۰

گفتگو

تغییر سیاست‌ها و موازی‌کارهای برخی دستگاه‌ها؛ موانع حل مسائل و مشکلات حوزه جوانان

می 12, 2019 در 3:20 ب.ظ توسط

جوانان به‌عنوان نیروی محرک جامعه نقش عمده و اساسی در توسعه‌ سیاسی، اجتماعی و فرهنگی جامعه دارند. توجه و استفاده از این ظرفیت کارآمد، باعث پیشرفت، آبادانی و توسعه کشور می‌گردد.
توجه و تمرکز بر نخبه‌گرایی جوانان، فراهم‌سازی تسهیلات و امکانات لازم آموزشی، تربیتی، کاری و مشارکت سازنده و واقعی در پروسه‌های ملی و افزایش نقش آن‌ها در ساختارها و نهادهای دولتی و غیردولتی زمینه‌های رشد ظرفیتی و توسعه‌یی جوانان را موجب می گردد.
به بهانه هفته جوان با متولی امور جوانان استان مهندس مسعود شریعتی، مدیرکل ورزش و جوانان استان یزد به گفتگو پیرامون موضوعات مربوط به جوانان پرداخته ایم.

۵ اولویت شما در مورد مسائل جوانان کدام موضوعات هستند؟ اقدامات شما در این موارد چه بوده است؟
اشتغال و کارآفرینی، ازدواج و خانواده پایدار، مشارکت اجتماعی جوانان، آسیب‌ها و مسائل اجتماعی جوانان و سلامت جوانان، ۵ اولویت ما در موضوعات جوانان هستند.
در موضوع اشتغال و کارآفرینی با برگزاری دوره‌های استارت آپ، ایده شو و افتتاح مرکز کسب و کارهای اجتماعی جوانان؛ در بحث ازدواج و خانواده پایدار با انجام مشاوره‌های رایگان و برگزاری کارگاه‌ها و برنامه‌های هنری (چتر زندگی)؛ همکاری با سمن‌ها و حمایت از آنان در برگزاری برنامه‌ها و فعالیت‌ها در موضوع مشارکت‌های اجتماعی جوانان؛ در مورد آسیب‌های اجتماعی و مسائل اجتماعی جوانان با اجرای برنامه‌های فرهنگی – ورزشی در مناطق حاشیه‌ای و برگزاری چهارمین کنگره علمی مسائل اجتماعی جوانان و در بحث سلامت جوانان با همکاری واحد جوانان دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی به منظور اجرای برنامه‌های مختلف حوزه سلامت جوانان و غنی‌سازی اوقات فراغت آنان پرداخته‌ایم.

برنامه‌های مدون و راهبردی شما در بخش جوانان کدامند؟
تأسیس سازمان‌های مردم‌نهاد و حمایت از برنامه‌های آنها؛ انجام پژوهش‌های کاربردی به منظور شناسایی و ارائه راه‌حل‌های مناسب جهت حل مسائل و مشکلات حوزه جوانان؛ برنامه‌ریزی و اجرای طرح‌ها برنامه‌های مختلف به منظور افزایش آگاهی جوانان و ترغیب به حوزه کارآفرینی و تولید خصوصاً در حوزه اجتماعی؛ انجام مشاوره و کارگاه‌های پیش از ازدواج و در سال‌های گذشته حتی برگزاری کارگاه‌ها و انجام مشاوره‌های بعد از ازدواج در راستای کاهش طلاق و داشتن خانواده‌های پایدار؛ اجرای برنامه‌های فرهنگی و هنری به منظور تأثیرگذاری مثبت بر جوانان در حوزه‌های مختلف (چتر زندگی، آب و تراب و …)

چالش‌های پیش روی شما در حل مسائل و مشکلات جوانان چه مواردی هستند؟
کمبود نیروی متخصص مورد نیاز در این حوزه علی‌الخصوص در شهرستان‌ها؛ برخی سیاست‌هایی که در سطح کلان وجود دارد از قبیل کد شناسه سازمان‌های مردم‌نهاد، بحث جدایی ورزش و جوانان و تغییر مدیریت‌ها و به تبع آن تغییر سیاست‌ها؛ موازی کاری‌هایی که گاهی دستگاه‌های دیگر در این حوزه انجام می‌دهند.

نام ورزش و جوانان در جامعه بیشتر بخش ورزش آن را مورد توجه قرار می‌دهد و کمتر در مورد جوانان و مسائل مربوط به آن توجه می‌شود. اولویت اقدامات شما در کدام یک از دو بخش است؟ و برای در توجه قرار گرفتن بخش جوانان چه اقداماتی انجام داده‌اید؟
خرید خانه‌های جوان، استفاده از ظرفیت سمن‌ها در فعالیت‌های مختلف اداره کل، میزبانی چهارمین کنگره ملی علمی در موضوع جوانان و تقدیر از فرماندارانی که بیشترین جلسات ستاد ساماندهی امور جوانان را به منظور رفع مشکلات این قشر و توجه به جوانان برگزار کردند، از اقدامات این اداره کل ورزش و جوانان در توجه به موضوع جوانان بوده است.

