۰

اجتماعی

تسهیلات نوسازی بافت فرسوده استان در انتظار متقاضی

آگوست 16, 2016 در 12:29 ب.ظ توسط

مساحت بافت فرسوده استان 4836‌هکتار است و دولت برای بهسازی و نوسازی این بافت، تسهیلاتی را برای متقاضیان در نظر گرفته اما هنوز 800 سهمیه استان برای پرداخت این تسهیلات بدون متقاضی مانده است.
بافت فرسوده یکی از بافت‌های شهری است که 3‌ویژگی عمده دارد. اولین ویژگی این‌که بناهای این بافت پایداری و استحکام لازم را ندارند. دومین ویژگی نیز شبکه معابر این بافت است که عرض کمتر از 6 متر دارد و سومین ویژگی بافت‎های فرسوده این است که مساحت بلوک‌های ساختمانی آن کمتر از 200 مترمربع است.
این نوع بافت که در نقاط مختلف شهرهای استان گسترده است، شاید بهترین محل برای ساخت و سازهای نوین و ایجاد فرصت‌های جدید سکونت باشد اما متاسفانه به دلیل شرایط بافت، سکونت در آن مورد اقبال شهروندان شهرهای استان نیست.

تشکیل ستاد بازآفرینی شهری در بافت فرسوده استان
مدیر کل راه و شهرسازی استان گفت: اولین گام برای رونق بافت فرسوده و سایر بافت‌های هدف بازآفرینی استان، تشکیل ستاد بازآفرینی شهری است که این ستاد با تاکید بر مرکز استان و مراکز شهرستان‌ها در استان تشکیل شده است.
«محمدرضا نقصان‌محمدی» با اشاره به این‌که ستاد بازآفرینی شهری در سطح ملی تشکیل شده و برش‌های استانی آن نیز انجام شده است، ادامه داد: استاندار، رئیس این ستاد است و ستادهای شهرستان نیز با مدیریت فرمانداران تشکیل شده و در این ستاد تمام دستگاه‌های متولی توسعه و عمران شهری عضویت و نقش دارند.
وی ادامه داد: مساحت بافت هدف برای بازآفرینی استان 6790 هکتار است که این مساحت، شامل 4836 هکتار بافت فرسوده، 1433 هکتار بافت تاریخی و 1040 هکتار سکونتگاه غیررسمی است که در مجموع23/8 درصد از مساحت محدوده شهرهای استان را شامل می‌شود.
نقصان‌محمدی اضافه کرد: این بافت‌ها در 10 شهر استان شامل شهرهای یزد، میبد، اردکان، شاهدیه، حمیدیا، ابرکوه، بافق، اشکذر، تفت و مهریز با جمعیت بالای 12 هزار نفر وجود دارد و هنوز بافت فرسوده در شهرهای زیر 12 هزار نفر جمعیت استان، شناسایی نشده است.
وی افزود: بیشترین مساحت بافت‌های هدف بازآفرینی استان با وسعت 3980 هکتار در شهر یزد قرار دارد که مساحت بافت فرسوده آن 2620 هکتار است. این شهر همچنین 519 هکتار بافت تاریخی دارد که در حال افزایش به 1005 هکتار است.
نقصان محمدی از معرفی متقاضیان دریافت تسهیلات به بانک‌های عامل خبر داد و افزود: بانک مسکن تسهیلاتی را برای این نوع بافت در نظر گرفته است تا با توانمندسازی بافت‌ها، بتوانیم مشکلات شهرها به ویژه بی‌هویتی شهری را تا اندازه ای برطرف کنیم.

