۰

فرهنگ و هنر

یزد پیشتاز در بازآفرینی شهرها بر محور فرهنگ و هنر

آگوست 28, 2021 در 9:57 ق.ظ توسط

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد با اشاره به تلاشهای صورت گرفته در جهت ارتقای جایگاه فرهنگ به عنوان یک حوزه فزاینده و اصیل در اسناد بالادستی استان، پیشتازی یزد در بازآفرینی شهرها بر محور فرهنگ و هنر با ایجاد گذرهای فرهنگی یادآور شد و از افتتاح گذر فرهنگی ابرکوه در روزهای آتی خبر داد.

«مجید جوادیان زاده» در گفت‌وگو با ایسنا یکی از مهمترین اقدامات صورت گرفته در این حوزه طی دولت دوازدهم را ارتقاء جایگاه فرهنگ در اسناد بالادستی استان از جمله سند توسعه استان، برنامه آمایش و نقشه راه استان خواند و گفت: خوشبختانه با تلاش‌هایی که صورت گرفت علاوه بر این که گفتمان فرهنگی در جامعه گسترش یافت، جایگاه آن به عنوان یک حوزه فزاینده و اصیل در اسناد بالادستی مطرح و امروز جزو یکی از ۱۰ برنامه راهبردی و استراتژیک در استان مورد توجه قرار دارد.

وی افزود: علاوه بر این سعی کردیم در عرصه هایی که تا قبل از آن وچود نداشت یا کمتر مورد توجه قرار گرفته بود، ورود کنیم که از آن جمله می‌توان به موضوع ایجاد کسب و کارهای نوپای فرهنگی و اجتماعی با توجه به تغییر زیست بوم کسب وکارها در این بخش اشاره کرد.

جوادیان خاطرنشان کرد: در همین راستا نیز اولین مرکز در استان تحت این عنوان راه اندازی و با حضور چندین استارتاپ، ایده های خلاقانه در حوزه فرهنگی و اجتماعی مطرح شد.

وی از چاپ کتابی با عنوان رویای بزرگ در همین راستا با موضوع معرفی ناب ترین ایده های خلاقانه جهان در حوزه فرهنگی و اجتماعی اشاره کرد.

وی ایجاد اولین گذر فرهنگی کشور در استان یزد که توسط وزیر ارشاد در سال ۹۷ افتتاح شد را یکی از دیگر افدامات این دستگاه خواند و تصریح کرد: ایجاد گذرهای دیگری نیز با همکاری دستگاه‌هایی مانند شهرداری‌ها در دستور کار قرار گرفته که در همین راستا به زودی گذر فرهنگی ابرکوه مورد بهره برداری قرار می گیرد و در آینده افتتاح گذر فرهنگی اشکندر راه اندازی خواهد شد.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان هدف از ایجاد گذرهای فرهنگی را بازآفرینی شهرها بر محور فرهنگ و هنر ذکر کرد و افزود: گذر فرهنگی مازاری ها به عنوان اولین گذر در استان یکی از مهمترین عرصه های تولید و عرضه کالاهای فرهنگی و هنری حتی در حوزه های موسیقی و نمایش بود و به مکانی هویت بخش و مورد استقبال مردم تبدیل شده بود که اکنون نیز با توجه به شیوع کرونا، با رعایت شیوه نامه های بهداشتی فعالیت دارد و به زودی برخی کسب و کارهای جدید فرهنگی مانند تماشاخانه، نشر و عرضه کتاب در این مکان مستقر خواهد شد.

جوادیان زاده به ورود جدی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان به حوزه مد و لباس که در گذشته کمتر به عنوان یک صنعت فرهنگی مورد توجه بود، اشاره کرد و گفت: این مهم با توجه به پیشینه صنعت نساجی در استان و ظرفیتهای موجود ناشی از استقرار صنایع مد و لباس، مورد اهتمام قرار گرفت.

وی با اشاره به ایجاد کارگروه مد و لباس به عنوان مرکز تصمیم گیری در حوزه های مرتبط، از برگزاری جشنواره پارچه فجر در سال ۹۸ در قالب برنامه های متنوع از جمله کارگاه های آموزشی و برای اولین بار ایجاد نمایشگاه شهری از مهمترین و زیباترین پارچه های تولید شده توسط صنعتگران یزدی به صورت نصب قابهای شکیل در معابر شهر، خبر داد.

