۰

اجتماعی

آتش گردشگری بر دامن روستاهای ییلاقی تفت

آگوست 16, 2020 در 4:15 ب.ظ توسط

مسئول منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان تفت با اشاره به بروز حریق در مراتع روستای ییلاقی ده‌بالا در این شهرستان به واسطه عوامل انسانی، پنج نقطه در این شهرستان را به دلیل گردشگرپذیر بودن از حساسیت بالایی به لحاظ خطر حریق برشمرد.

«محمد جواد محمدی» در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به آتش سوزی روز گذشته در این شهرستان، اظهار کرد: روز گذشته دو تا سه هزار مترمربع از مراتع روستای ییلاقی ده بالا طعمه حریق شد اما با توجه به ورود به موقع مردم محلی، آتش مهار و این منطقه ییلاقی نجات پیدا کرد.

وی با بیان این که بیشترین آتش‌سوزی‌های شهرستان تفت مربوط به مناطق ییلاقی است، گفت: اکثر آتش‌سوزی‌ها حاصل اقدامات عمدی یا سهوی عوامل انسانی است که نقش گردشگران و مردمی که برای تفریح به ییلاقات می‌روند، در ایجاد این آتش‌سوزی‌ها پررنگ‌تر است.

این مسئول روستاهای ده‌بالا، طزرجان، سانیج، نیر و سعیدآباد شهرستان تفت را نقاط حساس این شهرستان از نظر احتمال بروز حریق عنوان کرد و گفت: گردشگرپذیری این مناطق نسبت به سایر اماکن این شهرستان، خطر آتش‌سوزی را در آنها افزایش داده است.

این مسئول با بیان این که اکثر روستاهای ییلاقی تفت با کمبود امکانات و نیروی اطفای حریق روبروست، گفت: به دلیل ییلاقی و کوهستانی بودن روستاهای شهرستان تفت امکانات عمدتاً به صورت ادوات دستی شامل بیل، آتش‌کوب و فلاسک‌های ذخیره آب هستند.

مسئول منابع طبیعی شهرستان تفت در رابطه با اقدام برای رفع این کمبودها نیز تصریح کرد: به علت زیاد بودن تعداد روستاهای ییلاقی در شهرستان نیاز به ادوات دستی و تجهیز روستاها وجود دارد و به همین دلیل پیگیر انعقاد تفاهم‌نامه‌ای با دهیاری‌ها و شوراهای مناطق به منظور تجهیز و در اختیار قرار دادن ادوات دستی به آن‌ها هستیم.

وی افزود: در جلسات متعدد کمیته بحران شهرستان و در کارگروه حریق نیز مسائل مربوطه به تجهیز کمبود امکانات مطرح و در حال پیگیری برای رفع آن هستیم.

محمدی در پایان با تاکید بر ضرورت توجه گردشگران و مردم بومی به حفظ مناطق ییلاقی تفت، خاطرنشان کرد: توصیه ما به مردم، این است که تا حد امکان نسبت به ایجاد آتش بدون دلیل اقدام نکنند و در غیر این صورت نیز نسبت به خاموش کردن هر چه زودتر آتش اقدام و در حفظ پوشش گیاهی منطقه بکوشند.

 

 

منبع: ایسنا

برچسب‌ها:, , , ,

دیدگاهتان را بنویسید