودن ابزار و وسایل نقاشی است، همه مارک‌های خوب و با کیفیت در دسترس نیستند و پایین بودن کیفیت باعث کاهش کیفیت کار می‌شود. در حال حاضر مارک‌های تولید داخل هم در دسترس هستند که کیفیت مطلوبی دارند.
جدا از آموزش در دانشگاه، دوره‌های آموزشی دیگری هم گذرانده‌اید؟
– بله، دوره‌های آموزشی را هم نزد اساتید نقاشی گذرانده‌ام
فعالیت حرفه‌ای جهت کسب درآمد از نقاشی دارید یا به عنوان علاقه‌مندی آن را دنبال می‌کنید؟
– برای کسب درآمد به صورت حرفه‌ای نقاشی می‌کشم، ولی مردم کمتر برای نقاشی خوب پول پرداخت می‌کنند و هزینه‌های چند برابر صرف خرید تابلو فرش و دیگر آثار هنری می‌کنند.
چند سال است به صورت حرفه‌ای نقاشی می‌کشید؟
– حدود 8 سال
چه میزان از وقت خود را در روز به نقاشی کشیدن اختصاص می‌دهید؟
– به علت مشغله کاری و همچنین تحصیل نمی‌توانم وقت زیادی را صرف نقاشی کشیدن کنم، ولی تلاش می‌کنم هر روز بین یک تا دو ساعت برای این کار وقت بگذارم
برای خلق آثار علاقه‌مندی خودتان رو دنبال می‌کنید یا سلیقه و خواست خریداران را؟
– چون اکثر کارها سفارشی هستند، بیشتر سلیقه و خواست خریداران مد نظرم قرار می‌گیرد، ولی در خلق اثر حس خودم را در رنگ و نقاشی دنبال می‌کنم
کدام کارتان رو بیشتر دوست دارید؟ و موضوعات مورد علاقه شما برای نقاشی کدامند؟
– اثر بازار زرگرها را خیلی دوست دارم و آن را روی دیوار منزل خودم نصب کرده‌ام، موضوعات مربوط به زنان و آسیب‌های اجتماعی مربوط به آنان از علاقه‌مندی‌های من است، منتها خیلی از این قبیل آثار به علت برخی تنگ‌نظری‌ها قابل نمایش در نمایشگاه‌ها نیستند. زمانی با دوستانم به صورت مشترک نمایشگاهی برگزار کردیم، که برخی تنگ‌نظری‌ها باعث بازتاب منفی آثار ما در برخی از رسانه‌ها شد.
اداره فرهنگ و ارشاد و سازمان‌های مربوطه حمایتی از هنر نقاشی دارند؟
– مسئولین و انجمن‌های هنرهای تجسمی یزد در برگزاری جشنواره‌ها و ورک شاپ های نقاشی و هنری حمایت و فعالیت خوبی دارند، برگزاری این قبیل موارد مردم و گردشگران را با هنر نقاشی بیشتر آشنا می‌نماید. ولی هنوز نیازمند حمایت بیشتر در مورد آثار هنری هستیم، به سبب قیمت بالای لوازم و تابلوها، مردم از خرید تابلوها و اثرهای هنری خودداری می‌کنند، مسئولین و سازمان‌های تابعه می‌توانند با خرید آثار هنرمندان، حمایت و مساعدت بیشتر در جهت برگزاری نمایشگاه‌ها برای نمایش و فروش آثار نقش مهمی در پشتیبانی از هنر نقاشی در استان داشته باشند.
استقبال مردم از هنر نقاشی چگونه است؟
– استقبال مردم از نمایشگاه‌ها قابل قبول هست، منتها هنر سلیقه‌ای هست و عموم مردم با سبک‌های نقاشی آشنایی ندارند، از نظر این افراد نقاشی خوب نقاشی هست که گل و منظره به صورت زیبا یا واقعی کشیده شده باشد. به علت قیمت بالای تابلوهای نقاشی هم معمولاً از خرید آثار خوب منصرف می‌شوند.
به نظر شما ارتباطی بین جنسیت شما، رنگ‌ها و نقاشی‌ها وجود دارد؟
– صد البته، من در آثارم به رنگ گذاری اهمیت زیادی می‌دهم و حسم را در هنگام کشیدن نقاشی به طرحم انتقال می‌دهم، هر هنرمندی با احساسش کار می‌کند و حس لذت از کشیدن نقاشی نصیب نقاش می‌شود.
در نوجوانی با مخالفت خانواده نتوانستید در رشته مورد علاقه خودتان ادامه تحصیل دهید، نظر همسرتان در مورد ادامه تحصیل در رشته نقاشی چه بود؟
– همسرم موافق تحصیل من بود، او در طی این چند سال که من درگیر تحصیل و نقاشی بودم کمک شایانی به من کرد، به جرأت می‌توانم بگویم اگر دلگرمی و همراهی همسرم نبود، من به عنوان کسی که هم شاغل بودم و هم کار در منزل انجام می‌دادم نمی‌توانستم به خوبی از پس تحصیل در رشته نقاشی بربیام.
ممنون و سپاسگزاریم از همراهی شما در این گفتگو
– خیلی ممنون، برای شما آرزوی موفقیت و بهروزی دارم

برچسب‌ها:, , , , , , ,

دیدگاهتان را بنویسید