۰

اجتماعی

اجرای طرح مطالعاتی آلودگی هوای اردکان در انتظار عمل چادرملو به تعهدات

آگوست 24, 2021 در 10:26 ق.ظ توسط

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان یزد گفت: با وجود اعلام آمادگی شرکت چادرملو برای تامین اعتبار طرح مطالعاتی بررسی وضعیت آلودگی هوا و انتشار آلاینده‌ها در محور اردکان – یزد این شرکت هنوز به تعهدات خود در این رابطه عمل نکرده است.

نیره پور ملائی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در خصوص اظهارات مدیرعامل چادرملو مبنی بر پاسخگو نبودن نهادهای دولتی درخصوص طرح مطالعاتی بررسی وضعیت آلودگی هوا و انتشار آلاینده ها در محور اردکان – یزد افزود: این طرح مطالعاتی با چنین مقیاس و شرح خدماتی برای اولین بار در کل کشور با حساسیت ویژه از سوی مجموعه محیط زیست و کارگروه های مربوطه استانی تهیه و تدوین شده است.

وی اظهار داشت: طرح یادشده پس از طی مراحل فنی و کسب مصوبه شورای برنامه ریزی استان و تایید کارگروه ناظران کاهش آلودگی هوا در ماه گذشته به شرکت صنعتی و معدنی چادرملو برای عقد قرارداد با مجری طرح و شروع پروژه، ابلاغ و مقرر شد که شرکت چادرملو ظرف مدت یک هفته اقدامات لازم در خصوص تامین اعتبار طرح مطالعاتی و عقد قرارداد با مجری را به عمل آورد.
این مسوول خاطرنشان کرد: با گذشت بیش از یکماه تاکنون هیچگونه گزارشی مبنی بر عقد قراداد از سوی شرکت چادرملو به این اداره کل و یا کمیته استانی جهت اقدامات بعدی واصل نشده است.

پورملائی ادامه داد: طرح مطالعاتی یادشده با هدف تحلیل وضعیت کیفی هوا، تهیه سیاهه انتشار آلاینده ها به منظور کمی سازی مقادیر آلایندگی تولیدی از منابع مختلف، شناسایی و اهمیت سنجی و مقایسه منابع مختلف برای آلایندگی های گوناگون و تعیین سهم هر یک از این منابع می باشدتا بتوان بر اساس بررسی وضعیت آلایندگی تمام واحدهای صنعتی این محور، نه فقط یک واحد صنعتی خاص و نتایج به دست آمده برای آینده و بهبود وضعیت فعلی محور اردکان – یزد بهترین تصمیم و راهبرد ها تدوین شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان یزد گفت: با توجه به سیاست های کلان و هدف اصلی طرح ، برنامه های اقدام مناسب در راستای نیل به اهداف عالیه محیط زیست و حرکت در جهت کاهش آلاینده ها و جلوگیری از افزایش بارگذاری واحدهای آلاینده در محور اردکان – یزد این طرح به مرحله اجرا درمی آید .
این مسوول تصریح کرد: اجرای این طرح مطالعاتی رافع انجام مسوولیت های قانونی صنایع موجود در محور یزد – ایردکان در خصوص رعایت ملاحظات و استانداردها و قوانین زیست محیطی نیست.

پورملایی گفت: واحدهای صنعتی دارای آلایندگی محرز که اخطارهای متعدد زیست محیطی را نیز دریافت کرده اند باید بر اساس ضوابط قانونی مسوولیت خود را در قبال کنترل آلاینده های واحدهای تحت مدیریت باید انجام دهند در غیر اینصورت مطابق قوانین اقدام لازم انجام می شود.

محور یزد-اردکان یکی از محورهای مهم صنعتی استان است که به سبب تمرکز بیش از اندازه صنایع و کارخانجات، کمبود فضای سبز، نبود پوشش گیاهی مناسب و طوفان و باد شدید یکی از چالش‌های زیست محیطی استان قلمداد می‌شود.

 

منبع: ایرنا

برچسب‌ها:, , , ,

دیدگاهتان را بنویسید