۰

یادداشت

آموزش‌های پیش از ازدواج؛ عامل مؤثر در پایداری ازدواج

می 12, 2019 در 3:12 ب.ظ توسط

دکتر جلیل عفتی
مدیرکل بهزیستی استان یزد
فقدان آموزش کافی در مورد مسائل مرتبط با ازدواج، اطلاعات ناکافی زوجین، ملاک‌ها و باورهای نادرست اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی ارتباط ضعیف، ترس از عدم موفقیت در ازدواج شایع‌ترین عواملی هستند که زندگی زوج‌های جوان را دچار مشکلات عدیده‌ای می‌کند، لذا آموزش‌های پیش از ازدواج می‌تواند نقش مؤثری در این زمینه ایفا کند. از سوی دیگر تحکیم بنیان خانواده یک امر ضروری در قانون اساسی تعریف شده و متناسب با این قانون کلان، قوانین اجرایی در سطح خرد تدوین و تصویب شود.
بر اساس بند ج ماده ۱۰۲ قانون برنامه ششم توسعه آموزش و مشاوره مستمر و مسئولانه نوجوانان و جوانان با اولویت خانواده‌ها قبل، حین و دست‌کم پنج‌سال پس از ازدواج توسط همه دستگاه‌های ذی‌ربط، به ویژه وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و ورزش و جوانان، سازمان بهزیستی، مؤسسات آموزشی عمومی و آموزش عالی دولتی و غیردولتی، سازمان نظام روانشناسی و مشاوره و سایر نهادهای ذی‌ربط با برخورداری خدمات مشاوره و روانشناسی از تسهیلات و مزایای بیمه‌های پایه و تکمیلی انجام شود.
اگرچه کلاس‌های پیش از ازدواج همواره محل بحث زوج‌های جوان و خانواده‌هایشان است. معمولاً خانواده‌ها با این ذهنیت که در این کلاس‌ها به روش‌های پیشگیری از بارداری و بهداشت روابط زناشویی پرداخته می‌شود و این آموزش‌ها را در دانشگاه آموخته‌اند و همواره احساس عدم نیاز به این کلاس‌ها دارند لذا راهکارهایی برای نرفتن به این کلاس‌ها به زوج‌های جوان ارائه می‌دهند. در حالی که آموزش‌های پیش از ازدواج از اولویت‌های اساسی در برنامه‌ریزی‌های پیشگیری از نابهنجاری فردی و خانوادگی، کاهش میزان طلاق و افزایش رضایتمندی از زندگی زناشویی است. هدف نهایی این آموزش‌ها استحکام و ثبات ازدواج، کاهش نرخ طلاق و ارتقا کیفیت زندگی است. در این آموزش‌ها با مطالعه عوامل مؤثر و تأثیرگذار در ازدواج موفق و نقش این عوامل بر تأمین سازگاری و رضایت از زندگی زناشویی به راهکارهایی کاربردی جهت انتخاب همسر مناسب و ازدواج موفق و جلوگیری از سرخوردگی در زندگی زناشویی زوجین و بررسی ابعاد و عوامل آن از طریق شناخت متقابل زوجین درک نیازهای طرفین، تفاهم متقابل، عشق، محبت و تعهد متقابل پرداخته می‌شود.
در همین راستا بهزیستی استان یزد با اجرای طرح‌های پیشگیرانه سال گذشته اقدام به آموزش مهارت‌های زندگی و پیش از ازدواج به ۷ هزار و ۴۲۶ نفر از جوانان استان در قالب طرح دانشنامه ازدواج، برگزاری کارگاه‌های آموزشی در دانشگاه‌ها، مدارس و مکان‌های عمومی سطح شهر پرداخته است. همچنین با اجرای طرح زندگی- خانواده ویژه زوجین در آستانه زندگی مشترک توانسته ۹ هزار و ۳۵۴ نفر را آموزش دهد که ثمره آن را باید در نظام خانواده و در میان جوانان که منجر به رشد فردی، شناختی و رفتاری و موفقیت در ازدواج می‌گردد و همچنین به عنوان یک رویکرد آگاهی بخشی برای افزایش پایداری زندگی مشترک؛ در آینده مشاهده کرد.

 

منبع: یزدِ بیدار

برچسب‌ها:, , ,

دیدگاهتان را بنویسید