۰

اجتماعی

آغاز توزیع آب بسته‌بندی در روستاهای استان

آگوست 14, 2016 در 3:02 ب.ظ توسط

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی از توزیع آب بسته بندی در روستاهای استان از اول مردادماه در ظروف 20 لیتری به شکل کاملا بهداشتی و با کمترین هزینه خبر داد.
وضعیت بحرانی روستاهای استان و کمبود و حتی قطع آب شبکه آشامیدنی، تامین آب روستاییان را به دغدغه‌ای برای مسئولان بدل کرده است. بسیاری از روستاهای استان به دلیل کاهش بارندگی و قطع شدن منابع آب، با بحران جدی روبه‌رو هستند به طوری که آب مورد نیاز آنها از منابع خارج از روستا تامین می‌شود.
بسیاری از روستاییان در روزهای پایان هفته و تعطیلات از آب شبکه محروم هستند و باید آب مورد نیاز را یا در روزهای دیگر ذخیره کنند و یا از شهر آب لازم را برای خود به روستا منتقل کنند. این وضعیت آینده نگران کننده‌ای را پیش روی روستاهای استان قرار داده است.
اهالی روستاها به شدت نگران خالی شدن روستاها از سکنه هستند چرا که آبی برای کشت و زراعت ندارند و همین در تامین آب آشامیدنی هم با مشکل مواجه هستند و با این وضعیت، خالی از سکنه شدن روستاها دور از انتظار نیست.
بیش از 17 سال است که خشکسالی بر سر استان سایه افکنده و همه زحماتی که به سرسبز شدن روستاهای استان در دل کویر منجر شده بود، بر باد رفته است و اینک در امتداد خشکسالی‌ها به نظر می‌رسد که روستاها نیازمند منابع جدید آبی برای ادامه حیات هستند.

توزیع 900 ظرف آب بسته‌بندی در مردادماه
مدیر عامل آب و فاضلاب روستایی استان رویکرد فعلی این شرکت را توزیع آب بسته بندی بین روستاییان برای تامین آب آشامیدنی سالم و بهداشتی عنوان کرد و افزود: این آب در ظروف 20‌لیتری در قالب آب آشامیدنی از سوی بخش خصوصی تولید و توزیع می‌شود.
«محمد فاتحی» افزود: در حال حاضر برای شروع توزیع، در روستاهای بخش نیر توزیع آغاز شده است و در ادامه با استقبال روستاییان، در بقیه روستاهایی که برای تامین آب آشامیدنی با مشکل مواجه هستند، آب توزیع خواهد شد.
وی اظهار کرد: این طرح در برخی از استان‌های کشور از جمله استان هرمزگان با شیرین کردن آب دریا، اجرا شده است و در استان یزد در مناطق شهری در مواقعی که با تنش آبی روبه‌رو می‌شویم، این طرح اجرا می‌شود و با استقبال مواجه است اما در روستاها تا کنون اجرا نشده بود.
این مسئول ادامه داد: شاید برای شروع با مشکل مواجه شویم اما به طور قطع اجرای این طرح با استقبال روستاییان مواجه خواهد شد چرا که روستاییان تنها هزینه تولید وتوزیع آب را که برای یک ظرف 20 لیتری هزار تومان است، پرداخت می‌کنند در حالی که اگر بخواهند این آب را از بازار تهیه کنند، باید 10 هزار تومان پرداخت کنند.
فاتحی با اشاره به آغاز این طرح از مردادماه امسال و توزیع 900 ظرف آب در این ماه گفت: دستگاه بسته‌بندی آب بهداشتی از 2 سال پیش راه‌اندازی شده بود اما دریافت مجوزهای بهداشتی آن طولانی بود و از این رو طرح برای مدتی متوقف شد اما در حال حاضر پروانه بهره‌برداری و ساخت این دستگاه دریافت شده و طرح کلید خورده است.
وی با تاکید بر این‌که آب توزیع شده به این شکل، کاملا بهداشتی و سالم و از مجوزهای بهداشتی برخوردار است، گفت: این طرح با مشارکت شرکت تعاونی دهیاری‌های استان اجرا می‌شود و با توجه به این‌که هزینه خرید اولیه ظروف زیاد خواهد بود به دنبال راهکاری هستیم که بخشی از هزینه‌ها را پوشش دهیم و این طرح به صورت فراگیر و بهتر اجرا شود.

