۰

یادداشت

تفاهم، توافق یا پذیرش

می 12, 2019 در 3:39 ب.ظ توسط

دکتر سمیه کهدویی
روان‌سنج و مشاور خانواده

یکی از سؤالاتی که هنگام ازدواج ذهن افراد را به خود مشغول می‌کند این است که آیا با این فرد تفاهم دارم؟ آیا این میزان تفاهم برای ازدواج کافی است یا باید در همه مسائل تفاهم داشته باشیم؟ قبل از پرداختن به این موضوع بهتر است درکی از تفاهم، توافق و پذیرش و تفاوت آنها داشته باشیم.
تفاهم یعنی داشتن درک مشترک از چیزی و به زبان ساده یعنی شباهت داشتن، پس اگر دو نفر به عنوان مثال به تفریح مشترکی علاقه داشته باشند یا از نظر سطح تحصیلات شبیه هم باشند در این دو موضوع با هم تفاهم دارند.
توافق یعنی مذاکره کردن و موافقت یکدیگر را کسب نمودن. دو نفر که قصد ازدواج دارند دارای مسائلی هستند که در آنها باهم تفاهم ندارند ولی می‌توانند باهم توافق کنند، مثلاً در مورد نوع تفریح، میزان ارتباط با خانواده‌ها و شیوه خرج کردن و … .
بعضی مسائل نیز هستند که افراد نه با هم تفاهم دارند نه می‌توان در مورد آنها توافق نمود که در واقع غیر قابل مذاکره هستند مانند اعتقادات، ارزش‌ها و ویژگی‌های شخصیتی، در واقع شما نمی‌توانید با یک فرد درون‌گرا مذاکره کنید و توافق کنید که برون‌گرا شود، در این موارد باید افراد تفاوت‌ها را پذیرفت.
ازدواج خوب ازدواجی است که میزان تفاهم در آن زیاد، توافق کمتر و پذیرش خیلی کمتر باشد. چون اگر افراد در مورد مسئله‌ای تفاهم داشته باشند بعدها چالشی در ارتباط با آن نخواهند داشت درحالی که توافق، هم قابل زیر پا گذاشتن است و هم برای رسیدن به توافق باید تلاش کرد. به عنوان مثال اگر زوجی در مورد نوع تفریح تفاهم داشته باشند سال‌ها با یکدیگر بدون هیچ مشکلی به آن تفریح خواهند پرداخت ولی اگر تفاهم نداشته باشند و بخواهند توافق کنند اولاً باید در مورد زمانی که برای تفریح مورد علاقه هر یک صرف می‌کنند مذاکره و چالش داشته باشند تا به نتیجه مشترک برسند ثانیاً ممکن است بعد از گذشت یکی دو سال وقتی شعله عشق آتشین فرو نشست این توافق زیر پا گذاشته شود. از طرفی میزان مسائلی که غیر قابل مذاکره هستند و باید پذیرفته شوند باید خیلی کمتر از دو مورد دیگر باشد، چون قابل مذاکره نیستند و پس از ازدواج می‌توانند مشکلات زیادی را به وجود بیاورند. پس لازم است در دوران آشنایی حتماً به نسبت تفاهم، توافق و پذ‌‌یرش در رابطه توجه شود تا احتمال موفقیت آن بالا رود.

 

منبع: یزدِ بیدار

برچسب‌ها:, , , ,

دیدگاهتان را بنویسید