۰

اجتماعی

تخصیص 5 میلیارد تومان برای پیاده‌روسازی در شهر یزد

جولای 26, 2016 در 12:38 ب.ظ توسط

معاون فنی و عمرانی شهرداری یزد از تخصیص 5 میلیارد تومان برای ساماندهی پیاده‌روهای شهر یزد خبر داد و افزود: مصالح به كار گرفته شده برای پیاده‌رو‌های شهر متناسب با وضعیت هر منطقه انتخاب می‌شود و همه با كیفیت هستند.پیاده‌روسازی یكی از ملزومات شهر برای جذب شهروندان به حضور در شهر و بهره‌مندی بیشتر از فضای شهر است.‌ پیاده‌روهای خوب، ‌شهروندان را به عبور از خیابان‌های شهر و بهره‌مندی از جلوه‌های شهر در شب مشتاق می‌كنند به ویژه شهروندان یزد كه در ساعات شب حضور پررنگ‌تری در شهر دارند.استفاده از پیاده‌روها برای پیاده‌روی همچنین در ارتقای سلامت شهروندان موثر است اما به نظر می‌رسد که مناسب نبودن پیاده‌روها و همخوان نبودن مصالح به كار گرفته شده برای فرش كردن پیاده‌روها‌ و حتی تخریب فرش‌های برخی پیاده‌رو‌ها در برخی از نقاط همه دست به دست هم داده‌اند تاشهر یزد پیاده‌روهای زیبایی برای قدم زدن شهروندان نداشته باشد.

ضرورت تامین زیرساخت‌ها برای پیاده‌روی
یكی از شهروندان یزد با انتقاد از مناسب نبودن پیاده‌روهای شهر گفت: شهروندان به دلایل مختلف از جمله مناسب نبودن پیاده‌روها تمایلی به پیاده‌روی ندارند و روز به روز شاهد افزایش شیوع بیماری‌های مزمن از جمله دیابت و فشار خون در بین شهروندان یزدی هستیم.«زهرا رسولی» افزود:‌ شاید تنها دلیل پیاده‌روی نكردن شهروندان یزدی، پیاده‌روهای نامناسب نباشد اما به طور قطع پیاده‌روهای ساماندهی شده، استاندارد و زیبا شهروندان را به پیاده‌روی تشویق خواهد کرد.وی با بیان اینكه پیاده‌روی باید از قالب همایش خارج و به فرهنگ تبدیل شود، ‌ادامه داد: در مناسبت‌های مختلف در شهر یزد همایش‌های پیاده‌روی با استقبال شهروندان برگزار می‌شود اما باید با فرهنگسازی و فراهم كردن زیرساخت‌ها از جمله پیاده‌روسازی مناسب شهر، این فرصت در طول سال برای شهروندان یزدی مهیا باشد.این شهروند اظهار كرد: پیاده‌روهای شهر باید به گونه‌ای باشد كه هر شهروند بتواند در نزدیك ترین پیاده‌رو به محل زندگی خود به پیاده‌روی بپردازد اما در حال حاضر نه تنها پیاده‌روهای معابر داخلی و محله‌ای ساماندهی نشده‌ بلكه حتی پیاده‌روهای بسیاری از خیابان ‌های اصلی نیز سامان نیافته‌اند.
وی از جمله معابر اصلی فاقد پیاده‌رو را بلوارهای كوثر، دانشجو، شهیدان اشرف و امام جعفر صادق(ع) ذکر كرد و افزود: در این شرایط بیشتر پیاده‌روسازی‌های انجام شده در معابر شلوغ و پرترافیكی است كه واحدهای تجاری آن تصاحب شده‌اند و فرصتی برای پیاده‌روی به شهروندان نمی‌دهند.

شكستن و نشست پیاده‌روها
یكی دیگر از شهروندان یزدی به وضعیت پیاده‌روهای تخریب شده در خیابان‌های شهر اشاره كرد و افزود: متاسفانه سنگ فرش برخی از پیاده‌روها مدت زمان كوتاهی بعد از اجرا، تخریب شده است و احساس می‌شود كه كیفیت مصالح، چندان مناسب نیست.
«رامبد ایزدی» ادامه داد: پیاده‌روسازی‌های انجام‌شده برای مدت زمان زیادی،‌كیفیت خود را حفظ نمی‌كنند و بعد از مدتی نشست می‌کنند و حتی مصالح شكسته و خرد می‌شوند. در حالی كه پیاده‌روها به دلیل اینكه كمتر مورد مرمت قرار می‌گیرند ‌از ابتدا باید محكم ساخته شوند و زیرسازی مناسبی نیز داشته باشند.
این شهروند همچنین از تخریب پیاده‌روها از سوی برخی از شهروندان به وی‍‍‍ژه مغازه‌داران انتقاد كرد و گفت: متاسفانه برخی از شهروندان با تخریب پیاده‌روسازی‌های انجام شده برای هماهنگ كردن پیاده‌رو و موزائیك‌های مغازه یا خانه‌هایشان،‌ پیاده‌روهای عمومی را ناهماهنگ و تخریب می‌كنند.

