۰

اجتماعی

تشکیل کمیته پذیرش بیماران بین‌المللی در یزد

جولای 26, 2016 در 12:30 ب.ظ توسط

کمیته پذیرش بیماران بین‌المللی(IPD) تشکیل شد تا امیدواری‌های استان برای جذب گردشگران سلامت افزایش یابد.صنعت گردشگری از جمله صنایع به روز در عصر امروز است که نقش مهمی در ایجاد ارتباط در حوزه‌های بهداشتی، درمان و اقتصادی بین مردم دنیا ایفا می‌کند و در حال حاضر به عامل اصلی رفع نیاز‌های فرهنگی، علمی و آموزشی ملل مختلف تبدیل شده است.
شهر و استان یزد هم یکی از مکان‌های دیدنی با ویژگی‌های منحصر به فرد از نظر توریسم درمانی است که به دلیل توانایی چشم‌گیر و مثال زدنی تا کنون نظر بسیاری از گردشگران خارجی و بیماران غیر بومی را به خود جلب کرده است.
گفتنی است استان یزد به دلیل برخورداری از زیرساخت‌های تاریخی و قدمت از لحاظ پزشکی و منابع تاریخی دارای ظرفیت‌های بسیار زیادی در حوزه جذب گردشگر است، به همین دلیل شرایط ویژه ای در زمینه توسعه گردشگری سلامت در این استان وجود دارد. در نتیجه می‌توان با اقداماتی از جمله فراهم کردن امکانات رفاهی برای بیماران و همراهان آنها، آموزش پرسنل بیمارستان برای داشتن رفتار مناسب و ایجاد و مطرح کردن برند برای استان در حوزه درمان، به ارتقای کیفیت خدمات پزشکی در بیمارستان‌های این استان کمک کرد.

تجهیز مراکز درمانی
معاون درمانی دانشگاه علوم پزشکی یزد گفت: کمیته پذیرش بیماران بین المللی(IPD) مجهز به پزشک پذیرش دهنده و کارشناس پذیرش بیماران بین‌المللی در استان تشکیل و در سامانه گردشگران سلامت ثبت شد.«علی دهقان» در گفت و گو با همشهری تهیه بیش از 50 مورد تجهیزات پزشکی از جمله رادیولوژی دیجیتال، سونوداپلر، میکروسکوپ جراحی مغز و ماشین بیهوشی برای بیمارستان‌ها را از اقدامات انجام شده در معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی یزد عنوان کرد.وی ایجاد زمینه ارائه خدمات رفاهی و درمانی را از جمله اولویت‌های جدی استان در حوزه حمایت و توسعه صنعت توریسم درمانی عنوان کرد و ادامه داد: ارتقای زیرساخت‌های بیمارستانی در خصوص تخت و تجهیزات بیمارستانی به منظور پذیرش بیماران مراجعه‌کننده به مراکز درمانی ضروری است.وی گفت: بیش از ۵۰ درصد موارد بستری‌ در مراکز درمانی استان مربوط به بیماران غیر بومی است که البته این سهم در برخی مراكز درمانی استان مانند مركز ناباروری تا ۹۰ درصد می‌رسد.دهقان افزود: ارتقای خدمات تشخیصی و درمانی و توجه به بحث توریسم درمانی یكی از برنامه‌های در دستور کار دانشگاه علوم پزشکی یزد با هدف ارائه خدمات درمانی به اقشار مختلف جامعه است.

توجه به توریسم درمانی؛ راهکار توسعه استان
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی استان در بخش دیگری از این گفت‌و‌گو با اشاره به ظرفیت‌های بهداشتی و درمانی استان یزد، صنعت توریسم سلامت را از جمله راهکارهای توسعه بیش از پیش این استان در حوزه بهداشتی و سلامت دانست و گفت: طبق اعلام بانك جهانی، سومین عرصه سرمایه‌گذاری در دنیا مربوط به گردشگری سلامت است. وی ادامه داد: از گذشته‌های دور، استان به دلیل وجود پزشكان مجرب و آشنا به علوم و تكنیك‌های روز دنیا و وجود مراكز تخصصی و فوق تخصصی مجهز به انواع تكنولوژی‌های جدید در عرصه پزشكی و‌ هزینه‌های اندك و قابل تامین از سوی گردشگران چه در زمینه خدمات پزشكی و پاراكلینیكی و چه در ارتباط با اقامت، همواره حائز اهمیت بوده است.
دهقان افزود: استان در سال‌های اخیر نیز پیشرفت‌های قابل‌ توجهی چه از لحاظ نیروی انسانی و چه از لحاظ امكانات و تجهیزات داشته است؛ تا جایی که شرایط کنونی استان را به یكی از قطب‌های مهم درمانی ایران تبدیل کرده است.
وی گفت: استان در برخی رشته‌ها نظیر درمان ناباروری و جراحی قلب، نه تنها در ایران بلكه در منطقه خاورمیانه و جهان مطرح است.
این مقام مسئول مراجعه فراوان بیماران از شهرهای مختلف كشور و خاورمیانه برای درمان بیماری‌های مختلف را نشانه ظرفیت بالای استان یزد در حوزه بهداشتی، درمانی و تشخیصی عنوان کرد و افزود: ساماندهی بیماران غیر بومی در شهر و استان یزد از جمله اقدامات تأثیرگذار با هدف حمایت از صنعت توریست درمانی است.

افزایش روزانه مراجعه کنندگان غیر بومی
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی یزد در مورد اشغال تخت‌های بیمارستانی یزد از سوی بیماران مهاجر گفت:‌ تخت‌های بیمارستانی یزد توسط بیمارانی از سایر استان و شهرستان‌ها از جمله سیستان و بلوچستان، کرمان، زاهدان، هرمزگان و کشورهای عراق و افغانستان اشغال می‌‌شود. «علی دهقان» در مورد عملکرد دانشگاه علوم پزشکی یزد در زمینه مراجعه بیماران غیر بومی به استان در سال گذشته نیز تصریح کرد: در سال 94 بیش از 76 هزار بیمار ایرانی خارج از استان و بیش از 2 هزار بیمار خارجی از کشور مختلف، در بیمارستان‌های استان بستری شدند و تحت درمان قرار گرفتند. دهقان با اشاره به افزایش روزانه مراجعه کنندگان غیر بومی و ساکن در استان یزد به مراکز درمانی استان گفت: تجهیز و آماده کردن بیمارستان‌های افشار، شهید صدوقی، رهنمون، سیدالشهدا(ع)، ضیائی اردکان، امام جعفر صادق(ع) میبد، فاطمه الزهرا(س) مهریز و پژوهشکده علوم تولید مثل(مرکز ناباروری) از دیگر اقدامات انجام شده برای ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به بیماران خارج از استان و کشور در استان یزد است.

منبع: همشهری یزد

برچسب‌ها:, , , ,

دیدگاهتان را بنویسید