۰

اجتماعی

افزایش ۴ برابری بارش استان یزد در اردیبهشت ماه

می 19, 2020 در 3:26 ب.ظ توسط

مقدار بارش استان یزد در اردیبهشت ۱۳۹۹ نسبت به میانگین بلند مدت دوره آماری حدود ۴۰۰ درصد افزایش یافته است.

به گزارش روابط عمومی هواشناسی استان یزد، رضا برهانی گفت مقدار و توزیع زمانی مناسب بارش ها در اردیبهشت ماه سبب عبور استان از وضعیت خشکسالی و حاکم شدن شرایط تر سالی از دیدگاه هواشناسی شده است. بر اساس تحلیل های انجام شده میانگین بارش اردیبهشت ماه در ایستگاه های سینوپتیک استان ۱۸/۹ میلی‌متر بوده است که نسبت به میانگین دوره آماری بلندمدت (۵/۷ میلی‌متر) افزایش ۳۹۷ درصدی را نشان می‌دهد و این افزایش بارندگی در اکثر نقاط استان به ثبت رسیده است و بیشترین بارش در اردیبهشت ماه به ترتیب در شهرستان های هرات و ابرکوه به مقدار ۵۴/۱ و ۲/۳۹میلی‌متر و کمترین میزان بارش در شهرستان های یزد و اردکان به ترتیب با مقادیر ۰/۳ و ۳/۴ میلی‌متر رخ داده است.

مدیر کل هواشناسی استان یزد از وزش باد به عنوان یکی از پدیده های مهم رخ داده در این ماه اشاره نموده و افزود: وقوع طوفان در هفتم ادیبهشت ماه موجب ایجاد خسارت زیادی به زیرساخت ها شهری، تاسیسات برق، بخش کشاورزی خصوصاً گلخانه ها و محصولات باغی از جمله درختان پسته و زرد آلوی استان گردید. رکورد بیشترین سرعت وزش باد ۱۲۲ کیلومتر برساعت در شهرستان ابرکوه ثبت شده و سرعت طوفان در شهرهای یزد و اردکان ۹۷، بافق ۷۶ و هرات ۶۵ کیلومتر بر ساعت گزارش شده است.

وی با اشاره به شرایط مناسب دمایی فصل بهار، گفت: این امر سبب شده استفاده از وسایل سرمایشی خصوصاً کولر‌های آبی به تاخیر بیفتد. برهانی بیشترین دمای ثبت شده شهر یزد را ۳۴/۵ درجه سانتیگراد و مربوط به روز ۲۲ اردیبهشت ماه اعلام کرد و بیان داشت در خردادماه و در فصل تابستان با حاکم شدن کم فشار در بیشتر نقاط کشور از جمله استان یزد افزایش دما را شاهد خواهیم بود.

برچسب‌ها:, ,

دیدگاهتان را بنویسید