وی همچنین به برگزاری سه رویداد مد و لباس با ارتباط دادن این صنعت به بخشهای به ظاهر غیرمرتبط مانند محیطزیست اشاره کرد و گفت: دو رویداد دیگر نیز با موضوعات لباس عبادت و لباس اجتماع برگزار شد.

جوادیان زاده اضافه کرد: طی دو سال گذشته ۳۸ خانه مد و لباس در استان راه اندازی شده که این مجموعه ها مشتکل از افراد تحصیلکرده، با رویکردهای فرهنگی و هنری و هم رویکرد اشتغالزایی و کارآفرینی در حال فعالیت هستند.

وی یکی دیگر از اقدامات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان را حمایت و چاپ آثار فاخر مکتوب خواند و گفت: در همین راستا تاکنون چند کتاب فرهنگ عامه مربوط به شهرستان‌ها، کتاب سایه های فیروزه ای و مجموعه آثار نمایشنامه نویسان یزدی چاپ شده و از نشر کتاب‌های رمان از جمله رمان خیابان هزار درخت با موضوع یزد و ابعاد مختلف فرهنگ عامه مردم یزد و نیز کتابهای مربوط به کودکان، حمایت شده است.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان از دیگر اقدامات موثر در این دوره را توسعه و گسترش هنرستان هنرهای زیبای یزد خواند و تصریح کرد: علاوه بر گسترش فضای فیزیکی این هنرستان، سه رشته‌ی هنری تئاتر، سینما و موسیقی به رشته های پیشین آن یعنی نقاشی و گرافیگ اضافه شد.

وی با اشاره به آموزش رشته های انمیشن، نقاشی و گرافیک در هنرستان هنرهای زیبای دختران و نیز ایجاد هنرستان هنرهای زیبا در شهرستان های اردکان و میبد، تاکید کرد: رویکرد اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در خصوص هنرستانهای هنرهای زیبا نه تربیت کارشناس هنر بلکه تربیت هنرمند است و در همین راستا نیز از اساتید هنرمند استفاده شده است.

جوادیان زاده از گسترش فعالیت صندوق هنرمندان در راستای حمایت از معیشت هنرمندان استان خبر داد و افزود: تنها در سال گذشته تعداد هنرمندان و اهل فرهنگ یزدی عضو این صندوق با توجه به اطلاعرسانی گسترده و معرفی بیشتر خدمات حتی در مناطق دوردست استان تا دو برابر افزایش یافت.

وی با اشاره به برخی خدمات صندوق حمایت از هنرمندان مانند پوشش بیمه ای و امکان بازاریابی برای محصولاتشان، گفت: امسال نیز جهت ارائه خدمات کارت هوشمند “هنر کارت” برای حدود ۸۰۰ هنرمند یزدی صادر شد.

وی از اعطای درجه هنری به هنرمندان استان در راستای سیاست ارزشیابی هنرمندان از سوی وزارت ارشاد خبر داد و در این باره یادآور شد: درجه یک هنری معادل مدرک تحصیلی دکتری، درجه دو معادل کارشناسی ارشد و درجه سه هنری معادل مدرک کارشناسی ملاک عمل ارائه خدمات به هنرمندان است.

جوادیان زاده با اشاره به حمایت از نشر برگزیده شاعران شهرستانهای مختلف استان بر تفکیک هر شهرستان از سال ۹۷، از شناسایی انجمنهای ادبی استان و حمایت از طرحهای آنها خبر داد و گفت: در همین راستا ۴۰ انجمن ادبی در استان شناسایی و ثبت سامانه شده و ضمن جمع آوری تولیدات ادبی آنها، کتاب برگزیده اشعار شاعران به عنوان شناسنامه هر کدام از شهرستانهای یازده گانه استان به زودی چاپ و رونمایی می شود.

این مسئول در پایان با اشاره به پایتختی کتاب شهر میراث جهانی یزد، به برخی ازاقدامات صورت گرفته در این راستا از جمله برگزاری جشنواره متون کلاسیک ادب فارسی یادمان آذریزدی، پیگیری نصب المان‌های کتاب و کتابخوانی، نامگذاری معابر با عناوین مرتبط با کتاب و غیره نیز اشاره کرد.

 

منبع: ایسنا

برچسب‌ها:, , ,

دیدگاهتان را بنویسید