پیاده‌روسازی 10 هزار مترمربع از پیاده‌روهای شهر
معاون فنی و عمرانی شهرداری یزد نیز از تخصیص 5‌میلیارد تومان برای پیاده‌روسازی 50‌هزار مترمربع از پیاده‌روهای شهر در سال جاری خبر داد و افزود: تاكنون هزار مترمربع از پیاده‌روهای شهر ساماندهی شده است.«محمدرسول طهماسبی» افزود: از جمله معابری كه امسال پیاده‌روسازی شده یا پیاده‌روسازی آن در حال اجراست می‌توان به خیابان مطهری،‌ بلوار دانشجو، میدان ابوذر، ‌بلوار بسیج، خیابان فهادان، ‌بلوار جمهوری و خیابان انقلاب اشاره كرد.
وی ادامه داد: مصالح به كار گرفته شده برای پیاده‌روسازی معابر شهر،‌ شامل انواع موزائیك،‌ واش بتنی و تال بتنی است كه همه استاندارد هستند اما متاسفانه پیاده‌روهایی كه برای عبور عابران پیاده تعبیه شده است گاهی به محل عرضه انواع اجناس بار شده بر وانت بارها تبدیل می‌شود.
این مسئول با بیان اینكه برخی از شهروندان نیز از پیاده رو برای پارك خودرو استفاده می‎‌كنند،‌ اضافه كرد: این مصالح با استحكام خاصی برای پیاده‌روسازی انتخاب می‌شوند و تحمل وزن وانت‌بارها با تناژ سنگین بار را ندارند و در نتیجه نشست می‌كنند و یا می‌شكنند.

ساماندهی 10 درصد از پیاده‌روهای شهر
معاون فنی و عمرانی شهرداری یزد درباره وضعیت ساماندهی پیاده‌روهای شهر نیز گفت: بسیاری از پیاده‌روهای اصلی شهر هنوز ساماندهی نشده و شاید بتوان گفت كه تنها 10 درصد پیاده‌روهای شهر ساماندهی شده است. وی با تاكید بر اینكه مساحت پیاده‌روهای شهر بسیار است، ‌ادامه داد: پیاده رو برخی از معابر شهر از جمله بلوارهای امام جعفر صادق(ع) و بلوار آیت‌الله خامنه‌ای به دلیل شکل نگرفتن کافی حواشی آن به صورت كامل،‌ آسفالت شده است اما زیرسازی مناسب برای پیاده‌روسازی استاندارد نیز انجام شده تا در آینده برای فرش استاندارد آماده باشند. طهماسبی درباره پیاده‌روسازی در بلوار دانشجو نیز گفت: بخشی از پیاده‌روهای این بلوار در سال گذشته ساماندهی شده و ساماندهی بخش دیگر آن نیز در سال جاری در دستور كار قرار گرفته است. وی افزود: بلوار كوثر نیز به دلیل مشكل تملك حاشیه بلوار،‌ هنوز پیاده روسازی نشده است اما معاونت عمرانی در حال پیگیری برای رفع این مشكل و ساماندهی پیاده‌‎روهای این بلوار است.

برخورد با تخریب پیاده‌روها
معاون فنی و عمرانی شهردار یزد درباره مرمت پیاده‌روهای تخریب شده شهر گفت: تخریب پیاده‌روها به هر دلیل از سوی شهروندان تخلف است و با متخلفان برخورد خواهیم كرد. «محمدرسول طهماسبی» ادامه داد: شناسایی پیاده‌روهای تخریب شده بسیار دشوار است اما شهرداری برای هر منطقه از شهر یك میلیارد تومان اعتبار مجزا از اعتبار كلی برای پیاده‌روسازی مصوب كرده است كه می‌توان برای مرمت پیاده‌روها اختصاص داد. به گفته وی، این اعتبار همچنین می‌تواند برای پیاده‌روسازی معابر فرعی به درخواست ساكنان هزینه شود. طهماسبی گفت: البته پیاده‌روسازی معابر فرعی به صورت مشاركتی با ساكنان منطقه انجام می‌شود. به این نحو که شهرداری مصالح مورد نیاز را تامین می‌كند و اجرای پیاده‌روها بر اساس طرح شهرداری به عهده ساكنان منطقه است.

منبع: همشهری یزد

برچسب‌ها:, , ,

دیدگاهتان را بنویسید