در بحث مشارکت‌های اجتماعی به چه میزان از پتانسیل سمن‌های جوانان در حل مسائل مربوط به جوانان کمک گرفته‌اید؟
با توجه به اینکه ساختار سازمان‌های مردم‌نهاد یک ساختار مردمی است و سمن‌ها از خود مردم شکل گرفته‌اند، سازمان‌های مردم‌نهاد جوانان هم متشکل از جوانانی است که خودشان از ظرفیت‌های خودشان برای حل مسائل و مشکلات جوانان استفاده می‌کنند. اعتباراتی که به حوزه جوانان و سمن‌ها اختصاص یافته است و در این دوره هزینه شده است توانسته از پتانسیل سمن‌ها در حل مسائل جوانان استفاده کند. به طور مثال تسهیلات کارآفرینی اختصاص یافته برای آنان می‌تواند باعث اشتغال‌زایی و کارآفرینی برای چند جوان شود و یا بودجه‌هایی که برای حمایت از طرح‌های اشتغال‌زایی سمن‌ها هزینه شده توانسته پتانسیل سمن‌ها را در حل مشکلات اشتغال جوانان بروز دهد. همچنین حمایت‌هایی که در راستای حمایت از برنامه‌های پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی سمن‌ها صورت گرفته به سمن‌ها کمک کرده تا قدمی در جهت حل مشکلات اجتماعی جوانان بردارند. حمایت از سمن‌های فعال در حوزه ازدواج و خانواده و برگزاری کارگاه‌های مختلف آموزشی و ارائه خدمات مشاوره تحکیم خانواده توسط سمن‌ها، نقش مهمی در بالا بردن سطح مهارت‌های زندگی جوانان داشته است. به طور کلی با حمایت‌های مادی و معنوی صورت گرفته توانستیم گام‌هایی را در جهت حل مسائل و مشکلات جوانان در مسائل مختلف از جمله اشتغال، ازدواج، آسیب‌های اجتماعی و حتی عدالت آموزشی توسط سمن‌ها برداریم.

برای افزایش کمیت و کیفیت سمن‌ها چه اقداماتی انجام شده است؟
با توجه به سیاست‌های دولت در افزایش تعداد سمن‌ها به عنوان سرمایه‌های اجتماعی کشور، به ازای هر ۵۰۰۰ جوان در هر استان باید یک سمن وجود داشته باشد که با این وجود تا پایان برنامه ششم توسعه کشور (سال ۱۴۰۰) استان یزد باید دارای ۵۵ سازمان مردم‌نهاد جوانان باشد که استان یزد تا به الان توانسته تعداد ۴۸ سمن را به ثبت برساند. با توجه به اهمیتی که اداره کل ورزش و جوانان استان یزد و معاونت فرهنگی و امور جوانان به ارتباط با جوانان در زمینه‌های مختلف هنری، علمی، اجتماعی، مذهبی و … می‌دهند، توانستیم ارتباط خوبی با جوانان برقرار کنیم و قدم در جذب این جوانان برای تشکیل سمن در موضوعات مختلف بگذاریم و جوانان را تشویق به فعالیت در قالب سازمان مردم‌نهاد و انجام فعالیت‌های داوطلبانه و مشارکت اجتماعی کنیم و خوشبختانه در این راه موفق بوده‌ایم. با خرید خانه جوانان در مرکز استان و شهرستان‌ها گامی در جهت توانمندسازی سمن‌ها و افزایش کیفیت فعالیت آنها برداشتیم و با برگزاری کارگاه‌های مختلف توانمندسازی ویژه سمن‌ها، سعی در ارتقاء اعضای سمن‌ها کردیم. همچنین با حمایت‌های مختلف مادی و معنوی توانستیم گوشه‌ای از دغدغه‌های سمن‌ها برای انجام برنامه‌هایشان را رفع کنیم و باعث افزایش سطح کیفیت کارها و برنامه‌های آنها بشویم.

نقش و جایگاه ورزش و جوانان در ستاد ساماندهی جوانان کجاست؟ چه میزان در تصمیمات این ستاد و اجرای مصوبات آن اثرگذار بوده است؟
اداره کل ورزش و جوانان به عنوان دبیر در ستادهای ساماندهی امور جوانان، در سال گذشته موفق به برگزاری ۷۸ جلسه ستاد ساماندهی در شهرستان‌ها به ریاست فرمانداران و دبیری روسای ادارات ورزش و جوانان شهرستان‌ها و ۷ جلسه ستاد ساماندهی امور جوانان استان به ریاست استاندار و یا جانشین وی (معاون سیاسی، اجتماعی و امنیتی) و همچنین بیش از ۱۰ جلسه کمیته تخصصی در استان شده است.

 

منبع: یزدِ بیدار

برچسب‌ها:, , , ,

دیدگاهتان را بنویسید