تکمیل 14 مجتمع آبرسانی در سال جاری
مدیر عامل آبفار استان تاکید کرد: بحران آب روز به روز جدی تر می‌شود از این رو سیاست اصلی این شرکت برای تامین آب آشامیدنی روستاییان، تکمیل مجتمع‌های آبرسانی است تا به این ترتیب منابع آبی پایداری بهتری پیدا کنند.
وی ادامه داد: اکنون 30 مجتمع آبرسانی در انتظار تکمیل است. امسال 14 مجتمع آبرسانی به بهره‌برداری خواهد رسید که 112 روستا با جمعیت 180 هزار نفر را پوشش می‌دهد اما مشکل اصلی تامین آب آشامیدنی، مربوط به مناطق کوهپایه‌ای استان است چرا که به دلیل فقر منابع آبی نیازمند آبرسانی سیار هستند.
به گفته فتاحی، آب آشامیدنی مورد نیاز برای این مناطق به ویژه روستاهای شهرستان تفت باید از خارج حوزه انتقال یابد از این رو مشاور در حال انجام مطالعات است تا بعد از نتیجه گیری و دریافت مجوزهای لازم، این اقدام از خارج از حوزه اما از داخل استان دنبال شود.
وی افزود: این طرح در ساغند با مشارکت بخش خصوصی برای تامین آب آشامیدنی روستاهای ساغند در شهرستان اردکان اجرا شده و روستاهای شهرستان تفت هم نیازمند اجرای طرحی مشابه است که امیدواریم با تکمیل مطالعات در سال جاری این طرح عملیاتی شود.

استفاده از تانکرها برای آبرسانی سیار
مدیر کل مدیریت بحران استان نیز با توجه به بحرانی‌بودن شرایط روستاهای استان به سبب نیاز به آبرسانی سیار، اظهار کرد: با توجه به آبرسانی سیار به بسیاری از روستاهای استان برای تامین آب آشامیدنی، این وضعیت استان را در کشور شاخص کرده است.
«هادی هادی‌نسب» با تاکید بر این‌که عمده روستاهای استان به ویژه روستاهای شهرستان تفت درگیر بی‌آبی هستند، ادامه داد: تامین آب آشامیدنی از چاه‌های اطراف روستاها و انتقال آب به صورت سیار در دستور کار است و به نوعی می‌توان گفت که آب در روستاهای استان جیره بندی شده است. وی اظهار کرد: قطعا برای آبرسانی سیار به روستاها با کمبود تجهیزات به ویژه تانکر مواجه هستیم از این رو با دستگاه‌های مختلف هماهنگ شده است که تانکرهای دستگاه‌ها در روز مشخصی از هفته و روزهای تعطیل برای آبرسانی سیار در اختیار مدیریت بحران استان قرار گیرد.
این مسئول تاکید کرد: در اثر امتداد خشکسالی‌ها در 17 سال گذشته در استان، حتی درختان کهنسال با سن بالاتر از 100 سال هم خشک شده ‌اند و این اهمیت مدیریت مصرف آب در روستاها را به ویژه برای تامین آب آشامیدنی روستاییان، مضاعف می‌کند.

ضرورت مدیریت تولید و مصرف آب در روستاها
مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان گفت: سیاست شرکت آب و فاضلاب روستایی استان مدیریت تولید برای تمرکز و پایداری منابع آبی و مدیریت مصرف برای فرهنگسازی است تا بتوانیم اقتصاد آب را به خوبی اجرا کنیم. «محمد فاتحی» ادامه داد: سرانه مصرف آب آشامیدنی روستاییان 150 لیتر در ثانیه است که باید فرهنگسازی شود چرا که در صورت مصرف نامتعارف، روستاهایی که در حال حاضر بحران ندارند نیز با بحران مواجه خواهند شد. وی افزود: تاکنون حدود 77 منبع آبی روستاهای استان خشک شده و در حال حاضر از 480‌منبع آبی موجود نیز 120 منبع با کاهش کمیت و کیفیت آب مواجه هستند که نشان دهنده بحران جدی آب در روستاها و لزوم مدیریت مصرف در کنار مدیریت تولید است.

منبع: همشهری یزد

برچسب‌ها:, , ,

دیدگاهتان را بنویسید