۰

دسته‌بندی نشده

بررسی چالش‌ها ‌و راهکارهای توسعه صنایع کوچک و متوسط استان یزد

آگوست 13, 2021 در 9:24 ب.ظ توسط

همزمان با روز بزرگداشت صنایع کوچک، نشست هم‌اندیشی با حضور برخی از مدیران واحدهای صنعتی، مشاورین، اساتید دانشگاه، روسای تشکل‌ها و انجمن‌های تخصصی و خوشه‌های کسب و کار استان یزد با موضوع «بررسی چالش‌ها ‌و راه‌کارهای توسعه صنایع کوچک و متوسط استان یزد» در محل مرکز خدمات فناوری و کسب و کار یزد برگزار شد.

«محمد دهقان بنادکی» معاون صنایع کوچک شرکت شهرک‌های صنعتی استان یزد در این نشست که به دلیل محدودیتهای کرونایی به صورت محدود و با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی برگزار شد، هدف از این هم اندیشی را شناخت و انتقال مشکلات صنایع کوچک اعلام کرد.

«سیدعلی عزالدینی» مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان نیز طی سخنان کوتاهی ضمن تشکر از حضور فعالان صنعت استان، به علاقمندی مسئولان و مدیران ارشد برای بررسی مشکلات صنایع استان و پیگیری راه‌حل‌ها اشاره کرد و از صاحبان صنایع خاص خواست تا بدون هیچ ملاحظه ای مسائل خود را مطرح کنند.

در ادامه «سید علی اکبر کلانتر» رئیس اتاق صنعت و معدن استان از برگزاری این جلسه و امکانات مناسب فراهم آمده در مجموعه کلینیک کسب و کار شرکت شهرک های صنعتی استان تشکر و به تبیین جایگاه صنعت و معدن در استان یزد پرداخت.

وی مهمترین مشکل صنعت در ایران و استان را برخوردار نبودن از استراتژی توسعه صنعتی دانست و از مسئولان خواست تا با همراهی بیشتر با صاحبان صنایع تشکل‌های صنعتی به چاره اندیشی به مسائل ملی صنعت بپردازند.

کلانتر با اشاره به ماجرای قطعی برق در هفته‌های گذشته، به همکاری مطلوب بخش خصوصی و تشکل های صنعتی با مسئولان کشور خصوصاً مسئولان استان یزد اشاره و این همکاری را مایه حل و فصل مشکل برق در تابستان امسال اعلام کرد.

وی در بخش پایانی سخنانش اهمیت ایجاد بانک اطلاعاتی دقیق مناسب و روزآمد از وضعیت صنعت کشور و استان را گوشزد و فراهم نمودن اطلاعات مناسب برای صنعتگران را نخستین گام برای حمایت از صنعت و علاقه مندان به فعالیت های صنعتی ذکر کرد.

کلانتر نبود قطعیت و شرایط کاملاً متغیر محیطی را یکی دیگر از مسائل اصلی صنعت برشمرد و از مسئولان استان یزد خواست مسیر توسعه استان را رونق با مزیت‌های استان در نظر بگیرند.

«عباس علوی راد» از اعضای هیات علمی دانشگاه نیز با اشاره به تعداد واحدهای صنعتی کشور، بیان کرد: ۹۲ درصد از صنایع کشور در ردیف صنایع کوچک و متوسط قرار دارند و در اشتغال و اقتصاد کشور، نقش مهمی را ایفا می کنند.

وی گفت: صنایع معمولاً با سه چالش اساسی روبرو هستند که باید با کمک مسئولان برای حل این چالش‌ها پیش قدم شد و چاره اندیشی کرد.

وی مشکل اول را نداشتن انعطاف‌پذیری در مقابل مسائل ملی و بین المللی مانند کرونا، تحریم، تکانه‌های ارزی و غیره خواند و افزود: مشکل دوم، لزوم چابکی صنایع است به این معنا که بنگاه‌های اقتصادی باید در مواجهه با بحران‌ها بتوانند واکنشی به موقع و درست داشته باشند و مسئله سوم منظومه مقیاس‌پذیری آنهاست بدین معنا که یک شرکت باید بتواند مقیاس تولید خود را متناسب با شرایط تغییر دهد و این در حالیست که شرکتهای نوپابا برگزاری دوره‌های آموزشی می‌توانند برای مواجهه با این چالش‌ها آماده شوند.

علوی راد در ادامه به رتبه پایین ایران در حمایت از سرمایه‌گذاری در بنگاه های خرد و متوسط اشاره کرد و سهم بالای بانکها در این تامین‌ سرمایه را یادآور شد.

وی بر این اساس به مسئولان استان و شرکت شهرک‌های استان صنعتی استان پیشنهاد کرد که سرمایه‌گذاران و علاقه‌مندان به بخش صنعت را هدایت و کمک کنند تا فعالیت‌های صنعتی پایداری را در استان پایه‌گذاری کنند و بدین ترتیب امکان کسب موافقت بانک‌ها و رضایت خاطر آنها برای ارائه تسهیلات مناسب به کسب و کارها فراهم شود.

علوی راد نیز در پایان اهمیت بحران های زیستی در جهان لزوم شناسایی زنجیره تامین و توزیع و هوشمند سازی آن و حفظ ارتباطات با شبکه های تامین را از مهمترین نکاتی دانست که صنایع استان در سال‌های آینده باید بدان توجه داشته باشند.

در ادامه این هم اندیشی نیز حاضران به نکاتی از جمله مهمترین چالش های صنعت استان در بخش صنایع کوچک و متوسط اشاره کردند که از جمله این چالش‌ها؛ لزوم اختصاص شناسه ملی به مشاوران بخش صنعت و لزوم توجه بیشتر به بازار محصولات تلاش برای تامین مالی از بازار از طریق پیش فروش و راه‌های دیگر لزوم کاهش بخشنامه‌های خلق الساعه و مزاحم به بخش صنعت، ضرورت هوشمند شدن قوانین لزوم هم افزایی همه سازمان ها و نهادهای مرتبط با بخش صنعت، لزوم ایجاد تغییرات بنیادین اهمیت تدوین استراتژی های صنعتی و ضرورت آموزش و ارائه مشاوره به تولیدکنندگان با هدف تغییر نگرش های سنتی حاکم بر بخش‌هایی از صنعت را می‌توان نام برد.

 

منبع: ایسنا

برچسب‌ها:, ,

دیدگاهتان را بنویسید