۰

گفتگو

استفاده از طراحی خارجی برای طلای ایران

جولای 27, 2016 در 1:40 ب.ظ توسط

طلای یزد یک برند کشوری است و بی‌شک استان را باید پایتخت طلا و زیورآلات سنتی دانست. زرگران یزدی شهرتی خاص به لحاظ مهارت و هنرمندی بین زرگران استان‌های کشور و حتی در عرصه فراملی دارند.
تشکیل خوشه طلای استان با حمایت شرکت شهرک‌های صنعتی استان و برای اجرای برنامه توسعه این کسب و کار از 2 سال پیش کلید خورد و اکنون در مرحله پیاده‌سازی برنامه‌های عملیاتی است.
شروع پروژه توسعه این خوشه می‌تواند در ارتقای این صنعت و ایجاد انگیزه برای نوگرایی هنرمندان طلای استان تاثیرگذار باشد. همشهری آخرین وضعیت این خوشه و برنامه‌های مهمی را که در خصوص صنعت طلای استان تدوین شده است در گفت‌و‌گویی با «محمد دهقان» مسئول نظارت و اجرای توسعه خوشه‌های صنعتی شرکت شهرک‌های صنعتی استان دنبال کرده است که در زیر می‌خوانید.

  • خوشه طلای استان اکنون در چه مرحله‌ای است؟

اکنون این خوشه در مرحله پیاده‌سازی برنامه‌های عملیاتی است و سال دوم خود را سپری می‌کند. این خوشه پنجمین خوشه صنعتی استان بعد از تشکیل خوشه‌های محصولات کنجدی، سنگ، کاشی و سرامیک و نساجی در استان است. این خوشه قبل از یزد در استان‌های تهران، اصفهان و خراسان رضوی نیز شکل گرفته است.

  • مهم ترین برنامه‌هایی که در این مرحله در دست اقدام است چیست؟

در این مرحله به دنبال آن هستیم که از تجربه پیشکسوتان این رشته برای هنرمندان جوان طلاساز استان بهره بگیریم و برای بازاریابی و اطلاع از بازارهای داخل و خارج هنرمندان این رشته را به نمایشگاه‌های داخل و خارج دعوت کنیم. این نمایشگاه‌ها می‌توانند بهترین گزینه برای یادگیری و از طرفی بازاریابی محصولات تولیدی این حوزه باشند. در این زمینه تا کنون در نمایشگاه طلا و جواهر تهران و اصفهان به‌صورت اخذ غرفه مشترک، حضور داشته‌ایم. در ضمن از نمایشگاه‌های ترکیه و ایتالیا هم بازدید کردیم و طی روزهای آینده گروهی از اعضای خوشه با حمایت شرکت شهرک‌های صنعتی از نمایشگاه طلا و جواهر بمبئی نیز بازدید خواهند کرد. در حوزه‌های آموزش مهارت‌های فنی و مدیریتی به سازندگان طلا و جواهر استان نیز برنامه‌های مفصلی داریم.

  • قرار است که هنر صنعت طلای استان مستندسازی شود. در این خصوص برای‌مان توضیح دهید.

برای معرفی بهتر زیورآلات سنتی یزد، قرار است که مستند سازی هنر صنعت طلای استان انجام شود. طلای استان جزو صنایع دستی با قدمت بسیار است ولی تاکنون هیچ کاتالوگ و یا کتابی برای این صنعت تهیه نشده است. شرکت شهرک‌های صنعتی قرار است کتابی برای معرفی تولیدات و زیورآلات سنتی تهیه و چاپ کند تا بتوان از آن برای معرفی توانمندی‌های خوشه طلای یزد در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی استفاده کرد.

  • مهم ترین معضل طلای استان نبود طرح و ایده نو است. آیا در این باره برنامه ای دارید؟

قرار است با مدرسان ایتالیایی و ترکیه‌ای که تجربه خوبی در زمینه طراحی و نوآوری در صنعت طلا دارند نشست‌هایی داشته باشیم و از تجربه‌های آنها در زمینه طراحی خوب و مناسب برای انواع زیور آلات استفاده کنیم. همچنین در این زمینه برنامه‌هایی را برای آموزش دادن از سوی این مدرسان مد نظر قرار داده‌ایم.

  • برای رفع مشکلات فنی در تولید مصنوعات طلا چه برنامه‌هایی دارید؟

طلا در استان و در کل کشور از شمش ساخته نمی‌شود، بلکه از طلای آب شده ساخته می‌شود که معضل صنعت طلای کشور است. ایجاد مراکز پالایش و عیارسنجی طلا برای تولید با کیفیت و یکنواخت مصنوعات طلا راهکاری است که ترکیه و سایر رقبای بین‌المللی برای حل این مشکل طی کرده‌اند اما تاکنون در ایران روی این موضوع کار نشده است که یکی از علل آن سرمایه هنگفتی است که برای ساخت این مراکز نیاز است. باید دولت و بانک مرکزی در این زمینه ورود و از امکانات و ظرفیت‌های خود استفاده کنند. طلایی که از طلای آب شده تولید می‌شود، اغلب کیفیتی پایین دارد و همچنین ناخالصی آن هم زیاد است و ساخت چنین مرکزی می‌تواند این مشکل را برطرف ‌کند. مشکل دیگر تولید در این حوزه، فرسوده بودن ماشین‌آلات و تکنولوژی مورد استفاده تولیدکنندگان ایرانی است. دانش فنی آبکاری و پالایش و ذوب طلا نیز از مشکلات دیگری است که باید از طریق آموزش و وتوسعه تکنولوژی‌های جدید برطرف شود.

  • آیا در خوشه طلا، فکری برای حل مشکلات این حوزه کرده‌اید؟

ما در خوشه طلا مقدمات ایجاد یک مرکز عیارسنجی در مقیاس کوچک و همچنین یک مرکز آموزش طراحی و فروش طرح طلا و جواهر را فراهم کرده‌ایم و این 2 مرکز در آینده‌ای نزدیک دریزد ایجاد خواهند شد. برای نوسازی ماشین‌آلات و تکنولوژی نیز نیازمند تسهیلات بانکی و همراهی سیستم بانکی و موسسات مالی هستیم. در وضعیت رکود بازار گرفتن وام با بهره‌های بالای 20 و 25 درصد برای نوسازی ماشین‌آلات توجیه اقتصادی ندارد. از این رو ما نمی‌توانیم ادعای رقابت با محصولات خارجی را داشته باشیم و ذائقه رو به بهبود مصرف‌کنندگان و نیاز آنها به محصولات جدید و باکیفیت را پوشش دهیم. نتیجه این می‌شود که بخشی از مشتریان نیار خود را از طلاهای خارجی که عمدتا به‌صورت قاچاق وارد کشور می‌شود تأمین می‌کنند و این روند به‌طور مستمر موجب ضعیف شدن تولید داخلی و تولیدکنندگان ایرانی می‌شود.

منبع: همشهری یزد

برچسب‌ها:, , ,

دیدگاهتان را بنویسید