۰

گفتگو

تشکیل اتاقی خاص برای سرمایه گذاران گردشگری

جولای 26, 2016 در 12:40 ب.ظ توسط

با توجه به ظرفیت‌های خوب استان در زمینه گردشگری، لزوم هدفدار کردن سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری برای توسعه زیرساخت‌های گردشگری با توجه به رشد این روزهای گردشگری بیشتر به چشم می‌آید.می‌توان گفت که یزد از استان‌های مهم و امن برای جذب سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری است. وضعیت گردشگری در استان این روزها در حال پیشرفت است ولی زیرساخت‌های آن در قیاس با رشد تعداد گردشگران، کافی نیست؛ بنابراین می‌توان با سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف از جمله بهبودبخشیدن وضعیت حمل و نقل، ارتقای کیفیت هتل‌ها و اقامتگاه‌ها، ایجاد جاذبه‌های گوناگون، ایجاد رستوران‌های مجهز و با کیفیت، استفاده از راهنماهای مجرب و حرفه‌ای و مطلع صنعت توریسم را بهبود بخشید. سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان نیز برضرورت «تشکیل اتاق سرمایه‌گذاری» در بخش گردشگری تاکید دارد و به همین دلیل در میان 20 استانی قرار گرفته که باید این اتاق را راه‌اندازی کنند و اکنون مسئولان میراث فرهنگی در حال رایزنی برای تشکیل این اتاق هستند. همشهری با «محمدرضا نصیری» معاون برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان درباره اهمیت تشکیل این اتاق و اهداف آن گفت و گویی انجام داده است که در زیر می‌خوانید.

چرا سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری مهم است؟

سرمایه‌گذاری در صنعت توریسم، ارتباط تنگاتنگ و مستقیمی با صنایع هتل‌داری، حمل و نقل، آژانس‌های مسافرتی، رستوران‌ها و صنایع دستی دارد چرا که بهره‌گیری از ایده و تفکر سرمایه گذاران در توسعه زیرساخت‌های گردشگری، موجب توسعه و رشد این صنعت خواهد شد.

استان گردشگرپذیر یزد چه جایگاهی در بخش سرمایه‌گذاری دارد؟

با توجه به حضور گردشگران خارجی، شاهد رشد 200 درصدی سرمایه‌گذاری در صنعت گردشگری استان هستیم که 60 درصد این سرمایه گذاری برای ساخت مجتمع‌های تفریحی استان جذب شده است. ظرفیت‌های بالقوه‌ای نیز برای سرمایه‌گذاری در صنعت گردشگری استان وجود دارد و با توجه بالا رفتن امنیت سرمایه‌گذاری در کشور و به تبع آن استان، امسال 40‌موافقت‌نامه سرمایه گذاری برای بخش‌خصوصی استان صادر شده است.

درباره اتاق سرمایه گذاری گردشگری توضیح دهید.

با توجه به این‌که نقش تشکل‌های خصوصی در تصمیم‌گیری‌ها موثر و سازنده است بنابراین بیش از پیش تشکیل و راه‌اندازی اتاق سرمایه‌گذاری گردشگری در استان یک ضرورت به شمار می‌رود. ما در استان اتاق بازرگانی و صنایع و معادن و کشاورزی داریم ولی وجود اتاق سرمایه‌گذاری برای بخش گردشگری استان حلقه مفقوده‌ای بود که اکنون با توجه به رشد سرمایه‌گذاری و گردشگری در استان ضرورت راه‌اندازی آن بیش از پیش محسوس است. سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور نیز بر حمایت از سرمایه‌گذاران بخش‌خصوصی کشور و بر ضرورت ایجاد اتاق سرمایه‌گذاری گردشگری تاکید دارد و به همین دلیل 20‌استان کشور از جمله یزد به عنوان پایلوت راه‌اندازی این اتاق انتخاب شده‌اند. این اتاق سرمایه‌گذاری در 3‌بخش میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فعالیت دارد و از سرمایه‌گذاران گردشگری حمایت می‌کند.

هدف از تشکیل این اتاق چیست و راه‌اندازی آن در استان در چه مرحله‌ای قرار دارد؟

شاید این روزها با توجه به رشد گردشگری استان، سرمایه‌گذاران زیادی آمادگی سرمایه‌گذاری در بخش زیرساخت‌های گردشگری را داشته باشند ولی در بسیاری مواقع، سرمایه‌گذاران اطلاعی از نحوه تسهیلات ارائه شده به آنها در این بخش، انواع معافیت‌های مالیاتی و به ویژه تعرفه‌های انرژی در بخش گردشگری ندارند. این اتاق به عنوان یک تشکل می‌تواند هم سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری را هدفمند و هم از سرمایه‌گذاران حمایت کند ضمن این‌که وجود این اتاق برای اطلاع‌رسانی به سرمایه‌گذاران و آشنا کردن آنها با بخش‌های مختلف گردشگری و به‌نوعی تبلیغ این حوزه و معرفی فرصت‌های آن نیز لازم به نظر می‌رسد و می‌تواند کارایی زیادی در این بخش داشته باشد. اکنون استان در حال بررسی اساسنامه این اتاق است و در آینده نزدیک سرمایه‌گذاران این بخش، صاحب اتاق سرمایه‌گذاری گردشگری خواهند شد که به آنها برای بهره‌گیری بهتر از فرصت‌های سرمایه‌گذاری، تسهیلات وهمچنین آشنایی موانع این نوع سرمایه‌گذاری کمک خواهد کرد. همچنین در این اتاق آموزش‌های لازم برای ارتقای سطح دانش سرمایه‌گذاران ارائه خواهد شد.

منبع: همشهری یزد

برچسب‌ها:, , ,

دیدگاهتان را بنویسید