پرداخت تسهیلات 400 میلیون ریالی برای نوسازی
مدیر کل راه و شهرسازی استان درباره تسهیلاتی که برای بافت‌های فرسوده استان در نظر گرفته شده است، گفت: دولت برای متقاضیان نوسازی بافت فرسوده در مراکز شهرستان‌ها، تسهیلاتی 400 میلیون ریالی در نظر گرفته است و از سال گذشته تاکون 325 متقاضی موفق به دریافت این تسهیلات شده‌اند.
وی ادامه داد: هنوز 800 سهمیه پرداخت تسهیلات برای متقاضیان نوسازی بافت فرسوده برای استان باقی‌مانده است که امیدواریم با استقبال متقاضیان، فرصت بیشتری برای نوسازی بافت فراهم شود.
وی از شناسایی بافت‌های فرسوده شهری که نیازمند نوسازی هستند، خبر داد و گفت: متقاضیان برای بهره‌مندی از تسهیلات در نظر گرفته شده برای نوسازی بافت فرسوده باید به واحد نوسازی و بهسازی بافت‌های فرسوده استان در اداره کل راه و شهرسازی مراجعه کنند.

ضرورت اصلاح شبکه معابر بافت فرسوده
شهردار یزد با بیان این‌که شهر یزد 2400 هکتار بافت فرسوده دارد، اظهار کرد: محله‌های واقع در بافت فرسوده شهر یزد از نظر شبکه معابر و دریافت برخی از خدمات با مشکل مواجه هستند.
«محمدرضا عظیمی‌زاده» ادامه داد: از این رو باید برای کامل شدن خدمات و بهتر شدن شرایط، تسهیلاتی برای افزایش رغبت مردم به سکونت در بافت فرسوده به ساکنان و متقاضیان سکونت در این بافت ارائه شود. وی افزود: وظیفه شهرداری اجرای طرح‌های شهری در بافت فرسوده است و حتی برای جذب شهروندان به سکونت در بافت فرسوده، تسهیلاتی را برای متقاضیان در نظر گرفته است.
عظیمی‌زاده اظهار کرد: شهرداری برای تحقق این مهم، تسهیلاتی را در خصوص دریافت عوارض و اجرای ضوابط ساخت و ساز در بافت فرسوده در نظر گرفته است که شرایط را برای ساخت و ساز و رونق بافت فرسوده تسهیل می‌کند.
وی تاکید کرد: متقاضیان بهره مندی از این تسهیلات باید به حوزه شهرسازی شهرداری مراجعه کنند و با اطلاع از این تسهیلات و بهره‌مندی از آن، موجبات رونق بافت فرسوده را فراهم آورند.
شهردار یزد عمده‌ترین مشکل بافت فرسوده را شبکه معابر این بافت عنوان کرد و افزود: ساخت و سازهای موجود در بافت فرسوده نیز از نظر استحکام مناسب و مطلوب نیست و بعضی از خدمات عمومی از جمله فضای سبز، پارک و فضای آموزشی در بافت فرسوده شهر به شهروندان ارائه نشده است که باید برای رفع این نیازها، تدابیری اندیشیده شود تا بافت فرسوده بیشتری در معرض نوسازی قرار گیرد.
وی درباره دفاتر تسهیل‌گری بافت فرسوده که قرار است برای نوسازی این بافت در محله‌های واقع در بافت فرسوده ایجاد شود نیز گفت: مدیریت بافت فرسوده و ایجاد دفاتر تسهیل‌گری در این بافت به عهده شهرداری است اما باید طرح مدون برای مدیریت بافت فرسوده با مشارکت شهرداری و اداره راه و شهرسازی استان تدوین و اجرا شود.

فرسودگی خانه‌های بافت فرسوده
امروزه به دلیل فرسودگی ساختمان‌های بافت فرسوده، شاهد کاهش جمعیت ساکن در این محله‌ها و مهاجرت ساکنان آن به حاشیه‌های شهر و شهرک‌های تازه تاسیس هستیم که بار سنگینی را از نظر خدمات شهری و شبکه معابر، دسترسی به انشعابات خدماتی و غیره به دستگاه‌های متولی استان از جمله شهرداری تحمیل کرده است. همچنین با توجه به توسعه روزافزون شهر، شاهد توسعه بی‌رویه حریم شهر هستیم در حالی که تقویت بافت فرسوده موجب جلوگیری از خروج جمعیت از مرکز شهر به حاشیه‌ها می‌شود، هزینه‌های اضافی را از دوش استان برمی‌دارد و تراکم جمعیتی شهر را نیز افزایش می‌دهد.

منبع: همشهری یزد

برچسب‌ها:, , , ,

دیدگاهتان را بنویسید