۰

دسته‌بندی نشده

استقبال گردشگران خارجی از آيين‌های عزاداری محرم یزدی‌ها

آگوست 25, 2019 در 1:00 ب.ظ توسط

مسئول کمیته گردشگری مذهبی اداره کل میراث فرهنگی استان یزد با اشاره به استقبال سال‌افزون گردشگران خارجي از آيين‌هاي عزاداري يزدي‌ها در ماه محرم، از شروع برنامه‌هاي اين كميته از شانزدهم شهريورماه خبر داد.

به گزارش ایسنا، «محمد مهدی رجائی فرد» با اشاره به آغاز برنامه‌های گردشگران مذهبی از روز ١۶ شهریور مصادف با هفتم محرم، بیان کرد: گردشگران مذهبی استان یزد علاوه بر حضور در برنامه‌هاي مردمي روز‌های تاسوعا و عاشورا، ١٣ محرم و اربعین حسيني، در مراسم‌های سنتی شهرستان‌های مهریز، اشکذر و اردکان نیز شرکت می‌کنند.

وي اظهار كرد: هرچند در سال گذشته بنا به مناسبات سیاسی و تبلیغات منفی و نادرست ضدایراني پیش‌بینی کاهش آمار گرادشگران خارجی در مراسم‌های مذهبی كشور و استان يزد می‌شد ولي طي سال‌هاي اخير شاهد روند رو به رشد تعداد گردشگران خارجي در اين برنامه‌ها هستيم.

رییس کمیته گردشگری مذهبی استان در اين باره گفت: در سال ٩۵ در مجموع ۶٨٢ گردشگر از ٢٨ کشور دنيا و در سال ٩۶ تعداد ٩١۵ نفر از ٣٣ کشور برای شرکت در مراسم‌های مذهبی به یزد آمدند که این آمار در سال گذشته با ٣٩ درصد رشد به تعداد ١٢٣۵ گردشگر از ٢٢ کشور جهان رسید.

وی تصریح کرد: قبل از هر برنامه‌ای گرشگران در کارگاه‌هایی با قیام امام حسین(ع)، واقعه عاشورا، هدف و چگونگی برگزاری مراسم‌های مذهبی یزدی‌ها آشنا شدند و با ذهنیتی از پیش تعیین شده در مراسم‌هاي عزاداري محرم حضور يافتند.

رجائی ‎ فرد از حضور سه گروه خاص از ترکیه، اسپانیا و فرانسه صرفاً به علت بازدید از مراسم تاسوعا و عاشورای یزد در سال گذشته نيز یاد کرد و گفت: این گردشگران سه سال متوالی با پوشش مناسب جهت احترام به جامعه‌ی محلی که از اصول گردشگری پایدار است، شرکت کردند.

وی با بیان این که این کمیته سومین سالی است که به صورت رسمی فعالیت خود را آغاز کرده است، اظهار کرد: کمیته گردشگری مذهبی-معنوی استان یزد برای اولین بار در کشور با هدف مقابله با تبلیغ ایران‌هراسي و اسلام‌هراسی در رسانه‌های غربی، در سال ٩۵ آغاز به فعالیت كرد.

وی با اشاره به انگیزه و گرایش فرهنگی گردشگران خارجي در سفر به ایران، تصریح کرد: این گردشگران معمولاً با مطالعات قبلی درباره‌ی مذهب و فرهنگ مردم به کشوری سفر می‌کنند و در جریان سفر به کشف اطلاعات جدید درباره‌ باور‌های مذهبی و آداب و رسوم فرهنگی جامعه علاقه نشان می‌دهند و این کمیته تلاش خواهد كرد تا انتقال صحیح مذهب و فرهنگ مردم ایران به گردشگران انجام گيرد.

رجائی‌فرد در پایان هم خاطرنشان کرد: گردشگران خارجی که در این مراسم‌های مذهبی شرکت می‌کنند به عنوان سفیران فرهنگی ایران به کشور خود باز می‌گردند و مي‌توانند نگرش مردم کشورشان را نیز نسبت به فرهنگ و مردم ایران تغییر می‌دهند.

 

منبع: ایسنا

برچسب‌ها:, , ,

دیدگاهتان را بنویسید